logo F1online.sk

Verstappen už kupuje vitrínu na ďalšie trofeje. V prvý deň testov všetkých deklasoval o sekundu

Max Verstappen
© Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 2. 2024

Prvý deň bahrajnských predsezónnych testov je za nami a čierne scenáre o pokračujúcej dominancii Red Bullu sa zatiaľ napĺňajú. Adrian Newey prišiel s radikálne pozmeneným dizajnom, ktorý ako sa zdá dokonale funguje od prvého kola. Max Verstappen v prvý deň testov zdolal konkurenciu o viac ako sekundu.

Dopoludňajší program ovládol Red Bull, najprv svojím dizajnom, potom svojimi časmi. Dielo Adriana Neweyho opäť pútalo obrovskú pozornosť, na trati aj v garáži. Celkom očividne ide o ďalší kúsok radikálneho dizajnu z pera geniálneho inžiniera, ktorého tvar zaujal mnohými prvkami, najmä minimalistickými chladiacimi otvormi.

Netrvalo dlho a Red Bull ovládol aj dianie na trati. Spočiatku sa o vedenie preťahovali Charles Leclerc a Fernando Alonso. Niekedy počas druhej hodiny však zaujal miesto na čele Max Verstappen, ktorý v tretej hodine svoj čas výrazne vylepšil. Za ním sa zoradili Charles Leclerc a Fernando Alonso. Po pomalom úvode sa ozval aj McLaren, ktorý zaujal pozíciu pevne v najlepšej štvorke.

Niektorí zaujali aj menej pozitívne. Za zmienku stoja hlavne dva tímy – Alpine a Mercedes. Esteban Ocon počas inak pokojného dopoludnia vyšiel mimo trať a takmer sa roztočil. Jeho monopost príliš neohromil technického experta portálu The Race Garyho Andersona, ktorý priamo z okruhu poukazoval na ohromnú nedotáčavosť nového A524. Treba však pripomenúť, že Alpine nasadil do boja najmä tvrdšie zmesi pneumatík.

Veľmi nenápadné dopoludnie absolvoval aj Mercedes. George Russell bol skutočne neviditeľný. Jeho časy patrili medzi najslabšie na rošte a odjazdil tiež najmenej kôl. Nevieme, aký mal Mercedes plán pre prvé štyri hodiny v Bahrajne, takže to určite neznamená, že nový monopost sa trápi. Anthony Davidson, bývalý pilot a dnes expert televízie Sky a dokonca aj simulátorový jazdec Mercedesu, však poznamenal: „Mercedes v nájazde do prvej zákruty rozhodne nevyzerá tak dobre ako Red Bull.“ Britský pretekár nakoniec odchádzal na obed na šiestom mieste.

Určité technické problémy mal Haas. Reportér Ted Kravitz avizoval „nejaký problém s palivovým systémom“ a nový monopost VF-24 strávil čas rozobratý v garáži. Kevin Magnussen však napriek vynútenej pauze odjazdil množstvo kôl a patril k najaktívnejším jazdcom na trati.

Asi dvadsať minút pred koncom prišla prvá veľká porucha testov. Alex Albon odstavil svoj Williams v prvom sektore pre technický problém. Nový monopost FW46 však traťoví komisári rýchlo zatlačili do bezpečia a záver prvých štyroch hodín pokračoval bez prerušenia.

Verstappen popoludní deklasoval konkurenciu

Popoludní pokračoval hladký priebeh dopoludňajšieho programu. Jazdy sa nám rozbiehali len pomaly a v prvej hodine sme videli na trati len pramálo aktivity. Dôvodom boli aj určité problémy. Williams musel pracovať na výmene palivového čerpadla, ktoré sa pokazilo dopoludnia, a tvrdo sa pracovalo aj v McLarene, aj keď zatiaľ nevieme, z akého konkrétneho dôvodu sa tento tím zdržal.

Keď sa Lando dostal do auta a pomaly sa rozcvičil, nakoniec ako prvý prekonal predpoludňajší čas Maxa Verstappena. Veľmi blízko sa dostal aj Carlos Sainz, ktorý potvrdil dobrú formu Ferrari, ale predsa, stále to bol Red Bull, ktorý vyzeral ako objektívne najrýchlejší.

McLaren totiž nevydržal na čele príliš dlho, pretože Max Verstappen ho následne zosadil s časom, ktorý bol o osem desatín sekundy lepší. V garáži Red Bullu následne zavládli také široké úsmevy, že sa zakrátko stali hitom internetu. Asi o hodinu neskôr Max ešte vyšperkoval svoju dominanciu, keď zvýšil svoj náskok na rovných 1,14 sekundy. To bol aj konečný rozdiel medzi ním a Norrisom po ôsmich hodinách. Na verejnosti i v komentátorskej kabíne padlo pri pohľade na tento rozostup niekoľkokrát slovo „hrozivý“.

V najlepšej šestke sa nám pekne zoradilo šesť rôznych tímov. Za Verstappenom, Norrisom a Sainzom sa umiestnili Ricciardo, Gasly a Stroll. Pátranie po Mercedese je takmer márne, keďže Georgea Russella máme až na dvanástom mieste. Fanúšikovia tohto tímu by však nemali zúfať. Chlapci z Brackley jazdili takmer výhradne pretekové simulácie na tvrdých pneumatikách a o ich skutočnej forme nevieme zhola nič.

Príšerný deň má za sebou tím Williams, ktorý po poruche predpoludním utrpel poruchu aj popoludní. Do auta sa posadil Logan Sargeant, ktorý najskôr dostal obrovské hodiny a potom sa v útrobách jeho Williamsu niečo pokazilo. Stalo sa to pri preradení prevodových stupňov, čo naznačovalo problém s prevodovkou alebo s pohonným ústrojenstvom. Tím neskôr potvrdil poruchu hnacieho hriadeľa, čo znamenalo, že Sageant odjazdil len 21 kôl.

Inak testy prebiehali pokojne, bez incidentov či červených vlajok. Vo štvrtok budú pokračovať v rovnakom formáte od 8:00.

FOM

Live