logo F1online.skF1online.sk

Škriabú, nefungujú, a ak fungujú, len pár kôl. Piloti majú na vesty rôzne názory

Charles Leclerc s chladiacou vestou
© Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 11:56

Veľká cena Singapuru je historicky prvou, na ktorej sa ráta s povinným nasadením chladiacich viest, resp. hmotnostným ekvivalentom v podobe závaží. Viacero jazdcov si v priebehu víkendu aj vesty vyskúšalo, no nejeden zhodnotil, že nie sú dostatočne dobré. Stále sa s nimi spája množstvo problémov.

George Russell je jedným z jazdcov, ktorí si nové chladenie obľúbili. Mohli sme si všimnúť, že ho nasadil už v Bahrajne a vestu s chladiacimi hadičkami si obliekol aj na iných veľkých cenách. V Singapure v tom bude pokračovať.

“Tento rok som ju už párkrát nasadil,” prezradil George Russell, no uznal, že “toto ešte nie je dokonalé riešenie”. “Faktom je, že ho netestujete. Užitočne ho viete otestovať len v pretekoch. Na pretekoch v Bahrajne som s tým bol spokojný, v Saudskej Arábii tiež. Samozrejme, tu je oveľa teplejšie, takže aj suchý ľad sa roztopí skôr.”

V Mercedese tak ochotne nasadzujú chladiace vesty zrejme aj z iného dôvodu. Určite si spomínate na predchádzajúcu sezónu, v ktorej sa piloti nemeckej stajne pravidelne sťažovali na horúce sedadlo. “Tím spravil veľké pokroky z hľadiska chladenia samotného auta. Odhalili sme veľký problém, keď na istých pretekoch prenikal do kokpitu horúci vzduch vysoko nad 60 °C. Veľký vplyv na horúčavu má aj presun pár rozvodných krabíc a hydraulických hadičiek, kde sú teploty nad 120 stupňov.”

Max Verstappen sa stavia do opozície a chladenie nenasadí. “Myslím si, že toto by mala byť jazdcova voľba,” odkázal v súvislosti s tým, že o rok by chladiace vesty mali byť povinné. Ak bude príliš horúco, podľa pravidiel nebude možné vestu nechať v garáži a nahradiť ju závažiami. “Samozrejme, FIA to vždy zvalí na bezpečnosť.”

“V súvislosti s bezpečnosťou sa však môžeme baviť o mnohých veciach vrátane niektorých vjazdov do boxov. Myslím si, že to má oveľa vyššiu prioritu ako vesta v aute, mne sa nepáči,” zhodnotil pilot Red Bullu. “Nepáčia sa mi hadičky, ktoré máte na sebe, a pásy vedľa seba. Niekto môže povedať, že je to zle navrhnuté. S tým nesúhlasím, no piloti musia mať na výber. Niektorým sa to páči, iným nie a to je v poriadku. Malo by to byť o osobnej voľbe.”

Verstappen zhodnotil, že podľa neho “nie je správne”, aby FIA prikazovala nasadenie chladenia. “V našich kokpitoch je všetko také tesné, že aj toto je problém. Kam dáte ten suchý ľad? Autá nie sú navrhnuté tak, aby mali takéto extra miesto. Nuž a po 15-20 kolách sa ľad aj tak roztopí a zostane vám horúca voda…”

Vesty ani zďaleka nie sú dokonalé

Problémom je aj funkčnosť zariadenia. Aj počas singapurského víkendu sa objavili problémy a v minulosti sa neraz stalo, že cirkulácia fungovala len pár minút. “Keď to funguje, je to super, ale ak to zlyhá, je to ešte horšie, ako keby ste vestu ani nemali,” podotkol Oscar Piastri.

Ak nechladí, jej prínos je negatívny. “Je to dosť nepohodlné,” vysvetlil Lewis Hamilton. “Dosť to s ňou svrbí. Neviem, či chcete mať na sebe tričko, ktoré vás škriabe.”

Podľa Russella sú problémom aj hadičky na strane trupu. “Hadičky vpredu sú spojené s hadičkami vzadu, takže musia obopínať vaše rebrá. V rýchlej zákrute a pri vysokých preťaženiach tie hadičky cítite na rebrách. Spočiatku mi to robilo problémy. Upravili a zlepšili to, ale stále ich cítite na rebrách, čo nie je ideálne miesto. Tu v Singapure však nie je veľa rýchlych zákrut s vysokým bočným preťažením, takže to asi nebude veľký problém.”

Zostáva preto veriť, že všetko bude fungovať. Nico Hülkenberg bol tiež spočiatku skeptický, ale po pretekoch v Saudskej Arábii ho presvedčil Alex Albon. Teraz dá chladeniu šancu. “Po Džidde som bol vyšťavený. Bolo pekelne horúco,” uviedol pilot Sauberu. “V lietadle vedľa mňa sedel Alex, ktorý jazdil s vestou a bol čerstvý ako rybička. Povedal som si teda, že nabudúce s ňou budem jazdiť.”

Lewis Hamilton sa neraz nechal počuť, že piloti by mali trénovať dostatočne tvrdo na to, aby teplo zvládli. Gabriel Bortoleto si zrejme tieto slová vzal k srdcu a na singapurskú horúčavu sa pripravoval inak. “Na horúčavu som si zvykol doma na simulátore, na ktorom som odjazdil 500 kôl. Namiesto trička, ktoré nosím obyčajne, som si obliekol dve hrubé bundy, aby som simuloval to teplo.”

Súvisiace články

Diskusia