Technické zaujímavosti okruhu Las Vegas
Formula 1 sa po Miami a Austine tento rok vracia do Spojených štátov už tretíkrát. Veľká cena Las Vegas, napriek všetkému humbugu – alebo možno práve kvôli všetkému tomu humbugu – je v prvom rade všeobecne vnímaná ako spoločenská udalosť a až potom ako športová. Tomu zodpovedajú prehnane drahé vstupenky, na druhej strane v posledných dňoch oku lahodiace ceny hotelov a pre Európanov šialené časy, v ktorých sa bude v meste, ktoré nikdy nespí, jazdiť.
Všetko vyzerá tak, že nadšenci motoristického športu budú musieť pretrpieť tento víkend so všetkými možnými druhmi atrakcií na trati aj mimo nej medzi neónovými svetlami a až gýčovitými stavbami. Pre tímy to však bude veľká technická výzva, keďže na novej trati sa nikdy nejazdilo. Do pretekov idú bez akýchkoľvek reálnych referencií a musia sa spoliehať len na simulácie. Vykročia do neznáma, smerom k novému okruhu, novému padoku, novému harmonogramu víkendu. Platí to nielen pre tímy, ale aj pre jazdcov a divákov.
Formula 1 sa tento víkend vracia do Las Vegas prvýkrát po 41 rokoch. Prichádza však na veľmi odlišný okruh, ktorý má s tým pôvodným spoločné len to, že sa na ňom jazdí proti smeru hodinových ručičiek. Pomer okruhov podľa smeru jazdy sa tak pomaly vyrovnáva. V tohtoročnom kalendári je to 13:9 v prospech okruhov, na ktorých sa jazdí v smer hodinových ručičiek – ak rátame aj Imolu, na ktorej sa nejazdilo a nerátame v tomto smere špecifickú Suzuku, kde sa trať križuje.
Nový mestský okruh v Las Vegas Strip Circuit je v poradí už dvanástym v USA, na ktorom sa bude jazdiť veľká cena Formuly 1. Trať je s dĺžkou 6 201 metrov druhou najdlhšou v kalendári, keď o 27 metrov prekonáva okruh v Džidde. Pozostáva zo sedemnástich zákrut, z ktorých je jedenásť ľavých a šesť pravých. Medzi nimi sú tri dlhšie rovinky s dvomi zónami DRS. Jedna z nich je na viac ako 1,9 kilometra dlhom úseku od výjazdu z 12. zákruty po brzdnú zónu v zákrute číslo 14. Cieľová rovinka sa nachádza na rohu Harmon Avenue a Koval Lane.
Napriek sedemnástim zákrutám by maximálna rýchlosť na konci bulváru Strip mala dosiahnuť až 345 km/h, čo je takmer toľko, ako na konci cieľovej rovinky v Monze. Simulácie Mercedesu ukázali, že až takmer 79 % celkovej vzdialenosti jedného kola sa bude prechádzať na plný plyn. To je štvrtá najvyššia hodnota v sezóne po okruhoch v Džidde, Bahrajne a Monze. Vďaka pomalším zákrutám však budú jazdci točiť motor do najvyšších otáčok len 66 % z času na jedno kolo. V tomto smere je to až deviata najvyššia hodnota, porovnateľná so Silverstone.
Všetko však bude závisieť od nastavenia. Tu budú tímy musieť zvoliť kompromis a maximálnu rýchlosť obetovať v prospech dobrej mechanickej priľnavosti a prítlaku v nízkorýchlostných zákrutách. Okruh má totiž až štyri takéto miesta: sú nimi sú zákruty 1 až 4, po nich 7 až 9, zákruta číslo 12 a posledná séria zákrut 14 až 16.
Vzhľadom na celkovú dĺžku roviniek sa však očakáva, že monoposty budú nastavené na pomerne nízke úrovne prítlaku, podobne ako v Baku, alebo v Monze. Dosiahnutie vysokých maximálnych rýchlostí bude kľúčom ku konkurencieschopnosti najmä v pretekoch.
Od toho sa odvíja aj nastavenie bŕzd. Technici spoločnosti Brembo, svetového lídra v návrhu a výrobe vysokovýkonných brzdových systémov a komponentov, okruh v Las Vegas zaradili do kategórie tratí so strednou úrovňou podľa nárokov na brzdy. Na stupnici obtiažnosti od 1 do 5 jej priradili hodnotu 3.
