Russell zvolil neortodoxnú stratégiu a geniálnym výkonom všetkých zaskočil (AKTUALIZOVANÉ)
George Russell dokázal na Veľkej cene Belgicka niečo neskutočné a dovolíme si tvrdiť, že tento výkon sa zaradí medzi jeho najlepšie v celej kariére. Kým takmer všetky tímy a všetci piloti zvolili v Spa stratégiu s dvomi zastávkami v boxoch, britský pretekár zastavil len raz a až do cieľa si udržal vedenie.
Predbiehanie na rovinke Kemmel nebolo po skrátení DRS zóny vôbec jednoduché a túto skutočnosť dokonalo využil George Russell, ktorý sa vďaka jednej zastávke v boxoch dostal do vedenia a už ho nepustil. Aj keď štartoval zo šiesteho miesta, netradičnou stratégiou sa dostal do vedenia a slávne zvíťazil.
Štart pretekov
Charlesovi Leclercovi vyšiel štart takmer dokonalo a udržal si vedenie, kým za ním si to rozdávali Pérez, Hamilton a Piastri. Naopak, Lando Norris sa na výjazde z prvej zákruty dostal do štrku a spadol zo štvrtej priečky na siedmu za Carlosa Sainza. Na začiatku prvého kola viedol Leclerc pred Hamiltonom, Pérezom, Piastrim a Russellom.
Hneď v 2. kole mohol Hamilton využiť DRS a držal sa tesne za Leclercom, skúšal to aj Norris na Sainza, ale útok v štvrtej zákrute mu vôbec nevyšiel. V tom čase mal z jedenásteho miesta štartujúceho Maxa Verstappena hneď za sebou na ôsmej priečke.
V 3. kole už Leclerc nemal šancu a Hamilton sa s pomocou DRS prehnal do vedenia. Najlepšiu osmičku medzi prvým Hamiltonom a ôsmym Verstappenom v tom čase delilo len päť sekúnd. V úvodných kolách prebiehal nesmierne vyrovnaný boj na čele. Presne toto nechceli jazdci ako Norris alebo Verstappen, keďže sa sformoval DRS-vláčik, ktorý prakticky znemožnil akýkoľvek postup vpred monopostom s lepším pretekovým tempom.
Hamilton navyšoval tempo a postupne sa odpútal od Leclerca, ktorého však tretí Pérez ani trochu neohrozoval. Mexický pretekár nebol v tomto okamihu spokojný so svojím monopostom a nič nenasvedčovalo tomu, že by sa s Red Bullom chystal do útoku.
Prvé zastávky premiešali poradím
Poradie zostalo stabilné a stratégovia vedeli, že takto sa ich jazdci nikam nedostanú. Na konci 10. kola Mercedes a Red Bull povolali Russella (ten zastavil ako prvý a už sa v boxoch neukázal) a Verstappena. To bolo priame ohrozenie Landa Norrisa, ktorý vedel, že v tomto okamihu virtuálne stratil pozíciu v prospech Maxa, keďže undercut je v Spa veľmi silný. Na tento vývoj odpovedali výmenou pneumatík v 11. kole Hamilton, Pérez a Piastri. Pilot McLarenu sa vrátil na trať tesne za Russellom, ale na rovinke Kemmel mu to okamžite vrátil a dostal sa pred neho.
V 12. kole povolalo Ferrari do boxov Leclerca, ale ten odpovedal, že ak dostanú undercut, tak nech zostanú na trati. Nedostali. Ferrari to v tomto prípade spočítalo správne a Charles sa vrátil na trať pred bojujúce trio Pérez – Piastri – Russell. Leclerc mohol vidieť vo svojich spätných zrkadlách, ako sa Piastri s pomocou DRS dostal pred Péreza, ktorého prepad po štarte z druhého miesta pokračoval.
Norris zamieril do boxov až na konci 15. kola, teda o päť kôl neskôr ako Verstappen, a na trať sa vrátil na ôsmom mieste so stratou päť sekúnd na pilota Red Bullu. Trojnásobný šampión však zostal opäť zaseknutý a tentokrát ho zdržiavali Pérez s Russellom vpredu.
Tempo diktovali Hamilton a Leclerc, ktorí boli v tejto fáze určite rýchlejší než Piastri a Pérez za nimi. Dobré tempo mal v tomto okamihu aj Carlos Sainz, ktorý vydržal na hardoch rovných dvadsať kôl a aj ku koncu stintu bol konkurencieschopný.
V 21. kole sme sa konečne dočkali zmeny v poradí, keď to už Russell nevydržal za utrápeným Pérezom a vrhol sa do útoku. Pilot Mercedesu sa dostal na štvrté miesto a potom nechal Verstappena, nech stratí za Pérezom hromadu času. Red Bull následne povolal Checa do boxov a pustil Maxa dopredu.
Bolo však už trochu neskoro. Verstappen stratil DRS za Russellom a Norris bol veľmi blízko. McLaren dúfal, že s čerstvejšími pneumatikami a menším zadným krídlom bude mať nad Red Bullom prevahu, ale skrátenie DRS zóny pred týmto víkendom mu plány značne sťažilo a Norris nedokázal postúpiť vpred.
Geniálny Russell sa zjavil v druhom stinte
19 kôl pred koncom odštartoval druhé kolo zastávok v boxoch Charles Leclerc. Pit stop však nebol dokonalý a mechanici obslúžili svojho jazdca za 3,4 sekundy. To dalo Mercedesu príležitosť, aby pohodlne pokryli pokus Ferrari o undercut.
16 kôl pred koncom povolal Red Bull Verstappena a Ferrari Sainza, o kolo neskôr nasledoval Norris, ktorý mal hrozné popoludnie a všetko nasvedčovalo tomu, že v súboji s Maxom opäť stratí dôležité body. Navyše, Lando sa na trať vrátil za Pérezom, s ktorým si však hravo poradil.
