logo F1online.skF1online.sk

Ako Franz Tost v tomto roku „nedôveroval inžinierom“ a prepúšťal ľudí

Franz Tost
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 12. 2023

Dlhoročná stálica Formuly 1 Franz Tost sa lúči. Aj keď Helmut Marko už potvrdil, že jeho krajan zostane v úlohe poradcu, je zrejmé, že čoskoro bývalý šéf AlphaTauri sa vytratí z povedomia. Náš šport tak stratil jednu zo svojich osobností, veľkého perfekcionistu a jedného z najtvrdšie pracujúcich ľudí. Tohtoročné strádanie jeho tímu predstavuje dobrý príklad nárokov, ktoré musia jeho zamestnanci splniť.

Franz je známy vorkoholik. Sám priznal, že jeho manželka od neho dostane dva týždne počas letnej prestávky, ktoré strávia spoločne na dovolenke, zvyšných 351 dní v roku mu musí tolerovať plné pracovné nasadenie. Aj keď tomu možno nebudete veriť, vedzte, že Tost chodil do práce aj na Štedrý deň. Rozhodne teda nie je ten typ manažéra, ktorý od svojich zamestnancov žiada plné nasadenie pri popíjaní na pláži.

Jeho deň začína vždy o pol piatej ráno desaťkilometrovým behom bez ohľadu na ročnú dobu, počasie alebo vek. Tost skrátka mohol od svojich zamestnancov požadovať maximum, pretože sám trávil v práci najviac času. Táto sezóna, ktorá sa pre jeho stajňu dlho vyvíjala veľmi nepriaznivo, priniesla dobrý príklad toho, aký je Franz náročný šéf.

Možno si spomeniete, ako si v úvode sezóny, konkrétne počas Veľkej ceny Saudskej Arábie, vzal na paškál vlastné technické oddelenie. „Inžinieri mi tvrdia, že sa nám podarí spraviť veľký pokrok, ale ja im už neverím. Ja chcem vidieť len časy na kolo, pretože to jediné sa počíta,“ vyhlásil ešte v marci Tost.

Bol to tvrdý úder do vlastných radov, ktorý sa vo Formule 1 nevidí často. V Abú Zabí však novinárom vysvetlil, ako to zamestnanci vo Faenze a Bicesteri prijali. „Tí inžinieri, na ktorých som tieto slová smeroval, im porozumeli. Musím vám však vysvetliť pozadie tohto príbehu,“ začal svoje rozprávanie Tirolčan.

„Naše minuloročné auto nebolo konkurencieschopné. Povedal som, že s tým musíme niečo urobiť, pretože nemôžem akceptovať, že sa flákame na chvoste. Chcel som byť aspoň v prednej časti stredu poľa. Počul som samé: ‚Áno, áno, pracujeme veľmi tvrdo a máme riešenia. Presne vieme, čo musíme urobiť.‘ Prišiel som za inžiniermi na aerodynamickom oddelení. Ukázali mi čísla a povedali, že nové auto bude fantastické, máme veľmi dobrú výkonnosť, čísla vo veternom tuneli a na CFD sú veľmi dobré a bla bla bla,“ spomína Tost, ktorého však čakalo prudké vytriezvenie.

Keď tím dorazil na predsezónne testy, okamžite bolo jasné, že AlphaTauri nielenže neurobilo dostatočne veľký krok vpred, ale tiež pokročilo menej než všetci konkurenti. Asi neprekvapí, že perfekcionista Franz sa rozhodol pre rázne kroky.

„Prišli sme do Bahrajnu a ani som nepotreboval čakať do prvých pretekov. Už na testoch mi bolo jasné, že sme úplne stratení. Naštval som sa a pýtal som sa inžinierov, čo to má znamenať. ‚Ach, ale viete, čoskoro nasadíme vylepšenia.‘ Povedal som len: ‚Vylepšenia ma nezaujímajú. Auto musí podávať dobré výkony.‘ Na tlačovej konferencii som vtedy dostal otázku presne na túto tému, a tak som povedal, že inžinierom už viac neverím,“ spomína Tost, pre ktorého bol ďalší postup viac ako jasný.

„Ak ľuďom nedôverujem, tak končia. A presne to sa aj stalo. Vymenili sme ich a priviedli niektorých nových zamestnancov. Dúfajme teda, že teraz máme na aerodynamickom oddelení dobrý tím. Musím povedať, že všetky vylepšenia, ktoré nasadili v tejto sezóne, fungovali uspokojivo,“ hovorí Rakúšan, ktorý si však nemyslí, že by bol na svojich zamestnancov príliš tvrdý.

„Môj štýl vedenia je úplne jednoduchý. Sadnem si so svojimi ľuďmi, prediskutujeme danú tému a rozhodneme sa. Nemám však rád, keď sa rozhodneme pre jedno, ale potom to chceme zmeniť a vydať sa iným smerom,“ povedal Tost.

Súvisiace články

Diskusia