Z celkovo piatich miest, kde budú musieť jazdci prudšie stlačiť brzdový pedál, sú tri z nich označené ako ťažké. Nachádzajú sa pred prvou, piatou a štrnástou zákrutou. Jazdci Formuly 1 budú v Las Vegas používať brzdy len v siedmich zo sedemnástich zákrut a celkovo strávia brzdením 14 sekúnd na kolo, čo predstavuje 16 % celkového času. V Miami bol celkový čas na kolo takmer o jednu sekundu dlhší, pričom trať je tam o 800 metrov kratšia, zatiaľ čo v Austine jazdci brzdy používali takmer 17 sekúnd na kolo.
Len pred jedinou zákrutou – číslo 7 – budú jazdci brzdiť dlhšie ako 1,5 sekundy. Na druhej strane až pred piatimi zákrutami je brzdná dráha dlhá minimálne 100 metrov.
Najnáročnejší brzdný úsek by mal byť pred zákrutou číslo 14, do ktorej by mali monoposty prichádzať rýchlosťou 334 km/h a na vzdialenosti 120 metrov budú musieť spomaliť na 128 km/h, čo znamená, že na ne bude pôsobiť spomalenie s hodnotou 4,5 G.
Brembo predpokladá, že od štartu do cieľa veľkej ceny každý jazdec vyvinie na brzdový pedál celkovú silu rovnajúcu sa záťaži 37 500 kilogramov, čo je nižšia hodnota ako v Miami a Austine.
Mestská trať by mohla zamotať hlavy aj stratégom. V tejto sezóne sa z dvadsiatich odjazdených pretekov len sedem zaobišlo bez nasadenia bezpečnostného vozidla alebo virtuálneho safety caru. V šiestich prípadoch boli vyvesené červené vlajky znamenajúce prerušenie pretekov.
Ako už bolo spomínané, okruh má dve DRS zóny – jednu na bulvári Strip a druhú medzi štvrtou a piatou zákrutou. Ešte pred kvalifikáciou FIA predĺžila DRS zónu na bulvári Strip o 50 metrov a jej celková dĺžka tak dosahuje až 870 metrov. Okrem nich je na trati ešte jeden dlhý úsek od zákruty číslo 16 po prvú zákrutu, ktorý tiež ponúka príležitosti na predbiehanie. Šírka okruhu sa pohybuje od 12 do 15 metrov, čo by malo jazdcom poskytnúť dostatok miesta na súboje o pozície.
Štartová a cieľová rovinka sa nachádza na bývalom nepoužívanom parkovisku, kde bola vybudovaná nová permanentná budova boxov a padoku, obklopená tribúnami. Trať začína ľavou vlásenkou, ktorá je úzka na vstupe, ale rýchlo sa otvára, čo umožní jazdcom pridávať plyn a plynulo zrýchľovať najskôr cez miernu ľavú a potom cez rýchlu tretiu pravotočivú zákrutu až ďalej z kopca po dlhej rovinke na najnižšie miesto okruhu, kde budú môcť jazdci využiť systém DRS.
Rovinka na Koval Lane smeruje k impozantnej koncertnej hale The Sphere a je ukončená pravouhlou zákrutou na pravú ruku. Pôvodné plány uvažovali s tým, že monoposty budú prechádzať okolo koncertnej haly dlhou 180-stupňovou zákrutou, ale napokon bolo prijaté iné riešenie, ktoré monoposty prevedie okolo The Sphere: úsek začína rýchlou ľavotočivou šiestou zákrutou s konštantným polomerom, po ktorej nasleduje ľavo-pravá šikana a pomalá ľavotočivá zákruta číslo deväť, ktorá vráti jazdcov späť na Sands Avenue.
Nasleduje krátka rovinka, na konci ktorej piloti prejdú zákrutami 10 a 11 cez križovatku s Koval Lane na západ, za ktorými budú musieť prudko brzdiť do ľavej zákruty číslo 12 pri Palazzo Venetian. Po zrýchlení cez trinástu zákrutu okolo hotela Wynn nasleduje bulvár Strip s atrakciami ako Ostrov pokladov, Mirage, Cézarov palác a fontány Bellagio. Je to rovinka do mierneho kopca s miernym ľavým oblúkom, označeným ako zákruta číslo 13, na ktorej bude možné využiť systém DRS.
