FIA vydala výstrahu pred vysokými teplotami. Tímy si majú prvýkrát pripraviť “klimatizáciu”


Víkendová Veľká cena Singapuru je v histórii Formuly 1 prvou, pred ktorou Medzinárodná automobilová federácia vydala oficiálnu výstrahu pred vysokými teplotami. V praxi to pre stajne znamená, že na nedeľné preteky ako aj na zvyšok víkendu si majú pripraviť nový systém “klimatizácie” v kokpite.
Predpoveď počasia na nedeľné preteky ráta s tým, že teplota sa vo vlhkom singapurskom vzduchu vyšplhá až nad hranicu 31 °C. Podľa pravidiel FIA to znamená, že do akcie sa prvýkrát oficiálne dostane aj klimatizácia, tzv. chladiaci systém jazdca.
Chladiace zariadenie je vo svojom princípe pomerne jednoduché. Na tričku (zobrazené nižšie), ktoré si jazdci oblečú pod kombinézu, sa nachádza sústava 48 metrov hadičiek, ktorou prechádza ochladzovaná zmes zložená zo vzduchu, vody alebo roztoku chloridu sodného, chloridu draselného či propylénglykolu, a priamo ochladzuje hruď jazdca.
O cirkuláciu a chladenie kvapaliny sa stará zariadenie s integrovaným mikrokompresorom, kondenzačnou jednotkou a výparníkom. Napájanie má na starosti externá batéria — od roku 2026 by zariadenie malo byť napojené priamo na systém monopostu.


V dôsledku toho sa špeciálne na toto podujatie zvyšuje aj minimálna hmotnosť monopostu o päť kíl na 805 kilogramov. Pravidlá síce pre tento rok jazdcom povoľujú napriek vydanej výstrahe nenasadiť toto chladenie, no tím bude musieť stále splniť hmotnostný limit 805 kilogramov, čo znamená, že na auto bude musieť nasadiť závažia.
Sami sme zvedaví, kto sa rozhodne chladenie nasadiť a kto nie. Veľká cena Singapuru patrí totiž medzi najťažšie v kalendári. Preteky už tradične atakujú dvojhodinový limit, navyše vysoká vlhkosť vzduchu znásobuje horúčavu v kokpite. Podobné podmienky panovali aj pred dvoma rokmi v Katare, kde napríklad Esteban Ocon pre horúčavu zvracal počas jazdy a Logan Sargeant musel odstúpiť.
Niektorí piloti však nepovažujú chladenie za potrebné. “Nemyslím si, že by sme niečo také na aute potrebovali,” vyslovil sa Lewis Hamilton. “Toto je Formula 1, vždy bola takáto. Jazdiť v takýchto podmienkach je ťažké a my sme dobre platení športovci. V konečnom dôsledku si to musíte odtrénovať, aby ste také teplo vydržali. Je to ťažké. Nie je to žiadna hračka, najmä keď prídete do takého Kataru alebo Singapuru.”
Vo štvrtok tímy privítal dážď, pričom by sa mal vrátiť aj v piatok a v sobotu. Predpoveď počasia však avizuje, že pred štartom večerného programu by mal ustať a jazdiť sa už bude na suchej trati. Nedeľa bude suchá s teplotami na úrovni 32 °C, čo znamená pocitovú teplotu na hranici 40 °C.
- Značky
- FIA
- VC Singapuru 2025








