logo F1online.sk

Red Bull pripravuje ešte agresívnejšie bočnice. Pomohol si aj výnimkou v pravidlách

Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 2. 2024

Monopost Red Bullu RB20 v priebehu minulého týždňa zaujal viacerými riešeniami, ktorými sa priblížil k zatracovanému bezbočnicovému konceptu Mercedesu, no tým ešte inžinieri v Milton Keynes nekončia. V továrni už chystajú balík vylepšení, pri ktorom má byť inšpirácia Mercedesom ešte zjavnejšia, informujú zahraničné zdroje.

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, no červení býci sa skutočne rozhodli prijať za svoj koncept Mercedesu. Môžeme to vidieť na krytoch motora, ktoré majú po stranách tzv. žľab, ale napríklad aj na riešení bočníc.

Na niektorých záberoch nového auta sme už mohli spozorovať prípravu na vertikálne umiestnenie chladiacich otvorov a zároveň striešku, ktorá teraz zakrýva celý tento priestor. V predchádzajúcom roku Red Bull takouto strieškou (à la Mercedes) nedisponoval, namiesto toho bola umiestnená nižšie, a síce až pod otvorom chladenia.

Autosport však píše, že súčasné riešenie je špecifické len pre prvé tri veľké ceny (Bahrajn, Saudská Arábia a Austrália), na ktorých bude chladenie pohonnej jednotky veľmi dôležité a je pravdepodobné, že na týchto pretekoch uvidíme o čosi väčšie chladiace otvory.

Od pretekov v Japonsku majú však teploty klesnúť a na chladenie už nebudú kladené také nároky. Nuž a práve na začiatku apríla má uzrieť svetlo sveta agresívnejšie riešenie, ktoré sa bude ešte viac podobať na predchádzajúce iterácie “bezbočnicového” konceptu z dielne Mercedesu.

Našiel Newey spôsob, ako vyriešiť problémy Mercedesu?

Mercedes si bol na začiatku roka 2022 istý tým, že jeho koncept je najlepší. Pracoval totiž s teóriou, že keď zmenší bočnice a rozšíri priestor nad podlahou, zväčší tým aj rozdiel tlaku vzduchu nad ňou a vo Venturiho kanáloch. V tom prípade bude auto generovať o to viac prítlaku.

Vo veternom tuneli táto teória skvele fungovala, no potom prišiel na rad reálny svet s poskakovaním, nerovnosťami a rôznorodým povrchom skutočných pretekárskych okruhov. V prvej polovici minulého roka tak pokorne zvesil hlavu a od pretekov v Monaku sa vydal cestou, ktorú začal dláždiť práve Red Bull.

Red Bull na čele s Adrianom Neweym teraz obracia všetky predpoklady na hlavu. Ako sa mu však darí tak intenzívne vyvíjať, keď v minulej sezóne mal k dispozícii najmenej priestoru vo veternom tuneli zo všetkých, navyše ešte ponížený o trest za prekročenie rozpočtového stropu?

Odpoveďou je využitie výnimky v pravidlách o aerodynamickom testovaní. Uvádza sa v nich totiž, že z času započítavanom do ATP bude vyňaté “testovanie vo veternom tuneli určené výlučne na vývoj chladičov pohonných jednotiek, alebo prevádzka pohonnej jednotky od hranice, ktorá sa začína na úrovni vstupov chladiacich otvorov pohonnej jednotky”.

Časť vývojových kapacít sa tak sústredila na zefektívnenie chladenia a preusporiadanie vnútorných komponentov, čo následne stajni umožní tesnejšie obopnúť celú pohonnú jednotku a pripraviť svoju verziu “bezbočnicového” auta.

Veľká časť vylepšení sa tak týka práve chladenia, no Adrian Newey aj tak musel prísť na to, ako pretaviť teóriu do praxe. Bude nový monopost v Suzuke skutočne fungovať, alebo sa budú červení býci boriť s podobnými problémami, aké mal Mercedes? Na odpoveď si ešte počkáme.

Súvisiace články