logo F1online.sk

Andretti a jeho 120 zamestnancov vraj už naplno zarezáva v Silverstone

Logo Andretti Autosport
© Twitter/Andretti Formula E
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 1. 2024

Na pár mesiacov sa situácia okolo Michaela Andrettiho utíšila. Blíži sa však nová sezóna a s ňou aj nová lavína snáh bývalého pilota Formuly 1 presvedčiť Liberty Media, že sa im oplatí vložiť doňho dôveru. V pondelok trochu prekvapivo uzrel svetlo sveta článok prestížneho zámorského portálu The Athletic, v ktorom známy motoristický novinár Luke Smith odhalil, ako výrazne pokročili práce Andretti Global, ktorý už vyvíja svoj monopost F1.

Ešte vlani sa písalo, a potvrdil to aj sám Michael Andretti, že nový tím testuje prototyp svojho monopostu vo veternom tuneli. Ostatne sa nejednalo o žiadne prekvapenie. Rovnako, podľa niektorých ešte lepšie, na tom bol ďalší záujemca o vstup do Formuly 1 – Hitech GP. Ten vraj mal uzavretú dohodu o dodávkach dielov s Mercedesom a údajne bol ochotný zaplatiť za vstup aj 600 miliónov dolárov. Napriek tomu na pôde FIA nepochodil.

Vráťme sa však k Andrettimu, ktorý pokračuje vo svojom vytrvalom boji. Hotová je už aj jeho dohoda s General Motors, ktorý ohlásil svoj záujem dodávať pohonné jednotky do Formuly 1 od roku 2028 a zároveň vytvoriť s Andretti Global čisto americký továrenský tím. Američania tým poriadne zvýšili stávku, ale ani to im nepomohlo. Desať súčasných tímov je skrátka nemožné presvedčiť.

Minimálne na verejnosti však všetko (vraj) prebieha spôsobom, ako keby Andretti dostal zelenú od Formuly 1. „Model monopostu F1 je vo veternom tuneli a diely sú v produkcii,“ hlási článok The Athletic. To však nebola ani zďaleka tá najprekvapivejšia informácia, ktorá v reportáži zaznela. Technické oddelenie stajne má vraj už dnes porovnateľnú veľkosť ako najmenšie tímy súčasnej Formuly 1.

Základňa tímu v Silverstone vraj už je v prevádzke a do práce sem chodí 120 ľudí. Tí vyvíjajú nový monopost pre tím, ktorý ešte nevie, či sa do Formuly 1 vôbec dostane. Nevieme, kde sa táto továreň nachádza. Pravdepodobne ide o staré zariadenia tímov Aston Martin, Racing Point, Force India a Jordan, ale to už článok nepotvrdil. Sídlo tímu sa má nachádzať v meste Fishers v štáte Indiana, kde vyrastá globálna základňa pre rôzne pretekárske operácie Andrettiho.

Chester prehovoril prvýkrát na verejnosti ako technický riaditeľ Andretti

V čase, keď je veľký dopyt po pracovnej sile vo Formule 1, vraj lovil na trhu aj Andretti. V čase, keď Audi hľadá nových zamestnancov, AlphaTauri – dnes RB – sa muselo presťahovať do Británie, vraj získal americký tím 120 ľudí. Pritom vraj ide o zamestnancov so skúsenosťami, ktorí prišli z „Red Bullu, Ferrari, Mercedesu a McLarenu“. Aj keď to znie neuveriteľne, presne to záujemca o vstup tvrdí.

V reportáži The Athletic prvýkrát prehovoril na verejnosti aj technický riaditeľ tímu Nick Chester. Toho, samozrejme, už poznáme. Asi dvadsať rokov strávil v Enstone, kde pracoval pre všetky tímy, ktoré sa vystriedali v tamojšej továrni. V januári 2020 ho Renault vyhodil z pozície technického riaditeľa. Dnes v tejto funkcii pracuje pre Andrettiho. Spolu s ním pôsobí v Silverstone napríklad aj hlavný aerodynamik Jon Tomlinson – ďalší bývalý zamestnanec Renaultu, ale aj Williamsu – alebo hlavný dizajnér a veterán F1 John McQuilliam.

„Tento tím to chce robiť poriadne a chce vyhrávať,“ prehlásil odvážne Chester. „Nechcete pracovať niekde, kde nepoznajú takýto étos. Keď som rokoval s tímom pred svojím príchodom, tak zdroje a ich úsilie o víťazstvo veľmi zatraktívnili ich ponuku.“

Práve Chester dostal za úlohu vybudovať technickú skupinu úplne od nuly a nastaviť kultúru. „Bol som príjemne prekvapený, ako ľahko sa mi podarilo pritiahnuť ľudí k projektu. Meno Andretti je skutočným lákadlom nového tímu. Začíname s čistým listom papiera. Prišli k nám ľudia z Red Bullu, Ferrari, Mercedesu, McLarenu. Všetci chceli novú výzvu. Je tu skutočný potenciál vyformovať všetky oddelenia úplne od nuly,“ povedal nadšene anglický inžinier.

Tím vraj nestráca čas. Ako povedal aj jeho majiteľ a zakladateľ Michael Andretti: „V F1 je vždy dôležitý čas. Pracovali sme čo najrýchlejšie, aby sme zabezpečili, že naše auto bude čo najkonkurencieschopnejšie a tím bude čo najsilnejší, keď sa postavíme na štartový rošt.“ V polovici roka 2024 by preto malo vzniknúť plnoštíhle šasi na homologizačné skúšky, ako aj na konštrukciu zavesenia a ďalších systémov. 60-percentný model monopostu sa už testuje vo veternom tuneli Toyoty v Kolíne nad Rýnom.

„Vývoj konkurencieschopného auta chce čas. Som veľmi rád, že sme už dosiahli veľký pokrok v dlhodobých aktivitách, ako je aerodynamický dizajn a simulácie. Nepodceňujeme túto úlohu,“ odkázal Michael Andretti.

General Motors hrá aktívnu rolu pri vývoji

Keď príchod do Formuly 1 oznámili Audi a Ford, sprevádzalo ich veľké nadšenie. Keď to urobili v General Motors, stretli sa s pochybnosťami a odmietnutím. Dôvodom má byť práve ich spojenie s jedenástym tímom. Andretti však tvrdí, že GM si neprišlo len po nálepku, ale chce skutočne pracovať. Podľa The Athletic je zo 120 menovaných inžinierov okolo 50 zamestnancami General Motors. Podpora GM sa týka hlavne oblastí ako vývoj modelov na CFD pre potreby testovania vo veternom tuneli, výroba dielov, hydraulické systémy či dizajn ochranného oblúka.

„Bez účasti GM by sme nedosiahli ani polovicu toho, čo sme urobili doteraz. Nehádžeme si veci tam a späť ako horúci zemiak. Skutočne sme takmer ako jeden tím. Začína sa to pekne integrovať,“ povedal Chester, podľa ktorého prináša GM „ťažkotonážne technické znalosti“.

Podľa Michaela Andrettiho prinieslo spojenie s GM tímu „okamžité výhody“ a „je naozaj skvelé vidieť, že komponenty pretekárskeho auta, ktoré navrhol Andretti Cadillac, už GM vyrába v USA.“

Súvisiace články