V Číne riešia asfaltovú záhadu. Jazdci netušia, čo čakať od zvláštneho “náteru”
Po príchode jazdcov a tímov na okruh v Šanghaji všetkých čakalo prekvapenie. Pri lepšom pohľade na asfalt sa totiž zdalo, akoby ho organizátori čímsi natreli. FIA však o ničom takom pred štartom víkendu neinformovala, a tak sa v Číne začalo vyšetrovanie: Čo sa vlastne stalo s traťou a aký to bude mať vplyv na pretekanie?
“Zdá sa, akoby niečím natreli trať alebo čo. Niečo s tým povrchom spravili,” vyhlásil Daniel Ricciardo po štvrtkových prehliadkach okruhu. “Neviem, ako to zmení povrch, či bude rovnaký alebo veľmi šmykľavý. Možno to však zmení správanie pneumatík.”
Daniel Ricciardo nebol jediným jazdcom, ktorého zaskočila zvláštna farba asfaltu a jeho povrch, ktorý v ideálnej stope je už trochu vyšúchaný, no okolo nej je o čosi tmavší. Nik netuší, ako sa na týchto miestach budú monoposty správať a aký to bude mať vplyv na degradáciu. Nezabúdajme na to, že tímy pri svojich simuláciách s ničím takým nerátali a na všetko budú mať k dispozícii len jeden tréning.
Max Verstappen skonštatoval, že nič také nevidel od svojich motokárových čias, keď sa organizátori snažili zlepšiť priľnavosť na staručkých tratiach. “Vyzerá to tak, akoby trať natreli, nie je preasfaltovaná.”
Prekvapenie bolo badať aj vo Ferrari. “Myslím si, že máme dosť neznámych premenných. Najmä asfalt vyzerá, akoby bol ošetrený nejakým veľmi špeciálnym spôsobom,” pridal sa Carlos Sainz. “Myslím si, že FIA a ani tímy presne netušia, čo sa tu stalo, či je to kompletne preasfaltované, alebo išlo o nejaké čudné ošetrenie bitúmenom. Vyzerá to dosť zvláštne, nič také sme v poslednej dobe na okruhoch F1 nevideli.”
Podľa informácií portálu motorsport.com náter nie je nový. Organizátor sa pred rokom rozhodol nastriekať na povrch kvapalný bitúmen, aby došlo k sceleniu povrchu, redukcii prašnosti a predišlo sa rozpadu a drobeniu vrchnej vrstvy trate. Táto technika je v USA a ázijských krajinách pomerne bežná, no v priebehu víkendu môže spôsobiť problémy, keď sa bude náter na rôznych úsekoch ošuchávať rôznou rýchlosťou.
“Vyzerá to byť trochu nekonzistentné,” vyjadril sa k ošetreniu trate šéf Haasu Ajao Komacu. “Táto nekonzistentnosť od nájazdu cez apex až po výjazd zo zákrut mi robí najväčšie starosti. Je to ďalšia premenná a bude to dosť náročné. Okrem toho máme šprintový víkend, takže len jednu hodinu. To sú približne tri jazdy, aby ste vyriešili všetko so svojím autom s malým aj veľkým množstvom paliva. Bude to veľká výzva.”
Tímy nepredpokladajú, že by sa zopakoval podobný scenár ako na VC Turecka 2020 s neuveriteľne klzkým asfaltom, no zrejme bude mať dopad na prácu s pneumatikami či drobenie, myslí si Carlos Sainz. “Drobenie veľmi závisí od asfaltu. Preto sme sa toľko bavili o povrchu a o tom, čo urobili s asfaltom, pretože drobenie s ním úzko súvisí.”
Ak bude tímy trápiť drobenie pneumatík podobne ako v Austrálii, pre Ferrari to bude skvelá správa. Ak sa len zvýši degradácia bez drobenia, Red Bullu to prekážať nemusí.
Sainz avizuje, že tímy budú musieť promptne reagovať. “Dlhé zákruty najviac namáhajú pneumatiky a tu ich máme požehnane. Niektoré roky sme v Číne boli obmedzovaní prednými pneumatikami, inokedy zas zadnými. Pri nastavovaní auta bude dôležité byť veľmi opatrný a adaptovať auto na tieto požiadavky.”