logo F1online.sk

Správanie Mercedesu sa diametrálne mení aj bez zmeny nastavenia

Lewis Hamilton
© LAT Images/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 4. 2024

Vyjadrenia zástupcov Mercedesu sú ako jazda na tej najšialenejšej horskej dráhe. Slová Tota Wolffa či Lewisa Hamiltona smerujú zo dňa na deň od optimizmu k frustrácii. Tím najnovšie hovorí, že aj bez zmeny v nastavení sa monopost W15 dokáže zmeniť na nepoznanie.

Vysvetliť to fanúšikom a verejnosti nie je vôbec ľahké. Táto generácia monopostov F1 je nesmierne komplikovaný celok a ako ukazujú aj skúsenosti Mercedesu, počítačové simulácie nie vždy korelujú s realitou v skutočnom svete. Potrebujete teda viac času nielen na nájdenie riešení, ale tiež na pochopenie celkovej situácie. Presne v tomto bode sa momentálne nachádza Mercedes.

„Začíname pozorovať vzorec správania, keď počas väčšiny súťažných víkendov zažívame obdobia plné sebadôvery, ale potom nám to prekĺzne pomedzi prsty v rozhodujúcich okamihoch, teda v kvalifikáciách a v pretekoch,“ povedal technický riaditeľ stajne James Allison.

„Keby sme chceli prísť s najlepšou koreláciou, tak v súčasnosti asi môžeme povedať, že so stúpajúcimi teplotami na trati klesá naša konkurencieschopnosť. Najhoršie sme na tom, keď sú vonkajšie teploty a teploty okruhu najvyššie za celý deň. To nám dáva určité indície na to, čo musíme urobiť ďalej,“ vysvetľuje Allison.

On, a potvrdil to aj šéf stajne Toto Wolff, pritom povedal niečo pomerne zvláštne. V Melbourne bol Lewis Hamilton po treťom tréningu s autom veľmi spokojný. Po jeho skončení nevykonal tím jedinú zmenu v nastavení, ale napriek tomu sa auto v kvalifikácii diametrálne zmenilo.

„Medzi tretím tréningom a kvalifikáciou v Melbourne nedošlo k žiadnej zmene nastavenia,“ vyhlásil Allison, ktorý však naznačuje, že problém sa môže skrývať v samotnom koncepte monopostu. „Ak správne určíte, prečo vaša konkurencieschopnosť stúpa a klesá, potom môžete zapracovať program, ktorý je zameraný na snahu posunúť teplotnú rovnováhu s využitím všetkých konvenčných nástrojov. Túto prácu môžete urobiť v továrni, na simulátore atď.“

„Keď však vyčerpáte vaše možnosti a vašu slobodu pri voľbe nastavenia, tak musíte ísť ešte ďalej a vtedy to začne byť skutočne ťažké, pretože v takom prípade sú problémy v základnej charakteristike, napríklad v aerodynamickej mape, alebo v charakteristike zavesenia, ktorá zhoršuje túto konkrétnu vlastnosť. Aby ste to vyriešili, musíte sa zamerať na tieto základné vlastnosti,“ vysvetlil Allison.

Už sme sa nedozvedeli, či to Mercedes dokáže vyriešiť zmenou nastavenia, alebo potrebuje zmeniť celkový koncept. Tieto slová a problémy však nedávno potvrdil aj šéf Mercedesu Toto Wolff, podľa ktorého výkonnosť a jazdné vlastnosti Mercedesu sa zlepšujú a zhoršujú v závislosti od teplôt.

„Mali ste počuť Lewisa po treťom austrálskom tréningu. Povedal, že auto je najlepšie za posledné tri roky, vraj má ohromný prítlak na zadnej náprave a cíti v ňom sebadôveru. Pred kvalifikáciou sme monopost nezmenili, len teplota trate sa zmenila o päť stupňov. Verte či nie, auto sa zmenilo z niečoho, čo bolo najlepšie za posledné tri roky, na niečo neovládateľné,“ povedal Wolff.