logo F1online.sk

Divoké portugalské podmienky zvládol najlepšie Lewis Hamilton

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes-AMG F1
Milan Kubala
Milan Kubala25. 10. 2020

Nikto nevedel čo čakať. Nikto nevedel, čo čakať od okruhu, od pneumatík, od počasia. A štart pretekov to naplno ukázal. Postupne sa však dianie v Portimau upokojilo a Mercedesy, hoci v úvode nakrátko prišli o vedenie, opäť ukázali svoju dominanciu. Presvedčivé víťazstvo napokon vybojoval Lewis Hamilton, ktorý sa osamostatnil na prvom mieste historických tabuliek v počte víťazstiev.

Úvod pretekov bol doslova šialený. Okamžite sa objavili kvapky dažďa a na studených pneumatikách sme videli rad prebrzdení a divoké premiešanie poradia. Jeden vážnejší incident sa odohral medzi Maxom Verstappenom a Sergiom Pérezom, po ktorom Mexičan skončil mimo trať. Nakrátko sa v čele objavil Valtteri Bottas, okamžite však zahájil ofenzívu Carlos Sainz, ktorý na mäkkých pneumatikách presvišťal okolo a senzačne sa ujal vedenia. Najlepším príkladom toho, aký šialený bol úvod pretekov je, že v druhom okruhu sa Kimi Räikkönen objavil na šiestom mieste, štartoval pritom až šestnásty.

Sila stredne tvrdej sady sa však zakrátko prejavila a Mercedesy sa vrátili do čela, čo však bolo dôležité, v poradí Bottas – Hamilton. Sainza zakrátko predbehol aj Verstappen a piloti na mäkkých pneumatikách postupne začali strácať. Využil to i Leclerc, ktorý po dramatickom štarte síce spadol na ôsme miesto, no postupne sa dokázal prebojovať späť na štvrté miesto, z ktorého štartoval.

Nevýhodnosť mäkkej zmesi sa začala prejavovať od desiateho kola, kedy sa Max začal sťažovať, že ľavá predná pneumatika už dlho nevydrží a v trinástom zahlásil, že je mŕtva. Napriek tomu však aj piloti na týchto zmesiach dokázali svoje úvodné stinty natiahnuť v podstate až do polovice pretekov. Dopredu sa v strede poľa postupne prehrýzli Lance Stroll a Pierre Gasly. Francúz predviedol ďalší super výkon, keď bol na najmäkších pneumatikách rýchlejší, než McLareny a oba pokoril.

Na svoju prehnanú agresivitu však Stroll napokon doplatil. V prvej zákrute zaútočil zvonku na Landa Norris, následne mu doslova zabuchol dvere pred nosom. Výsledkom bola kolízia, Stroll skončil mimo trať a Norris prišiel o predné krídlo. Komisári „odmenili“ Kanaďanovo počínanie päťsekundovou penalizáciou.

V dvadsiatom kole sa ukázalo majstrovstvo Lewisa Hamiltona. Ten dokázal omnoho lepšie zaobchádzať s pneumatikami, priblížil sa a následne i úspešne zaútočil na tímového kolegu a ujal sa vedenia.

Okrem Gaslyho predviedol neuveriteľné čary s pneumatikami aj Sergio Pérez. Ten bol v prvom kole mimo trať a na poslednom mieste, v 23. okruhu bol však späť na bodoch na desiatom mieste.

Z čela išiel prvý do boxov v 25. okruhu Max Verstappen, tímy však zvolili veľmi odlišné stratégie, niektorí zašli do boxov skôr, ďalší sa rozhodli zostať čo najdlhšie. Príkladom toho, koľko kôl sa dá zvládnuť na mäkkých pneumatikách bol Pierre Gasly, ktorý na nich vydržal vyše tridsať okruhov.

V strede pretekov nám začali pribúdať upozornenia za porušovanie traťových limitov. A proti pravidlám sa opäť prehrešil v Stroll. Ten dostal najprv napomenutie čierno-bielou vlajkou a potom aj päťsekundovú penalizáciu.

Čarodejník Pérez sa po polovici pretekov dostal po krásnom súboji cez Ocona už na piate miesto, čo bol vskutku neuveriteľný výkon. Svoje stredne tvrdé pneumatiky dokázal aj v 36. kole držať v optimálnom stave, aby dokázal jazdiť konkurencieschopné časy. Môžeme len hádať, čo by Pérez v týchto podmienkach dokázal nebyť úvodnej kolízie. V tom čase zašiel do boxov aj Leclerc, ktorý obul tvrdé pneumatiky a na trať sa vrátil na štvrtom mieste.

Mercedesy nasledovali v 40. kole, resp. 41. kole. Schopnosť Mercedesu (poťažmo Lewisa Hamiltona) dokumentuje i fakt, že v čase jeho príchodu do boxov hlásil, že jeho gumy sú okej. Trochu prekvapivé je i to, ako sa tímy „zľakli“ mäkkých pneumatík a radšej zvolili tvrdé. Mercedes obul tvrdé Hamiltonovi a plánoval ich nasadiť aj Bottasovi. Fín však výslovne žiadal mäkké. Boxový múrik mu ale ukázal, kto je pánom, neposlúchol, a aj Valtterimu obul tvrdé.

Poradie sa nám postupne ustálilo. Dvadsať kôl pred koncom sa niektorí jazdci vydali na druhé zastávky, taký Ocon ešte len na prvú. Francúz napríklad zvládol na mediumkách odjazdiť 54 okruhov. Smutný pohľad poskytli kamery na Alexa Albona, ktorý dostal od tímového kolegu celé kolo. Po nádejnej kvalifikácii jazdil britsko-thajský pretekár ďaleko za bodmi a jeho koniec v Red Bulle sa zrejme pomaly blíži.

V závere pretekov sa síce znovu objavili určité prehánky, no väčší faktor zohrali červene označené mäkké pneumatiky, ktoré nefungovali snáď nikomu. Nefungovali ani piatemu Pérezovi, ktorý sa na pomerne čerstvých gumách ocitol v ohrození Gaslyho a Sainza. Obom to napokon vyšlo a zosunuli Mexičana na siedme miesto.

Na čele sa však nezmenilo nič. A portugalské pódium vidíme v takom zložení, na aké sme zvyknutí.

FOM