Tento úsek je ukončený pravouhlou ľavotočivou zákrutou číslo 14, čo by malo byť najlepšie miesto na predbiehanie. Na výjazde z nej nasleduje pravo-ľavá šikana smerom na juh na East Harmon Avenue, ale jazdci budú pravdepodobne cez zákruty 15 a 16 postupne pridávať plyn, aby mali dostatočnú rýchlosť v sedemnástej zákrute s veľkým polomerom a tým pádom aj na konci cieľovej rovinky.
Povrch trate je typickou zmesou bežného a mestského pouličného asfaltu, najmä na bulvári Strip. Väčšia časť bola ale pri príležitosti veľkej ceny úplne preasfaltovaná, čo je nielen pre tímy, ale aj pre Pirelli ďalší neznámy prvok v celkovej mozaike nastavenia.
Počas víkendu sa navyše nebudú konať žiadne podporné preteky a trať bude počas dňa otvorená pre bežnú premávku. To znamená, že povrch sa bude musieť zakaždým nanovo pogumovať a najlepšia priľnavosť bude vždy až na konci pretekárskeho dňa.
Dlhé rovinky budú mať za následok ochladzovanie pneumatík. Dôležité preto bude ich zahrievanie v kvalifikácii, alebo po zastávke v boxoch. A samozrejme netreba zabúdať na správny manažment a udržiavanie v správnom okne počas pretekov. Bude to rovnaká výzva ako pri pretekoch v Baku, ale vo Vegas to kvôli teplotám bude pravdepodobne ešte výraznejšie.
Taliansky dodávateľ pneumatík aj vzhľadom na očakávané nízke teploty určil vyšší minimálny tlak v pneumatikách. V chladných podmienkach je totiž rozdiel medzi tlakom v studených pneumatikách a normálnym prevádzkovým tlakom počas jazdy výrazne nižší. Povedané inak – keď sa monopost pohybuje, tlak v pneumatikách sa v dôsledku nízkych teplôt asfaltu zvýši oveľa menej ako na iných okruhoch. Preto aj Pirelli, ktoré na tento víkend vybralo trojicu najmäkších zmesí C3, C4 a C5, predpokladá, že tlaky v pneumatikách počas pretekov budú nižšie ako na iných okruhoch náročných na pneumatiky.
Keď sme už pri teplotách, tie budú určite ďalšou výzvou pre inžinierov a jazdcov. Novinári sa hneď poponáhľali s informáciou, že teploty počas pretekov by mohli atakovať rekordné hodnoty z Veľkej ceny Kanady v roku 1978, kde ortuť v teplomeri klesla až na 5 °C. Je síce známe, že nočné teploty v novembri dosahujú v južnej Nevade jednociferné hodnoty v stupňoch Celzia, ale predpokladá sa, že teploty okolia, ale aj trate počas pretekárskeho víkendu budú viac podobné podmienkam, aké tímy dobre poznajú z čias, keď sa ešte v Európe konali predsezónne testy.
Podľa predpovede počasia na víkend by sa preteky mali konať pod jasnou hviezdnou oblohou s teplotami okolo 13 stupňov Celzia. Nízke teploty môžu mať za následok nízku priľnavosť, ktorá by mohla pri neopatrnej jazde spôsobovať drobenie pneumatík. V dôsledku toho môžeme niektorých jazdcov vidieť zastaviť v boxoch viackrát.
Znížená priľnavosť ovplyvní aj nájazd do zákrut a jazdci budú pravdepodobne menej riskovať pri brzdení. Ako na každom mestskom okruhu, aj vo Vegas sú bariéry blízko a čakajú na potrestanie akýchkoľvek jazdeckých chýb.
Prvýkrát od Veľkej ceny Južnej Afriky v sezóne 1985 sú preteky naplánované na sobotu večer, hoci v Európe už vtedy bude skoré nedeľné ráno. Keď sa pozrieme hlbšie do histórie, zistíme, že to nie je nič výnimočné a preteky Formuly 1 sa nie vždy konali cez víkendy.
Veľká cena Španielska v roku 1972 sa napríklad odjazdila v pondelok. Sobotňajšia veľká cena bude podľa miestneho času zároveň podujatím s najneskorším štartom v histórii Formuly 1. Doteraz tento primát držali prvé nočné preteky v Singapure, kde červené svetlá zhasínajú o 20:00 miestneho času.
Tento rok sa vo Vegas bude štartovať ešte o dve hodiny neskôr, pričom kvalifikácia sa dokonca uskutoční o polnoci. To prakticky znamená, že sa uskutoční v ten istý deň ako preteky. Naposledy sa niečo také stalo na Veľkej cene Japonska 2019, kde si však túto zmenu vynútilo počasie. Pre zamestnancov tímov pracujúcich na ich základniach v Európe tento harmonogram znamená, že budú pracovať v podobnom režime ako počas Veľkej ceny Japonska.
