Vedeli sme, že nás súperi okopírujú, hovorí Newey. Podľa Marka majú stratu 0,3 sekundy
Red Bull sa v stredu postaral o to, aby celý padok zistil, čo je to kruté vytriezvenie. Po suverénnej jazde sa činovníci z Milton Keynes usmievali od ucha k uchu, akoby súperom vraveli: Ale sme vás dostali! Helmut Marko srší spokojnosťou a z konkurencie si aj trochu uťahuje.
V tábore červených býkov už o monoposte RB20 pyšne hovoria ako o revolučnom. Osvojili si totiž niekoľko prvkov zatracovaného konceptu Mercedesu, ku ktorému sa vraj ešte viac priblížia od aprílových pretekov v Japonsku.
Aj bez toho však Red Bull navodzuje dojem, že si ide za ďalším majstrovským titulom. Max Verstappen bol totiž veľmi rýchly za každých podmienok; ráno, napoludnie v najväčšej horúčave, aj večer po poklese teplôt. Dlhé jazdy boli v podaní monopostu RB20 ešte suverénnejšie.
“Pre konkurenciu to bola facka,” komentuje dianie v padoku nemecký AMuS. “Majstrovské auto skopírovala najlepšie, ako len vedela, a pridala k nemu svoje vlastné myšlienky, no Red Bull jednoducho znovuobjavil prísavný efekt a okamžite s ním uspel.”
Predstavenie staronovej koncepcie súperov prekvapilo, ale technický mág Adrian Newey mal na tento odvážny krok jasný dôvod. “Vedeli sme, že všetci okopírujú naše minuloročné auto. Keby sme sa zamerali len na ďalšie vylepšenia, boli by sme zraniteľní.”
Red Bull hľadal prítlak aj nad podlahou
V súčasnej Formule 1 sa o väčšinu prítlaku stará podlaha vďaka svojmu prísavnému efektu. Tímy však pri nej nesmú zachádzať do extrémov. Ak sa pokúsia z podlahy vyťažiť priveľa prítlaku, začne sa objavovať negatívne poskakovanie, ktoré nepriaznivo vplýva na stabilitu auta.
Práve na poskakovaní sa popálilo viacero tímov v padoku. Nie však Red Bull, ktorého technický riaditeľ Adrian Newey volí pri stavbe monopostov vlastnú filozofiu. Namiesto toho, aby si dal za cieľ optimalizovať auto na maximálny teoretický prítlak, optimalizuje auto na maximum reálne využiteľného prítlaku.
S rovnakou filozofiou šiel Red Bull aj do prestavby monopostu RB19 na RB20. Keďže v oblasti podlahy sú možnosti do veľkej miery vyčerpané, rozhodol sa preorientovať vývoj nad podlahu.
“Bočnice fungujú ako samostatné krídla,” vysvetľuje koncepciu Red Bullu a nový zdroj prítlaku Michael Schmidt z AMuSu. “Na to potreboval vyššie položenú nárazovú štruktúru a podseknutie po celej dĺžke bočníc, akýsi profil krídla tvorený bočnicami. K tomu aj úplne nový chladiaci systém.”
V centrálnej časti auta si dal Red Bull za cieľ upokojiť prúdenie vzduchu, a preto siahol po “bazukách”, ktoré vlani predstavil Mercedes. V stredu sme navyše zbadali, že za pilotom sú nasávacie otvory do “bazúk”. Podľa nemeckého magazínu sa Red Bull usiluje vtiahnuť turbulentný vzduch za kokpitom práve do týchto kanálov, ktoré ústia nad difúzorom spolu s horúcim vzduchom z bočníc.
Vďaka tomuto “uprataniu” prúdenia okolo krytov motora dokáže zadné krídlo pracovať efektívnejšie, a teda s menším aerodynamickým odporom. Asi ani neprekvapí, že Red Bull bol opäť na čele štatistiky maximálnych rýchlostí o 4 km/h.
Všetko funguje, raduje sa Marko
Súperi mohli veriť aspoň v to, že možný padák pre Christiana Hornera by oslabil červených býkov. Po prvom dni testov už vyprchá aj táto nádej. Aj keby po zvyšok sezóny v Red Bulle šéfoval Günther Steiner, auto by to nijak nespomalilo. Technické oddelenie na to funguje až príliš dobre.
Úsmev na tvári Helmuta Marka neveští nič dobré. “Je to veľmi, veľmi, veľmi pôsobivé. Odjazdili sme 142 kôl bez žiadnych problémov. A naša koncepcia funguje. Auto reaguje a my vyvíjame. Áno, vyzerá to dobre,” pochvaľoval si doktor práv.
Ako hodnotí nové auto hviezda Red Bullu Max Verstappen? “Pozitívne. Nech už sme spravili akékoľvek zmeny, nech sme skúsili čokoľvek, auto na to reagovalo. Viac-menej sme len dolaďovali nastavenia. Zoširoka sa usmievame.”
Red Bull šiel nebojácne do osvojenia si novej koncepcie a zdá sa, že sa to vyplatí. Rátali však s tým, že úspech nie je zaručený. “Vždy je to riziko. Pozrite sa na Mercedes, mali s tým problémy. Naše auto však fungovalo už od prvého kola. Sme veľmi hrdí a zároveň sme radi. Navyše aj spoľahlivosť je neuveriteľná,” pokračoval Marko.
“A z toho, čo som videl po stránke výkonu pneumatík, Ferrari má opäť viac problémov ako my. Aj McLaren sa zdá byť o čosi nervóznejší. Čo robil Mercedes, netuším. Určite sú rýchlejší než to, čo predviedli,” analyzuje rýchlosť súperov. “My však môžeme byť sebavedomí.”
Čakali v Red Bulle, že súperi sa výraznejšie dotiahnu skopírovaním monopostu RB20? Marko odvetil opäť s úsmevom: “Myslím si, že oni nečakali to, čo sme spravili my. Čo by som na to mohol povedať? Všetky autá vyzerajú ako to naše minuloročné.”
Ďalšej vlny kopírovania sa v Milton Keynes neboja. “Chce to čas, kým budete môcť nasadiť takýto koncept.”
Red Bull je vpredu, za ním sa očakáva bitka
Max Verstappen napokon ovládol stredu s časom 1:31,344. Lando Norris naňho stratil viac ako jednu celú sekundu. Máme sa začať báť ešte dominantnejšieho ročníka, než aký bol ten predchádzajúci?
“Náš náskok nie je až taký veľký, ako sa zdá,” upokojuje Marko. “My sme ako jediní vyrazili na trať s čerstvými mediumkami v chladných večerných hodinách. To vysvetľuje veľký skok, ktorý sme spravili popoludní. Odhadujeme, že náš skutočný náskok je na hranici troch desatín.”
Šéf inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin na margo aktuálneho rozloženia síl ešte poznamenal: “Medzi Ferrari, McLarenom, Aston Martinom a nami nie je takmer žiaden rozdiel. Jedna vec je však jasná: Red Bull má nos vpredu.”