logo F1online.sk

Sargeant priznáva: Williams má viac prítlaku, než dokážem využiť

Logan Sargeant
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala10. 11. 2023

Skok z Formuly 2 do kráľovnej motoršportu je pre mladých jazdcov naozaj veľký a vo väčšine prípadov sa ukazuje, že potrebujú istý čas na aklimatizáciu. Logan Sargeant si touto fázou ešte celkom neprešiel. Ku koncu sezóny priznáva, že má problém využiť prítlak svojho “tátoša” naplno.

Williams má v tejto sezóne monopost, ktorého sa všetci na rovinkách boja. Inžinieri sa rozhodli obetovať časť prítlaku v prospech maximálnej rýchlosti, no aj toto znížené množstvo prítlaku Sargeanta zaskočilo.

“Občas mám problémy využiť prítlak, ktorý mám k dispozícii,” priznáva Logan Sargeant vo svojej takmer posezónnej analýze. “Tá vysoká miera priľnavosti vás vie až prekvapiť, tak sa to snažíte pochopiť.”

Mladému Američanovi sa to postupne darí. “Mám pocit, že už som vždy oveľa bližšie k tomu, aby som vedel, kde sú limity. To je veľmi prínosné,” pokračuje s vedomím, že vidieť horizont a dostať sa naň sú dve rozdielne veci. “Ide o to nájsť hranicu priľnavosti a prítlaku.”

“A mám pocit, že sa do toho dostávam. Akoby niekto prepol prepínač; keď už teraz vchádzam do rýchlej zákruty, tak viem, kde približne je limit. To je naozaj fajn, keď sa z jazdeckého hľadiska akoby prirodzene posúvate vpred,” približuje svoje pokroky.

Logan Sargeant ešte nemá istú sedačku na nasledujúcu sezónu, no ak ju dostane, môžeme od neho očakávať zlepšenie. Už by bolo načase, aby dokázal využiť prítlak auta naplno. Existujú však aj iné oblasti, v ktorých má rezervy.

“To najhlavnejšie je pracovať na drobných veciach, ktoré sa v juniorských sériách až tak nerobia,” porovnáva Sargeant. “Ide o to viac využívať dostupné nástroje, v tomto zmysle začínať víkend už o čosi skôr, a pochopiť, ako sa dajú zužitkovať, aby vám viac pomohli. Touto cestou sa dá získať také množstvo času, že si to možno ani neuvedomujete. Tieto drobné veci môžu byť veľkým rozdielovým prvkom pri zohrievaní pneumatík a podobných záležitostiach.”

Rodák z Fort Lauderdale prezradil, že v tomto smere mu dosť pomáha aj tímový kolega Alex Albon. “Posúva ma to vpred. Sú to drobné veci, ktoré mi neprídu prirodzené. Čím viac ich však chápete, tým viac začnete načierať do ich potenciálu. Je až nepredstaviteľné, koľko času takto môžete získať.”

Okrem znalostí, ako využiť techniku, majú cenu zlata aj skúsenosti z jazdy priamo na trati a so súčasnými pneumatikami. V dnešnej Formule 1 môžu práve gumy rozhodnúť o tom, či sa dostanete na pole position, alebo zostanete stáť pred bránami Q3. Samozrejme, najmä manažment pneumatík v pretekoch je alfou a omegou dobrého výsledku.

Logan Sargeant prezradil, že vďaka svojim skúsenostiam už dokáže sebavedomejšie usmerniť aj svojich stratégov. “Už viem, ako ťažko sa začne jazdiť v aute, keď pneumatiky začnú odchádzať. Vtedy viem povedať, že aj keď tím odo mňa žiada, aby som pokračoval, tak teraz je ten správny čas zastaviť. Toto som sa naučil z predchádzajúcich chýb.”

“Samozrejme, svojim inžinierom musíte veriť, no ja zas viem, čo v aute cítim. Viem, akú mám nastavenú stratégiu, ako sme na tom boli do toho momentu v pretekoch, a že keby sme zastavili, tak to do cieľa môžem zvládnuť. Viem tiež, kedy strácam príliš veľa času, kedy priveľa riskujem, kedy sa treba skrátka zbaliť a ísť ďalej. Myslím si, že v tomto sa zlepšujem,” uzavrel pilot Williamsu.

Súvisiace články