logo F1online.sk

Andretti sa môže aj rozkrájať: Tímy ohŕňajú nos aj nad jeho továrenskou stajňou

Logo Andretti Autosport
© Twitter/Andretti Formula E
Mária Trenkler Stošeková
Mária Trenkler Stošeková18. 11. 2023

Andretti v priebehu uplynulého týždňa oznámil veľkú novinku: Jeho spojenie s General Motors nebude len marketingové. Z americkej stajne sa má do budúcna stať nový továrenský tím. Nemyslite si však, že tento odvážny krok uspokojí zvyšok Formuly 1. Konkurenčné tímy síce vítajú príchod General Motors, ale Andrettimu naďalej zavierajú dvere pred nosom.

Ťažko si predstaviť, čo by ešte Andretti mohol spraviť, aby ulahodil šéfom a majiteľom tímov Formuly 1. Podmienky stanovené Medzinárodnou automobilovou federáciou splnil do bodky, stavia veľkú továreň a naberá nových zamestnancov, vo veternom tuneli sa pripravuje na novú éru, je ochotný zaplatiť 200-miliónový vstupný poplatok a dokonca si dojednal exkluzívneho motorového partnera General Motors, ktorý je jedným z najväčších predajcov automobilov na svete. Od roku 2028 tak môžeme mať o jednu pohonnú jednotku viac zásluhou stajne Andretti Cadillac.

Nech Andretti robí, čo robí, celý projekt sa stále nezdá šéfovi Mercedesu Totovi Wolffovi. Rakúšan je zároveň tretinový majiteľ stajne, a tak by aj jeho peňaženka mohla pocítiť istý výpadok na prize money.

“GM určite patrí k veľkým hráčom. Ak tvrdia, že chcú vstúpiť do športu v roku 2028, tak to istotne myslia vážne a je to dobrý záväzok,” spustil na tlačovke Toto Wolff, no pokračoval povestným “ale”. “Ale, viete, potrebujeme vidieť, či majitelia komerčných práv budú vnímať tento projekt ako dobrý, alebo nie. V prípade mnohých tímov môže riedenie peňazí znamenať rozdiel medzi veľkými stratami a menšími stratami. Z tohto pohľadu som svoj názor nezmenil.”

Čo by rakúskeho biznismena uspokojilo? “Nemáme žiadne dáta, len tvrdenia, aké to bude úžasné. Kde sú nejaké fakty? Kde sú čísla? Ako sa zvýši popularita? Akú hodnotu má ich meno? O koľko bude tým náš šport atraktívnejší? Aké sú fakty? Ak sú tieto fakty pozitívne, nemám pochybnosti o tom, že F1 k tomu vhodne pristúpi.”

Šéf Williamsu James Vowles sa takisto drží svojich vyjadrení spred pár týždňov, keď začal biť na poplach a kresliť čierne scenáre, ako príchod jedenásteho tímu finančne potopí celý Williams. Faktom však je, že Williams by z Andrettiho 200-miliónového vstupného vkladu dostal desať percent, pričom v súčasnosti by prišiel na prize money len o približne tri-štyri milióny eur ročne. Je však pravda aj to, že viac by ho mohol zabolieť potenciálny pokles hodnoty stajne. Tie sa momentálne pohybujú niekde na úrovni jednej miliardy dolárov.

“GM je dobrá spoločnosť, ktorá by mohla vstúpiť do nášho športu,” rozhovoril sa boss Williamsu James Vowles. “Myslím si, že je to taká spoločnosť, taký výrobca, ktorý by podporil rast nášho športu. Môj pohľad na jedenásty tím sa však nezmenil. Ja sa stále koncentrujem na financie Williamsu.”

Frédéric Vasseur sa stotožňuje so svojimi kolegami. “Ak sa otázka týka GM, tak si myslím, že každý nový výrobca motorov je v F1 vítaný. Jedenásty tím však nie je ten istý prípad. Toto sú dve samostatné otázky. Skutočná otázka sa týka výrobcu motorov. Nového dodávateľa pohonných jednotiek by sme určite mohli mať.”

McLaren spolupracuje s GM v IndyCar, a tak sa Zak Brown na rozdiel od jeho kolegov vyhol konštatovaniu, že príchod nového dodávateľa motorov je niečo úplne iné ako neželaného jedenásteho tímu. “Vo svete motoršportu majú skvelú históriu. Myslím si tiež, že čím viac pohonných jednotiek budeme mať v športe, tým lepšie.”

Súvisiace články