FIA má právo žiadať tímy, aby zvyšky gumy pred vážením zoškrabali
Okruh v Belgicku je v kalendári jediný, kde sa dojazdové kolo vynecháva. Práve tento “detail” mohol rozhodnúť o tom, či monopost Georgea Russella vyhovel alebo porušil technické pravidlá. Skutočne by sa však mala rátať hmotnosť auta len s nazbieranými hrčkami? FIA má o čosi väčšie právomoci.
Voľné tréningy sú pre tímy dôležité. Slúžia im nielen na nastavenie monopostu na kvalifikáciu a preteky, ale aj na nazbieranie dôležitých dát pre výpočty, ktorých nesprávne výsledky môžu znamenať diskvalifikáciu z veľkej ceny.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc pre nedostatočnú rezervu vo výpočtoch boli diskvalifikovaní z minuloročnej Veľkej ceny USA. Dosky ich podlahy sa totiž zbrúsili nad povolenú hranicu. Na toto si tímy museli dať pozor aj v Spa, pretože prejazdy cez Eau Rouge v každom kole dosku obrusujú. V priebehu pretekov sa dokonca na ideálnej stope začala tvoriť farebná šmuha.
Vážiť monoposty bez pneumatík nemá logiku
V nedeľu však o diskvalifikácii rozhodovali pneumatiky. Mercedes pravdepodobne nerátal s tým, že by bolo možné absolvovať preteky na jednu zastávku, a zabudol to zahrnúť do svojich výpočtov. Konečná hmotnosť monopostu tak bola nižšia, než prikazujú pravidlá.
Objavili sa preto návrhy, aby sa monoposty vážili bez pneumatík. V prvom rade je to veľká komplikácia, keďže autá sa vážia aj počas kvalifikácie a v nej už aj tých pár sekúnd na váhe môže rozhodnúť o tom, či pilot stihne vstúpiť do ostrého kola alebo nie.
Spomeňme si však na nervózneho Sebastiana Vettela pri vážení v Brazílii 2018. Aby váženie prebehlo čo najrýchlejšie a on sa pred blížiacim sa dažďom čím skôr vrátil na trať, Nemec nechal bežať motor, čo spôsobilo kolísanie výsledkov a celú procedúru paradoxne predĺžilo. Nakoniec nepočkal, kým ho z váh posunú technici, ale nahnevaný sa rozbehol sám. Pretočením zadných kolies váhy “odpálil” dozadu a celkom zničil.
Teraz si predstavte, že by na toto váženie mali ešte z druhého konca boxov prísť jeho mechanici, dať dolu pneumatiky, opäť ich nasadiť a upaľovať späť do garáže. Celá procedúra by mohla trvať aj päť minút. Nemysliteľné.
Budeme teda v kvalifikácii vážiť monopost s pneumatikami a po pretekoch bez nich? Tímy majú po skončení veľkej ceny naponáhlo aj bez tohto zdržovania, no teoreticky by to šlo. Aký by bol však argument, prečo takto rozlišovať váženie monopostu? Možno preto, aby sme odstránili variabilnú premennú: Je predsa pravda, že pneumatiky počas pretekov menia hmotnosť podľa opotrebovania.
Opotrebovanie pneumatík však nie je jediná premenná v sústave vzorcov, ktoré tímy používajú. Ako vo svojom stĺpčeku poznamenal Martin Brundle, v monoposte F1 je celý rad ďalších komponentov, ktoré počas pretekov znižujú hmotnosť auta. Predstava, že by technici mali vážiť monopost bez nich, znie absurdne.
“Tímy musia prepočítavať hmotnosť ku koncu pretekov pre spotrebný materiál, akými sú prevádzkové kvapaliny, brzdové kotúče a doštičky, dosky podlahy a [titánové] platničky,” píše bývalý pretekár Martin Brundle. “Ak by napríklad niečo z monopostu, napríklad po kolízii, odpadlo, môže to byť nahradené identickou súčiastkou.”
Na hrčky sa nemožno spoliehať — FIA môže vážiť autá aj bez nich
Pri poškodení predného krídla sa tak použije nové predné krídlo, po defekte zas nová pneumatika. George Russell však žiadne poškodenie na monoposte nemal a jeho pneumatiky boli v poriadku. Len na nich chýbali zvyšky gumy, ktoré jazdci tradične zbierajú v dojazdovom kole.
“V dôsledku dĺžky kola sa v Spa nejazdí dojazdové kolo a autá sú nasmerované cez výjazd z boxov v protismere k pódiu a do parc fermé. Vždy som si myslel, že je to škoda pre fanúšikov a malo by sa to prehodnotiť. Platí to však už dlho a tímy to musia brať do úvahy, pretože to znamená, že nemajú šancu mimo stopy zbierať pneumatikové hrčky a výrazne navýšiť hmotnosť každej pneumatiky,” pokračoval Brundle.
Následne prezradil, že ak by sme hľadeli na pravidlá presne tak, ako sú napísané, tak by FIA mohla tímom prikázať hrčky zoškrabať. V konečnom dôsledku sa v pravidlách jasne píše, že monopost musí “počas celého trvania súťaže” spĺňať technické pravidlá. To znamená aj pred zbieraním hrčiek.
Brundle sa to dozvedel od zosnulého pretekového riaditeľa Charlieho Whitinga. “Charlie Whiting mi raz povedal, že prísne vzaté by technici na účely váženia mohli žiadať, aby bola zvyšná guma oškrabaná. Nie som si však vedomý toho, že by sa niekedy také niečo stalo.”
Získal Russell výhodu a záleží vôbec na tom?
Podľa našich nedeľných prepočtov George Russell za celé preteky získal 2,5 sekundy. K tejto istej hodnote dospel aj britský komentátor. Vo svete F1 to nie je vôbec malá hodnota. V Belgicku možno tých 0,055 sekundy na kolo o ničom nerozhodlo, ale to neznamená, že na iných pretekoch nerozhodne. V priebehu 10 kôl je to polovica sekundy, ktorá, napríklad výjazde z boxov, môže preklopiť misky váh na jednu alebo druhú stranu.
“Vypočítal som, že 1,5 kg by v priebehu pretekov činilo asi 2,5 sekundy,” uviedol Brundle. “Prvú trojicu delilo 1,173 sekundy, no to je veľmi zjednodušene povedané. V hre je totiž množstvo iných faktorov. Je celkom uveriteľné, že presedlaním na prekvapujúcu jednozastávkovú stratégiu, s dobrým gripom a balansom, ktorý by využíval všetky štyri pneumatiky, to mohlo spolu odľahčiť auto o 1,5 kilogramu.”
FIA však ani týchto 1500 gramov a 2,5 sekundy nemôže Russellovi odpustiť rovnako, ako Hamiltonovi v brazílskej kvalifikácii v roku 2021 neodpustila, že štrbina v zadnom krídle bola o 0,2 milimetra väčšia, než povoľujú pravidlá. “V tejto veci nemôže byť žiadna tolerancia. Napríklad, keby sme povedali, že je to len o pol kila ľahšie, veď to nespôsobí žiaden rozdiel, tak by sme otvorili dvere scenáru: Veď je to len o pol kila ľahšie ako minulý týždeň v prípade tímu X, čo bolo považované za irelevantné. Pravidlá sú v tomto prípade pravidlá.”