Piastri chcel s FIA riešiť traťové limity, dočkal sa len “chabých odpovedí”
Piloti Formuly 1 majú na jazdeckom brífingu priestor pýtať sa priamo Medzinárodnej automobilovej federácie na rôzne sporné situácie. Oscar Piastri chcel riešiť jeho zmazaný čas z kvalifikácie na VC Rakúska, ale FIA sa vraj nemala k tomu, aby všetko dôsledne vysvetlila.
Pri spätnom pohľade na rakúsky víkend môžeme povedať, že Oscar Piastri mal veľkú šancu vyhrať, keby v kvalifikácii neprišiel o svoj čas a mohol štartovať z tretieho miesta namiesto Georgea Russella. Komisári mu však zmazaný čas nevrátili ani napriek tomu, že McLaren sa rozhodol protestovať.
FIA protest označila za neprípustný, takže vlastne o ničom ani nerozhodovala. Oscar Piastri preto túto tému vytiahol pred VC Veľkej Británie na jazdeckom brífingu. “Moja frustrácia z toho víkendu sa na jazdeckom brífingu vrátila,” povzdychol si Piastri, ktorého sa na situáciu spýtali novinári.
Dostal teda nejaké odpovede? “Áno, dostal. Boli dosť chabé. Zostaňme len pri tom,” neskrýval svoje sklamanie, ktoré pramenilo aj z toho, že sa nenašla vôľa, aby sa McLaren a FIA bližšie pozreli na incident zo Spielbergu.
“Je to medzi nami a FIA, ale metodika pri zmazaní toho kola nebola správna. Samozrejme, to je dosť frustrujúce. Snažili sme sa protestovať, robili sme maximum, aby sa na to pozreli, ale v pravidlách neexistuje spôsob, ako to spraviť. To bolo na celej veci frustrujúce, najmä vzhľadom na udalosti z pretekov,” uviedol Piastri.
Podľa McLarenu spravilo riaditeľstvo pretekov chybu, keď mu zmazalo jeho čas. Spravilo to totiž na základe dôkazu, ktorý podľa vlastného výkladu pravidiel nesmie brať do úvahy, a síce zo snímkov z vrtuľníka. Keďže tieto snímky nie sú k dispozícii po celý čas, tak ich použitie nie je objektívne. FIA však v tomto prípade bola “nedotknuteľná”. Chybné zmazanie času totiž nie je možné napadnúť. Znie to absurdne, ale také sú dnešné pravidlá.
Traťové limity sa nedostali na pretras len kvôli Piastrimu, ale aj Landovi Norrisovi, ktorý vyšiel z trate po súboji s Maxom Verstappenom. FIA to nekompromisne označila za porušenie pravidiel, pre Norrisa už štvrté, po ktorom prišiel päťsekundový trest.
“Pre všetkých zúčastnených to bolo náročné,” pokračoval Piastri, podľa ktorého padok je v tejto veci rozdelený. “Samozrejme, všetky tímy sa nezhodnú na všetkom, všetci jazdci sa nezhodnú na všetkom a FIA nebude súhlasiť so všetkým, s čím chceme.”
“V tejto chvíli máme zavedený systém, pri ktorom je jasné, či ste opustili trať alebo nie. Ráta sa to ako porušenie traťových limitov a ľahko sa to kontroluje. Ale keď je jasné, že ste nezískali žiadnu výhodu, tak mi to príde prísne,” vyhlásil pilot McLarenu.
Komisári zrejme neupustia od zavedeného systému a traťové limity budú naďalej sledovať aj v zákrutách so štrkom. V tom prípade by však mali mať dostatok statických kamier na to, aby vedeli preskúmať prejazd každého monopostu.
Piastri napokon uznal, že zisťovať, či pilot v danej zákrute získal čas alebo stratil, nie je reálne. “Pre FIA je náročné to monitorovať a brať do úvahy každý jeden prípad. Súcitím s nimi, že nie je jednoduché brať každý prípad samostatne.”