logo F1online.skF1online.sk

Andretti prišiel o spojenca. Sulajem mu radí dosnívať sen o jedenástom tíme

Stefano Domenicali, Gianni Infantino, Mohamed bin Sulajem, Lawrence Stroll, Greg Maffei, Piero Ferrari
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala29. 5. 2024

Prezident FIA Mohamed bin Sulajem otočil o 180 stupňov. Celé mesiace tlačil Formulu 1 do toho, aby akceptovala Andrettiho prihlášku, no zrazu nastal zlom. Americkej stajni odkazuje, nech namiesto budovania svojho vlastného tímu sa radšej pokúsi o kúpu.

Šéf riadiaceho orgánu Formuly 1 v roku 2022 rozbehol výberové konanie na obsadenie jedenástej garáže v padoku. Zapojilo sa niekoľko záujemcov, no prísnym sitom FIA prešiel len projekt pod vedením Michaela Andrettiho. Mohamed bin Sulajem, pre ktorého bol tento tender akýmsi napínaním svalov, pokračoval v lobovaní za nový americký tím.

A aj keď podľa pravidiel sa vo Formule 1 môže predstaviť až dvanásť stajní a Andretti splnil všetky podmienky FIA, Formula 1 ho v januári odmietla. Mohamed bin Sulajem i napriek tomu stál na Andrettiho strane.

V Monaku však poskytol agentúre Reuters rozhovor, v ktorom otočil o 180 stupňov. “Nemám pochybnosti o tom, že FOM a Liberty by veľmi radi videli ďalšie tímy za predpokladu, že by to boli výrobcovia. Ja by som im [Andrettimu] poradil kúpiť iný tím a nesnažiť sa sem dostať ako jedenásta stajňa.”

“Ja mám pocit, že niektoré tímy by bolo treba oživiť. Čo je lepšie? Mať na papieri jedenásť tímov alebo desať silných? Stále som presvedčený, že by sme mali mať viac tímov, ale nie hocijakých. Správnych tímov. Nie je to o čísle, ale o kvalite,” znie prekvapivé vyhlásenie prezidenta FIA.

Sulajem je stále presvedčený o tom, že Andrettiho projekt by Formule 1 priniesol viac než niektoré tímy v padoku, no už to nehovorí tak rázne a nahlas. “Bez toho, aby som niekoho menoval, sa niektoré tímy trápia. Trápia sa výkonnostne, trápia sa dokonca aj po stránke manažmentu. Ide o to mať dobrý tím a nenechať si ujsť príležitosť mať vo Formule 1 niekoho ako General Motors na pozícii dodávateľa pohonných jednotiek.”

“Predstavte si, aký by to malo dopad. V Amerike máme tri preteky a obrovskú fanúšikovskú základňu. Nemáme však poriadny americký tím. Som rád kvôli Fordu [ktorý sa spája s Red Bullom], ale predstavte si GM a predstavte si amerických jazdcov,” fantazíruje 62-ročný Emirátčan.

Formula 1 po odmietnutí Andrettiho poznamenala, že sa ochotne pozrie na jeho ponuku, ak sa bude uchádzať o miestenku na štartovom rošte v roku 2028. Vtedy už má byť General Motors pripravené vstúpiť do efjednotky s novou pohonnou jednotkou.

Na druhej strane sa však tento odkaz môže javiť ako výsmech do očí Andrettimu. Podľa zákulisných informácií si tímy chcú do novej Concordskej dohody presadiť zníženie maximálneho počtu účastníkov na desať.

Tak či onak, aspoň už vieme, čo chcela FIA a Formula 1 povedať svojím kryptickým stanoviskom pred Veľkou cenou Emilia Romagna. FIA a F1 zakopávajú vojnovú sekeru. “Svetový šampionát FIA Formuly 1 ešte nikdy nebol taký silný. Rastie po celom svete a FIA s Formulou 1 sa zaväzujú k tomu, aby sa pričinili o najlepšie možné výsledky celého športu. Za tým účelom obe strany pripravili nový strategický plán, ktorý nám umožní chopiť sa príležitostí a v nasledujúcich rokoch ešte zvýšiť potenciál F1.”

Sulajem potvrdil snahu urovnať spory medzi FIA a majiteľmi komerčných práv. “Mier je vždy dobrý, nemôžete neustále riešiť tieto zbytočné problémy. Obe strany chápu, že mať vo veciach jasno je jediný spôsob, ako to dosiahnuť. Z hľadiska biznisu držíme s FOM. Sme partneri a musíme zabudnúť na malichernosti a nájsť riešenie, ako pristúpime k týmto problémom.”

Súvisiace články

Diskusia