logo F1online.skF1online.sk

Dobré správy pre súperov Red Bullu: FIA nebude riešiť flexibilitu predných krídel

George Russell
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala23. 6. 2024

Vo Formule 1 sme zvyknutí na to, že keď sa začne zneužívať nejaká šedá zóna či zachádzať v niektorej oblasti pravidiel až na hranu, tak sa vyjadrenia predstaviteľov dotknutých tímov nesú v duchu zahmlievania, odkláňania pozornosti či ukazovania prstom na druhých. Tentoraz tímy otvorene priznávajú, že sa s flexibilitou predných krídel snažia preľstiť pravidlá, no FIA sa aj tak nechystá zasiahnuť, píšu zahraničné médiá.

Testovanie flexibility predných krídel je nastavené veľmi jasne. Zatiaľ každý monopost v tejto sezóne zvládol tieto kontroly, a tak by mal byť v poriadku. Pozorovatelia však hlásia, že niektoré predné krídla sa predsa len ohýbajú viac ako iné. Technický riaditeľ Mercedesu James Allison už priznal, že jedno z tých krídel patrí jeho stajni.

“Takúto maximálku môžete dosiahnuť len v prípade, že sa predné krídlo aerodynamicky deformuje,” zdôraznil cez víkend Helmut Marko, ktorého zaujala rýchlosť strieborných šípov na rovinkách. “Zdá sa, že Mercedes a McLaren majú predné krídla, ktoré spĺňajú pravidlá, pretože prešli technickými kontrolami. V pretekoch sa však ohýbajú viac, než povoľujú pravidlá.”

Posledná veta doktora práv sa môže javiť ako nepriamy odkaz. Ubezpečuje však, že ním nie je. “Toto určite nie je nelegálne, len tlačia na hranu. Je to nekonečný boj medzi tímami a FIA.”

Pred prepuknutím tejto témy sa spomínalo, že Red Bull neoficiálnou cestou požiadal FIA o kontrolu a monitorovanie predných krídel súperov. Snažia sa červení býci aspoň politicky pribrzdiť konkurenciu? “My sme sa na ne nesťažovali, len sme si to všimli. Ich auto je odrazu na rovinkách oveľa rýchlejšie. Vidíme, kde sa tá rýchlosť nabrala. Auto však prešlo všetkými kontrolami, takže v tomto ohľade je to OK.”

Takéto hry s materiálmi v minulosti neraz vyústili v sprísnenie testov. Vzhľadom na to, že niektoré tímy z toho profitujú, by teoreticky mohla nasledovať podobná reakcia zo strany FIA. Podľa magazínu Autosport však FIA chce zatiaľ nechať udalostiam voľný priebeh. Voči konštrukcii predných krídel nemá výhrady.

Bez flexibility už s dobrými výsledkami nerátajte

Tímy tak zatiaľ dostávajú okrúhlu pečiatku na pokračovanie vývoja v tejto oblasti. Výkonnostný inžinier Ferrari Jock Clear konštatuje, že využiť na maximum flexibilitu komponentov je kľúčové z hľadiska konkurencieschopnosti.

“Niet pochýb o tom, že ak chcete byť rýchli, musíte to spraviť, ak viete, čo tým myslím,” vyjadril sa Jock Clear. “Skúmame všetko, čo sa nám ponúka v rámci pravidiel. Nie je rozdiel medzi predným krídlom, zadným krídlom, podlahou či niečím ďalším. Je to skrátka vývoj.”

Podľa šéfa Mercedesu Tota Wolffa sa všetci snažia ísť pri návrhu komponentov až na hranu. Pre Formulu 1 je to prirodzené. “Predné krídla dnes zohrávajú veľkú úlohu, to je jasné. Elasticita aerodynamiky zohráva dôležitú rolu, ale takisto podlaha. Podľa mňa ide o kombináciu týchto vecí. Môžete mať predné krídlo, ktoré prejde testami a ohýba sa ako banán, ale zvyšok auta s tým nemusí dobre spolupracovať.”

“Všetci sa snažia posúvať hranice v rámci pravidiel. Nám sa to podarilo v priebehu posledných troch pretekov na tej správnej strane pravidiel. Veríme, že sme spravili veľký krok vpred so všetkými aerodynamickými súčiastkami, ktoré sme odvtedy predstavili,” dodáva Wolff, ktorý naznačil, že Mercedes sa mal azda vydať touto cestou už skôr. “Možno sme sa ocitli na opačnej strane toho, ako sme to mali robiť s krídlami a podlahami.”

Kedysi ostatní ukazovali na Red Bull, teraz ukazuje prstom rakúsky tím

Vo Formule 1 si môžu jednotlivé strany celkom rýchlo vymeniť pozície. Red Bull už od nepamäti zachádzal pri flexibilite komponentov do extrémov a musel čeliť kritike zo strany súperov či dokonca zásahom FIA. Teraz je na druhej strane brehu.

Podľa Helmuta Marka je to prirodzenou súčasťou Formuly 1. “Toto bol vždy problém a v istom období to malo dopad na takmer každý tím,” spomína bývalý pretekár a víťaz 24-hodinovky Le Mans. “Raz niektoré tím obviňujú druhých, potom tí vzadu obviňujú ostatných. Toto je normálna hra a vždy ňou bola, odkedy som vo Formule 1.”

Súvisiace články

Diskusia