logo F1online.sk

Red Bull takmer skončil v rukách Audi. Horner vysvetľuje, ako jeden škandál zachránil tím

Christian Horner
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala11. 11. 2023

Len málo tímov v histórii Formuly 1 zažilo také úspešné obdobie ako Red Bull v rokoch 2010 až 2013. Ako to však chodí po každých hodoch, aj po týchto prišlo bolenie brucha. V prípade červených býkov sa prejavilo tak, že meno Red Bull sa z efjednotky takmer stratilo. Paradoxne ho zachránil škandál.

Začiatok modernej turboéry úplne otriasol svetom Formuly 1. Aerodynamika ustúpila do úzadia a Neweyho slávne fúkané difúzory sa stali minulosťou. Na prvé miesto sa dostali pohonné jednotky.

Najmä agregáty Mercedesu výrazne prevyšovali konkurenciu, čo rok 2014 dokonale potvrdil. Mercedes sa zrazu stal majstrom sveta, Williams si v Pohári konštruktérov polepšil o šesť pozícií a spodnú päťku tabuľky okupovali výlučne zákazníci Renaultu a Ferrari.

Newey už vychádza z dverí — odvrátenie prvej katastrofy

Red Bull si síce nespravil hanbu a v konštruktérskom hodnotení obsadil druhú priečku, no čoskoro sa dostal na križovatku ciest. Udržať tím motivovaný a najmä pokope bola úloha Christiana Hornera, ktorý na poslednú chvíľu presvedčil Adriana Neweyho, aby neodišiel do Maranella.

“Cítil som zodpovednosť a veril som, že potrebujeme vyriešiť len pár problémových položiek. Po víťazstvách v rokoch 2010 až 2013 — vyhrali sme štyrikrát po sebe —, zrazu prišla obrovská zmena motorov,” pripomína udalosti z roku 2014 Christian Horner, ktorý sa objavil v podcaste herca Daxa Sheparda. “Náš dodávateľ však absolútne netrafil svoje ciele. V tej chvíli Vettel kvôli tomuto motoru odišiel. Adrian (Newey) bol takmer na odchode, od samotného odchodu ho delila asi polhodina.”

Ako už vo viacerých rozhovoroch priznal aj Newey, veľmi úspešne ho vábilo Ferrari. “Ferrari šlo po ňom veľmi tvrdo. Sľubovali mu celý svet; život hollywoodskej hviezdy, že každý deň by z Monaka mohol letieť do továrne, neplatil by dane, mohol by si navrhnúť cestovné auto a také veci.”

“Mne sa ho podarilo presvedčiť, aby zostal, keď som povedal, že aj my postavíme cestovné auto. Ak teda chceš auto, vyrobíme auto. On sa ma pýtal, ako? Nemám ani poňatia, odvetil som, ale nájdeme nejaký spôsob,” načrtol Horner detaily zrodu slávneho hyperšportiaku Aston Martin Valkyrie.

Ako už dnes vieme, Red Bullu sa podarilo učičíkať Adriana Neweyho vďaka spolupráci s britskou automobilkou. “A vďaka nášmu vzťahu s Aston Martinom som šiel za ich výkonným riaditeľom Andym Palmerom, ktorému som povedal, že máme najlepšieho konštruktéra všetkých čias a vy máte skvelú značku. My auto nebudeme financovať, ale dáva zmysel tieto veci spojiť. Dali sme to dokopy doslova v bare v Anglicku.”

“Adrianovi to umožnilo naplniť si svoje ambície a udržalo ho to v našom tíme. Zároveň sme neprišli o naše vyhliadky. Ak by sa nám podarilo vyriešiť problém s motorom, tak by sme sa vrátili späť na víťazné pozície,” hovorí 49-ročný Angličan.

Mateschitz podáva “kľúče od miešačky” Audi — odvrátenie druhej katastrofy

Adrian Newey sa medzičasom venoval svojmu externému projektu, no dohliadal aj na vývoj vo Formule 1. Ako geniálny konštruktér však nemal žiadnu moc nad tým, akú “haraburdu” zas vyvinú motorári Renaultu.

Slabina monopostu bola zjavná, čo bolo pre všetkých vrátane majiteľov Red Bullu veľmi frustrujúce. Začali sa preto rysovať plány na predaj tímu. Keby Volkswageny a Audi nezačali “divoko dymiť”, po Red Bulle by vo Formule 1 naozaj nezostal ani dym.

“Nedostatok bol zrejmý, ale cesta von z tejto kaše už taká očividná nebola,” prikývol Christian Horner. “Problém bol v tom, že všetci si zvykli na vyhrávanie, a zrazu sme vyhrávať prestali. To nikto nemá rád. V tíme sa začali objavovať rôzne otázky, prišli sme totiž aj o Vettela. Dokonca i majitelia začali hovoriť: Možno tím predáme Audi.”

“Dietrich (Mateschitz) vtedy hovoril, že takto to nepôjde, potrebujeme výrobcu a podobne. Vďakabohu sa objavila dieselová kauza a tento obchod zastavila. Boli sme však takto blízko k tomu, aby sme sa stali Audi,” vydýchol si najdlhšie slúžiaci šéf tímu vo Formule 1.

Sľubotechna Renault sľubuje — odvrátenie tretej katastrofy

Red Bull teda zostal vo Formule 1 s vlastným tímom. Reálny problém to však nevyriešilo. Keby červení býci zostali pri pohonných jednotkách Renaultu a do dnešného dňa by sa pohybovali niekde “v druhom slede”, ktovie, či by nejaký “dnešný deň” vôbec bol a Red Bull by sa neocitol v rukách napríklad Porsche alebo Fordu.

Stajňa pod vedením Christiana Hornera to teda skúsila s Hondou. “Bol to istý risk, ale kalkulovaný. Najskôr sme totiž s Hondou absolvovali jednu sezónu v Toro Rosso, dnes AlphaTauri. Videli sme, že motor sa neustále zlepšuje a chlapci z Hondy do toho investovali toľko, čo aj my, aby to fungovalo. Tento produkt sa začínal rodiť. V športe majú navyše obrovskú históriu, tak sme sa rozhodli ísť do toho. Všetko to dobre dopadlo.”

Nebolo prijímanie tohto rozhodnutia predsa len trochu strašidelné? Honda po rokoch s McLarenom nemala najlepšie renomé… “V podstate sme nemali čo stratiť. Ich motor nebol o nič horší ako Renault, no oveľa viac sa do toho vložili. Bezpečnou voľbou by bolo zotrvať pri Renaulte, čo sme mali osvedčené. Každý rok nás však uisťovali, že nabudúce to bude lepšie.”

“Oni sú však ešte stále v takej istej situácii,” poukázal na problémy Renaultu, ktorý v tejto sezóne musel požiadať o vyrovnanie výkonnosti pohonných jednotiek; príliš totiž stráca.

Zato Honda je na výslní. “Honda to podporila investíciami. Vedeli tiež, že s Red Bullom ako partnerom budú očakávania nesmierne vysoké. Vrátili sa do Formuly 1 a nezískali žiadne pódium. S nami boli na pódiu hneď v prvých pretekoch a na deviatej veľkej cene sme už vyhrali. Zvíťazili sme v Rakúsku, a v tej sezóne sme ovládli tri preteky. Zrazu sa to rozbehlo.”