logo F1online.sk

Racing Point potvrdil, že plánuje vylepšovať aj bez použitia žetónov

Nico Hülkenberg
© Racing Point
Ladislav Király
Ladislav Király19. 10. 2020

Tím Racing Point odoberá mnoho súčiastok od Mercedesu. V tejto súvislosti sa zrodila aj veľmi zaujímavá situácia, pretože vďaka tejto kooperácii ušetrí niekoľko žetónov, ktoré by inak pri vývoji musel využiť.

Ešte pred začiatkom tejto sezóny padla dohoda, že v budúcom roku budú všetci súťažiť s tohtoročnými autami, avšak môžu využiť dva vývojové žetóny a mierne ich upraviť. Toto spraví aj Racing Point, ktorý však okrem toho celkom bez žetónov nasadí upravenú prevodovku i súčasti závesov.

Stajňa to môže urobiť z jednoduchého dôvodu: v tomto roku nasadzuje minuloročné súčiastky a v budúcom roku teda bude nasadzovať opäť minuloročné – tie, ktoré Mercedes využíva v tomto roku.

Haas a Alfa Romeo tak napríklad spraviť nemôžu, pretože tieto tímy už teraz využívajú tohtoročné súčiastky. Ak by ich vymenili za súčiastky z roku 2021, museli by minúť vývojový žetón. Z istého pohľadu je to diera v pravidlách, no dajú sa pochopiť obe strany.

Okrem Racing Pointu bude mať takúto výhodu aj AlphaTauri, ktorá ju tiež rada využije.

„Nie sme celkom spokojní s tým, že niektoré tímy môžu vylepšiť svoj balík zo súčiastok pre rok 2019 na súčiastky pre rok 2020,“ povedal šéf Ferrari Mattia Binotto ešte v júli. „Toto je podľa mňa neférové. Dva žetóny by boli rovnaké pre všetkých. My budeme mať len dva a všetci by na tom mali byť rovnako.“

Ferraristi sa aj preto snažili tieto pravidlá zmeniť, avšak neuspeli. „Áno, deje sa to,“ potvrdil technický šéf Racing Pointu Andy Green správy o tom, že jeho tím túto možnosť využije. „Pravidlá nám to dovoľujú. Ideme na to, FIA nám to odobrila a nemá s tým žiadny problém.“

„Pravidlá sú napísané tak, že jednotlivé tímy môžu bez problémov prejsť na špecifikáciu z roku 2020. Podľa mňa je to len a len fér. Pred COVIDom sme sa rozhodli jazdiť so súčiastkami z roku 2019, a to teraz nemôže byť postavené proti nám. Mali by sme mať možnosť upraviť auto na rovnakú špecifikáciu, ako všetci ostatní.“

„Treba jednoznačne povedať, že auto vylepšíme na špecifikáciu z roku 2020, nie na rok 2021. Teraz nasadzujeme špecifikáciu z roku 2019. Chcú nás teda trestať nutnosťou nasadzovať dvojročné veci? Nezískame žiadnu výhodu a nenasadíme súčiastky z roku 2021. Len sa dostaneme na rovnakú úroveň, na akej sú oni už teraz,“ dodal Green pre Motorsport.com.