Tretie podujatie sezóny v Spojených štátoch síce nemá takú kapacitu tribún, ako ostatné dve, ale o to drahšie boli vstupenky. Nepredpokladá sa preto, že dosiahne impozantné víkendové návštevy ostatných dvoch: na Floride prišlo počas víkendu 270-tisíc divákov, zatiaľ čo v Texase ich bolo 432-tisíc, čo je tretia najvyššia návšteva tejto sezóny. Napriek tomu je podujatie v Las Vegas už vypredané. V predaji ostalo už len zopár drahých vstupeniek na VIP tribúny.
Nadšené podujatím sú v Las Vegas aj tímy, konkrétne ich marketingové oddelenia. Okrem špeciálnych lakovaní tímy investovali obrovské prostriedky do nových marketingových príležitostí, ktoré sú určené nielen pre nové publikum, ale aj pre ostatných fanúšikov.
Mercedes si napríklad v priestoroch padoku prenajal tri poschodia s výhľadom na trať s názvom „Vegas Club“, v ktorom sa môžu občerstviť jeho hostia. Je to aj veľká logistická operácia, na ktorú sa tímy pripravovali dvanásť mesiacov.
Otvárací ceremoniál oslavujúci návrat Formuly 1 do Las Vegas bol naplánovaný na stredu o 19:30. Medzi umelcami sme mohli nájsť mená ako Steve Aoki, Thirty Seconds to Mars, will.i.am ale aj vizuálnu show skupiny Cirque du Soleil.
Najväčšou atrakciou okruhu Las Vegas Strip je však koncertná hala The Sphere, okolo ktorej trať prechádza. Guľová štruktúra vysoká 110 metrov je celá pokrytá 1,2 miliónom LED panelov. V najväčšej budove svojho druhu na svete sa nachádza obrazovka s rozlohou 15 000 metrov štvorcových s rozlíšením 16K. Stavba s rozpočtom 2,3 miliardy dolárov bola otvorená začiatkom novembra koncertom U2, ktorí v nej majú naplánovaných celkovo 25 predstavení.
Počas víkendu veľkej ceny bude pútať pozornosť najmä rôznymi reprodukciami obrazov, ktoré sa rozžiaria na jej vonkajšom plášti. Ďalšie animácie bude možné vidieť aj na streche novej budovy boxov, kde sú LED panely uložené do tvaru loga F1. Špeciálne podujatie si zaslúži aj špeciálnu edíciu pódiovej šiltovky Pirelli. Traja najlepší jazdci v sobotu pred polnocou dostanú verziu so zlatým vavrínovým vencom, čo ale vo Formule 1 až taká novinka nie je.
Vegas však nie sú len neónové svetlá, kasína, hracie automaty a ruletové stoly, imitátori Elvisa, ale aj nekonečné párty a luxusné hotely. Dokonca aj tí, ktorí nikdy nenavštívili najslávnejšie mesto Nevady, poznajú jeho najcharakteristickejšie črty.
Zaujímavosťou je, že uprostred okruhu Las Vegas Strip Circuit sa nachádzajú najväčšie hotely na svete. Z celkového počtu 60-tisíc miest na ubytovanie ponúka najviac The Venetian s viac ako 6-tisíc lôžkami, vedľa ktorého stojí štvrtý najväčší hotel The Wynn. Bulvár Strip patrí k najživším uliciam na svete. Jednou z úloh pri návrhu okruhu bolo aj to, aby preteky čo najmenej obmedzili kasína, reštaurácie a obchody na bulvári.
Čo sa deje vo Vegas, ostane vo Vegas, znie jeden z reklamných sloganov. Možno si pomyslíte, že je to klišé, ale čo sa bude diať vo Vegas tento víkend, bude vystavené celému svetu: preteky v sobotu večer, šachovnicová vlajka, ktorá by mala odmávať víťaza úderom polnoci, nové ceremónie na oslavu víťaza, ktoré by mali dať zabudnúť na všetky zaužívané postupy. Mala by to byť nová kapitola Formuly 1 a mnohí ju čakajú so zvedavosťou a nadšením. V tomto ohľade je Las Vegas stelesnením ďalšieho klišé: vždy posúva hranice, vždy sa snaží nájsť niečo iné, aby vždy dosiahlo viac ako kdekoľvek inde.