logo F1online.sk

Spa preinvestuje 80 miliónov, piloti sa tešia rozšíreniu štrkových zón

Spa-Francorchamps, Belgicko
© Twitter/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala18. 10. 2020

Z okruhov Formuly 1 sa v posledných rokoch začal vytrácať štrk. Tento trend nepotešil jazdcov a ani fanúšikov, no zdá sa, že sa ho postupne darí lámať. Belgický okruh Spa-Francorchamps predstavil 80-miliónový projekt obnovy okruhu, ktorého súčasťou bude vybudovanie štrkových zón na miestach, kde je dnes asfalt.

Asfalt má svoje výhody. Vďaka tomu, že na ňom monopost zabrzdí efektívnejšie ako na štrku, môže byť výbehová zóna o niečo kratšia a tribúny s divákmi bližšie k samotnej trati. Negatívom je, že piloti za svoje chyby nepykajú a asfalt za bielymi čiarami a obrubníkmi zneužívajú.

Príjemnou zmenou bola v tomto smere Veľká cena Toskánska, na ktorej komisári po piatku vyhlásili, že limity trate kontrolovať ani nebudú. Celý okruh totižto lemovala tráva a tiež štrk, ktorý jazdcov potrestal aj bez zásahu komisárov. V tréningu sa o tom presvedčil taký Lando Norris.

Teraz pribudnú takéto zóny v belgických zákrutách La Source, Raidillon, Blanchimont, Les Combes a Stavelot. Spa-Francorchamps je nútený ich pridať, aby získal licenciu pre budúcoročné vytrvalostné preteky motoriek. Dostane sa tiež o krok bližšie k šampionátu MotoGP.

Celkovo za desať rokov bude preinvestovaných 80 miliónov eur. Nad Eau Rouge pribudne nová tribúna pre 13-tisíc divákov a obnova čaká aj boxy.

“Štrk, vitaj späť!” potešil sa novinkám ohľadom štrkových zón v Spa Carlos Sainz. “Do budúcna sa budeme modliť, aby ho bolo ešte viac — ako aj trávy. Myslím si, že presne to potrebujeme, aby sme okruhy opäť spravili úchvatnými. Dúfam, že v Spa vybudujú aj niečo iné a neminú celých 80 miliónov len na štrk! Ale vitaj späť!”

Georga Russella tieto správy takisto potešili. “O tom je pretekanie. Byť v napätí, byť na limite, keď viete, že za chybu budete potrestaní. Žiaľ, priveľké množstvo okruhov vám toto neponúkne — samozrejme, že to má svoje bezpečnostné dôvody. Štrk bol z istých dôvodov odstránený a z iných sa vracia. Myslím si, že z pohľadu jazdca by bolo fajn, keby sme mali viac okruhov s týmito štrkovými zónami. Ale neviem, aké presne to má dopady na bezpečnosť.”