Vasseur opäť vidí pohár ako poloplný: Za rok sme stiahli 45 sekúnd
Ferrari v priebehu sezóny 2024 nevídaným spôsobom stratilo formu. Od víťazstva v Monaku sa tím prepadal a dalo by sa povedať, že až strápňoval. Maďarsko prinieslo drobný závan optimizmu – aj keď taký Charles Leclerc to rozhodne vnímal inak – a boss stajne Frédéric Vasseur sa ho opäť chytil.
Francúzsky manažér veľmi dobre vie, ako sa veci majú. Keď ste na vzostupe, celé Ferrari vás miluje, ale keď sa vám prestane dariť, okamžite prídu otázky a všetci začnú spochybňovať váš spôsob vedenia tímu. Inak tomu nie je ani v tomto prípade.
Kým piloti, a v poslednom období obzvlášť Charles Leclerc, prichádzajú s realistickými, alebo dokonca pesimistickými, prehláseniami na margo riešenia súčasnej situácie, ich šéf to vidí oveľa ružovejšie. „Bohužiaľ, v tomto roku je situácia odlišná. Náprava si vyžiada viac času a nemyslím si, že v aute je niečo, čo nám pomôže vyriešiť súčasné problémy. Je mi ľúto, že to hovorím, ale na zlepšenie si musíme počkať,“ povedal napríklad Charles Leclerc, ktorý bol svojho času niektorými kritizovaný za prehnane optimistické vyjadrenia.
V tejto disciplíne však bol nekorunovaným kráľom jeho bývalý šéf Mattia Binotto, ktorý to nemyslel zle, ale snáď na každý optimistický komentár reagoval tím zhoršenou formou. Ani na tohtoročnej Veľkej cene Maďarska sa Ferrari dvakrát nepredviedlo, aj keď mnohí očakávali horší výsledok ako štvrté miesto so stratou dvadsať sekúnd na víťaza. Po šachovnicovej vlajke videl pohár ako poloplný aj Fred Vasseur.
„V nedeľu sme mali skvelé tempo,“ prehlásil Francúz. „Vlani sme skončili 65 sekúnd za Red Bullom, v tomto roku sme 20 sekúnd za lídrom a Red Bull sme porazili. Podľa mňa sme teda za posledných dvanásť mesiacov odviedli slušnú prácu.“
„Nateraz to nestačí, ale McLaren bol jednoznačne rýchlejší než my. Po celý víkend boli o dve alebo tri desatiny pred nami. Sústredíme sa na ďalšie preteky. Potrebujeme zlepšiť našu výkonnosť, ale sme na správnej ceste,“ dodal Vasseur.
Fredovo hodnotenie by sa dalo poľahky spochybniť. Lando Norris tri kolá pred koncom výrazne spomalil a nechal sa predbehnúť Oscarom Piastrim. Reálne tak Ferrari stratilo asi 26 sekúnd, čo sú v priemere takmer štyri desatiny na kolo. V kvalifikácii sa pritom strata blížila k pol sekunde. Záleží však, či sa na pohár pozeráte ako poloplný, alebo poloprázdny. Nezabudnime pritom, že Hungaroring mal Ferrari papierovo vyhovovať.
Máme tu však aj protiargument. Ferrari totiž zariskovalo a zverilo Leclercovi náročnú úlohu v záverečnom stinte, keď musel odjazdiť vyše tridsať kôl na stredne tvrdých pneumatikách. To rozhodne nebola najrýchlejšia cesta do cieľa a Monačan tu určite stratil nejaký čas. „Očakávali sme, že natiahneme prostredný stint. Keď sme však dobehli Hamiltona s Verstappenom, zostali sme za nimi zaseknutí,“ hovorí Vasseur.
„V tom okamihu sme sa museli rozhodnúť. Keď zostanete na trati na rovnakých pneumatikách ako chalan pred vami, tak ho nepredbehnete. Musíte urobiť nejaké agresívne rozhodnutia, či už zostať dlhšie na trati ako my v prvom stinte a mať čerstvejšie gumy na konci, alebo sa pokúsite o undercut,“ vysvetlil Vasseur.
Je tiež otázne, do akej miery sa na tomto výsledku podieľala trať a podmienky. Zdá sa, že horúčavy monopostu SF-24 vyhovujú, v piatok a v nedeľu mali piloti tímu dobrú formu, v zamračenej kvalifikácii neboli takí presvedčiví. „Ťažko povedať,“ pokrčil plecami Fred.
„Je pravda, že v pretekoch sme boli v lepšej forme. Boli sme lepší než v kvalifikácii a držali sme sa Mercedesu a Red Bullu. Neviem, či bude horúco aj budúci víkend, ale po letnej prestávke nás čaká pár horúcich pretekov a to je pre nás lepšie,“ dodal Vasseur.