14 kôl pred cieľom povolal McLaren aj Oscara Piastriho a ten absolútne prestrelil svoje boxové postavenie. Prezutie trvalo až 4,4 sekundy, ale Austrálčan sa udržal pred Verstappenom. George Russell v tej chvíli tímu potvrdil, že do boxov už nepôjde a pokúsi sa prísť do cieľa na jednu zastávku v boxoch.
Záverečných desať kôl prinieslo vyvrcholenie strategických pretekov. Desať kôl pred cieľom viedol Russell (nezastavil druhýrkát v boxoch) pred Hamiltonom, Leclercom, Piastrim, Verstappenom a Norrisom.
Ako prvý sa ozval Piastri v 35. kole zo 44., keď sa pokúsil o útok na Leclerca v Les Combers. Manéver doručil o kolo neskôr a vrhol sa na Hamiltona, ktorý ho považoval za najväčšiu hrozbu v bitke o víťazstvo.
Štyri kolá pred koncom sa Hamilton dotiahol na Russella a prvýkrát otvoril DRS. Tri kolá pred koncom bol v skvelej pozícii na rovinke Kemmel, ale nedokázal doručiť predbiehací manéver. Sedemnásobný majster sveta nebol dosť blízko ani dve kolá pred koncom. Lewis tak mal v poslednom kole všetko vo svojich rukách, ale urobil chybu v prvej zákrute a predbiehanie v Belgicku nebolo v tomto roku vôbec jednoduché. Russell akoby zázrakom uhájil prvé miesto s jednou zastávkou v boxoch.
George Russell po hrdinskom výkone triumfoval a Mercedes zapísal 43 bodov za double, keďže Lewis Hamilton skončil druhý pred tretím Oscarom Piastrim. Mercedes tak vyhral tri z posledných štyroch veľkých cien. Sezóna 2024 nám opäť dokázala, že predvídať výsledky v cieli je takmer nemožné.
Skvelé preteky mal aj štvrtý Charles Leclerc, ktorý dlho ašpiroval na pódium, ale jeho Ferrari nakoniec prišlo do cieľa štvrté so stratou 8,5 sekundy na víťaza. Monačan v závere zdržiaval Verstappena s Norrisom, dokázal ich odraziť a podobne ako Russell potvrdil, že pozícia na trati bola v Belgicku kľúčová. Piaty tak skončil Max, ktorý opäť navýšil svoje vedenie v šampionáte pred šiestym v cieli Norrisom. Siedmy skončil Carlos Sainz a ôsmy Sergio Pérez po ďalšom hororovom výkone, keď sa po štarte z prvého radu prepadol do hĺbky poľa. Na konci zastavil v boxoch a ukoristil aspoň extra bod za najrýchlejšie kolo. Bodovanú desiatku doplnili deviaty Alonso a desiaty Ocon.
Pred nami je teraz letná prestávka a lepšiu upútavku pred zvyškom sezóny sme si ani nemohli želať. Sezóna 2024 ešte nie je na konci. McLaren v Belgicku ukrojil ďalších osem bodov z náskoku Red Bullu na čele Pohára konštruktérov, takže nás rozhodne čaká ešte zaujímavá jeseň.
Aktualizované (18:55): Monopost Georgea Russella po pretekoch neprešiel technickou prehliadkou. Jeho Mercedes W15 nesplnil hmotnostný limit o 1,4 kilogramu, záležitosť bola následne technickým delegátom odovzdaná komisárom, ktorí rozhodli, že britský pretekár bude z výsledkov Veľkej ceny Belgicka diskvalifikovaný!
Preteky tak vyhral Lewis Hamilton, druhý skončil Oscar Piastri a tretí Charles Leclerc. Bodovanú desiatku doplnili: Verstappen, Norris, Sainz, Pérez, Alonso, Ocon a Ricciardo.
Preteky - VC Belgicka 2024
Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | +0,526 | 44 | 3. | 1:46,653 | 25 |
2. | Oscar Piastri | McLaren | +1,173 | 44 | 5. | 1:45,840 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | +8,549 | 44 | 1. | 1:47,013 | 15 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | +9,226 | 44 | 11. | 1:46,128 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | +9,850 | 44 | 4. | 1:45,563 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | +19,795 | 44 | 7. | 1:46,364 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | +43,195 | 44 | 2. | 1:44,701 | 7 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | +49,963 | 44 | 8. | 1:48,051 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | +52,552 | 44 | 9. | 1:46,957 | 2 |
10. | Daniel Ricciardo | RB | +54,926 | 44 | 13. | 1:47,435 | 1 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | +1:03,011 | 44 | 15. | 1:48,105 | |
12. | Alex Albon | Williams | +1:03,651 | 44 | 10. | 1:47,996 | |
13. | Pierre Gasly | Alpine | +1:04,365 | 44 | 12. | 1:47,418 | |
14. | Kevin Magnussen | Haas | +1:06,631 | 44 | 17. | 1:47,848 | |
15. | Valtteri Bottas | Stake | +1:10,638 | 44 | 14. | 1:47,019 | |
16. | Júki Cunoda | RB | +1:16,737 | 44 | 20. | 1:47,969 | |
17. | Logan Sargeant | Williams | +1:26,057 | 44 | 18. | 1:47,490 | |
18. | Nico Hülkenberg | Haas | +1:28,833 | 44 | 16. | 1:48,954 | |
- | Kuan-jü Čou | Stake | nedokončil | 5 | 19. | 1:52,099 | |
- | George Russell | Mercedes | DSQ | 44 | 6. | 1:47,113 |
Live
- Značky
- VC Belgicka 2024