logo F1online.sk

Pre Komaca nie je nedostatok investícií problém: Z tohto tímu sme nevyťažili maximum

Kevin Magnussen
© Twitter/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 1. 2024

Aká je hlavná príčina zosunu Haasu? Podľa najrozšírenejšej teórie žiadal Günther Steiner od Gena Haasa nákladné investície. Americký podnikateľ však nemá peniaze navyše a odmietol myšlienku odpredaja menšinového podielu v stajni, aby tým získal prostriedky pre zlepšenie infraštruktúry. Do kresla šéfa nakoniec zasadol Ajao Komacu a, čuduj sa svete, jeho názor na túto otázku je jasný – Haas nepotrebuje okamžité investície.

Americký tím súťaží s dosť veľkým hendikepom. Nielenže má najmenej peňazí zo všetkých, ale činnosti stajne sú rozdelené do rôznych kútov sveta. Aj keď je oficiálnym sídlom americký Kannapolis, v tomto mieste sa uskutočňuje len minimum činností. Ďalej tu máme továreň v Banbury, kde prebieha každodenný život Haasu a je akýmsi „telom“ stajne. Jej srdce a jej mozog sa však nachádzajú v Taliansku. Konštrukčná kancelária je v Maranelle v prenajatej budove Ferrari a všetky dôležité komponenty (ktoré tím nekupuje od Ferrari) vznikajú v továrni Dallary v Parme.

Na to, že Haas je najmenším tímom na rošte, je to celkom slušná diverzita a roztrieštenosť. Dnes tímy chcú umiestniť všetko pod jednu strechu. Taký Red Bull by najradšej umiestnil pod jednu strechu oba svoje tímy. Aj keď nový šéf Ajao Komacu ešte nemá všetky potrebné informácie, pri prvom stretnutí s novinármi po nástupe naznačil, že práve lepšia komunikácia na trase Británia – Taliansko by mohla byť jednou z oblastí, na ktoré sa sústredí.

„Keď zakladáte nový tím Formuly 1 a máte pred sebou nepopísaný papier, neurobíte to s dvoma samostatnými továrňami v Británii a Taliansku, ale presne takto sme v Haase začínali,“ povedal Komacu. „V rokoch 2016, 2017 a 2018 nám to pri našom rozbehu veľmi pomohlo. Prostredie sa však zmenilo a zmenili sa aj niektoré pravidlá, takže tím sa potrebuje vyvíjať.“

„Takéto veci musíme priebežne vyhodnocovať. Ak sa ma pýtate, či je ideálne, že máme jednu kanceláriu tu v Británii a druhú v Taliansku? Nie, nie je to ideálne. Ale je to naše najväčšie obmedzenie? Nie. Môžeme si počínať lepšie? Určite áno a na to sa sústredím. Keď z nastavenia nášho tímu dostaneme maximum a potom sa ukáže, že si už nemôžeme počínať lepšie, tak môžeme hovoriť o zmene,“ povedal Komacu.

Investície nie sú potrebné?

Ten bude ako šéf najmenšieho a najchudobnejšieho tímu sledovať stajne stredu poľa, ako sa rozrastajú. Nielen McLaren či Aston Martin, ale dokonca aj tímy ako Alpine, AlphaTauri či Williams investujú viac. Formula 1 je budúcnosť a tieto tímy sa do tej budúcnosti neboja vložiť peniaze. Haas žiadne nemá, takže je nútený vrhnúť sa do prestrelky s nožom v ruke.

Presne toto sa malo stať jablkom sváru medzi Geneom Haasom a Güntherom Steinerom. Tirolčan možno žiadal investície aj za cenu odpredaja podielov v stajni, čo americký podnikateľ odmieta a mieni naďalej hlavou prerážať betónový múr. Keďže Komacu je v tejto otázke na jednej lodi s majiteľom stajne, nemusí byť táto teória úplne mimo misu.

„Je to veľmi náročný biznis, ale stále som veľmi pozitívne naladený ohľadne potenciálnu, ktorý s týmto nastavením môžeme naplniť. Keď ho budeme zlepšovať, podľa mňa sa celkom prirodzene môže stať, že budeme nútení odkloniť sa od nášho pôvodného modelu alebo investovať istým spôsobom. Myslím si, že to príde prirodzene, nie nasilu. Nie som tu na to, aby som tím postavil hore nohami, pretože potom nebudeme môcť fungovať a zastavíme,“ povedal Komacu.

„V roku 2023 sme na tom neboli tak, ako by sme chceli a preto sme sa rozhodli pre zmeny. V takom prípade sa však nemôžete pokúšať o veľký skok, pretože to by rok 2024 skončil katastrofou. V tomto roku teda musíme zlepšiť náš tím. Vnímam to ako prechodnú fázu. Som si istý, že v roku 2024 sa veľa naučíme a pomôže nám to veľmi jasne definovať, čo budeme robiť o päť, osem alebo desať rokov,“ dodal novovymenovaný šéf.