logo F1online.skF1online.sk

FIA bojuje pri schvaľovaní pravidiel s časom, Mercedes nesúhlasil s odkladom

Lando Norris, monoposty v boxoch
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala12. 6. 2024

Návrh pravidiel pre rok 2026 už poznáme, no veľký úspech zatiaľ nezožal. Tímy svorne upozorňujú na mnohé úskalia, ktoré by mohli už o dva roky spôsobiť vážne problémy. Medzinárodná automobilová federácia sa však s ich vyriešením musí poponáhľať, aby stihla júnový termín. Snaha posunúť ho totiž stroskotala na podpore Mercedesu.

Tvorba nových pravidiel je zdĺhavý proces, ktorý má však až do 30. júna plne pod kontrolou FIA. Podľa Medzinárodného športového kódexu má právo dať do pravidiel v podstate čokoľvek aj bez súhlasu stajní, no pod jednou podmienkou. Musí to stihnúť najneskôr osemnásť mesiacov pred dňom, kedy oficiálne vojdú do platnosti, teda práve na konci tohto mesiaca.

Ak tento termín prešvihne alebo bude chcieť v pravidlách robiť nejaké ďalšie zmeny, pravidlá už nebudú podliehať len jej vlastnému schvaľovaciemu procesu, ale podľa Concordskej dohody so zmenami budú musieť súhlasiť aj tímy v rámci hlasovaní na pôde Komisie F1. Celý proces sa tým výrazne natiahne, skomplikuje a spolitizuje.

FIA má tak pred sebou problém, ktorý nebude jednoduché vyriešiť. Do 30. júna potrebuje prepísať pravidlá tak, aby bola výkonnosť monopostov akceptovateľná nielen na rovinkách, ale aj v zákrutách, a aby sa náhodou nestalo, že jazda v IndyCar či japonskej Super Formule bude fyzicky náročnejšia ako v kráľovnej motoršportu. Zároveň však musí pamätať na to, že si nemôže dovoliť nerozvážne pridávať na monopost prítlak, keďže pohonná jednotka nebude dostatočne výkonná na to, aby zvládla ťahať auto s vyšším odporom.

Stihne to? To je otázka, na ktorú v tejto chvíli nemáme odpoveď. Podľa magazínu Autosport však odborníci na tvorbu pravidiel z radov FIA mohli dostať aj oveľa viac priestoru na finalizáciu pravidiel a tento hraničný termín sa mohol posunúť na október, keby jeden tím nebol proti.

“Napohľad by to dávalo zmysel, keďže podľa súčasných pravidiel tímy nesmú začať pracovať na aerodynamike monopostov pre rok 2026 skôr ako v januári,” píše Autosport. “Takže októbrové zverejnenie pravidiel by teoreticky nespôsobilo žiaden rozdiel oproti tomu, keby sa to stalo v júni. Tieto plány však stroskotali, keď sa v hlasovaní tímov nenašla jednohlasná zhoda. Mercedes to odmietol podporiť.”

FIA tak predstavila “nedopečené” pravidlá, ktoré sa teraz pokúsi dopiecť zvýšením teploty vo svojej rúre na 500 stupňov, čo nemusí priniesť želané výsledky.

Podľa spomínaného zdroja Mercedes na rozdiel od iných tímov nevidel zmysel v tomto odklade. Pokojne by sa totiž mohlo stať, že v októbri by sme sa ocitli v podobnej situácii ako dnes a pravidlá by potrebovali podobne invazívne zásahy. To všetko však s jedným podstatným rozdielom; do januára by zostávali už len dva mesiace.

Kráľovná motoršportu si však tieto problémy vyrobila sama, keď schválila nepremyslené motorové pravidlá. Teraz je možné, že 28. júna na Zasadnutí svetovej motoristickej rady FIA nové pravidlá nebudú schválené, a ak budú odsúhlasené aspoň v nejakej predbežnej podobe, po tomto termíne bude musieť riadiaci orgán hľadať podporu aj medzi tímami F1.

A veľmi dobre vieme, ako to chodí pri tvorbe pravidiel, keď do toho začnú hovoriť aj tímy. Hrozí, že každý sa bude snažiť nové regule nasmerovať tak, aby mu to vyhovovalo čo najviac. Čakajú nás teda zaujímavé týždne a potenciálne aj mesiace zákulisných bojov.

Súvisiace články

Diskusia