Andretti zacielil na Haas: Nemajú infraštruktúru a nedokážu postaviť vlastné auto
Michael Andretti pokračuje vo svojom nekonečnom boji a neúnavne si kliesni cestu do Formuly 1. Z tohto športu sa v poslednom období stal výnosný biznis, takže kým nedávno ste mohli mať tím Formuly 1 za libru či získať licenciu od FIA úplne zadarmo, dnes od vás tímy a FOM požadujú stovky miliónov. Nevieme, či bude Michael vo svojej snahe nakoniec úspešný, ale on sám je pevne presvedčený, že nakoniec vyhrá.
Keď Michael Andretti priznáva, že ho prekvapila negatívna reakcia na jeho záujem o vstup do Formuly 1, tak celkom zjavne podcenil úroveň politiky v najvyššej motoristickej triede. Iste, ako bývalý pilot F1 mal byť na toto nehostinné prostredie pripravený, ale svoju manažérsku kariéru strávil v menších sériách, v ktorých niekedy panuje omnoho vrúcnejšie a prajnejšie „teplo rodinného krbu“. Keďže sa však vo Formule 1 točia obrovské peniaze, dá sa pochopiť, keď sa o ne nechcú tímy deliť.
„Museli sme si uvedomiť, do čoho vlastne ideme,“ priznal Michael Andretti v rozhovore, ktorý zverejnil Bloomberg Originals. „Vstupujeme do veľkej politiky a ďalších podobných vecí. Tak to jednoducho je a my sa s tým vyrovnáme.“
„Nemyslel som si, že bude také ťažké dostať sa do Formuly 1, ale dokážeme, že patríme do ťažkej váhy a dostaneme sa tam,“ verí syn majstra sveta z roku 1978. „V prvom rade si tímy vo Formule 1 myslia, že sme banda dedinských buranov, ktorí nevedia, čo robia. My však máme s pretekaním obrovské skúsenosti a môžeme sa na vec pozrieť z iného uhla. Bude to fungovať.“
Tímy a vlastne aj samotná F1 svoj odpor voči Andrettimu podopierajú obavami zo zníženia hodnoty svojich podnikov a zníženia komerčných príjmov. Tento argument však Američania rezolútne odmietajú. „My si myslíme, že viac áut na rošte môže športu len pomôcť. Iste, bude to chcieť odkrojiť kus z koláča, časť prize money a pod., ale my môžeme priniesť viac, než koľko z koláča uberieme,“ hovorí Andretti.
Andretti si berie na paškál Haas
Fanúšikovia sú príchodu jedenásteho tímu naklonení. Čisto z fanúšikovského hľadiska sa to dá pochopiť. Keď máme na rošte meno ako Haas, tak sa veľmi ťažko obhajuje odpor voči Andrettimu. Obavy stajne z Banbury sú celkom pochopiteľné, keďže sa tešia nálepke „jediného amerického tímu“ a aj keď jej šéf Günther Steiner vo svojej knihe Surviving to Drive priznal, že z tohto statusu „nedokázali takmer nič vytrieskať“, predstava priameho amerického rivala s podporou General Motors môže Genovi Haasovi vziať z plachiet posledný vietor.
Nezabúdajme, že Steiner prišiel do F1 s úplne novým konceptom nízkonákladového tímu, ktorý odoberá všetko možné od Ferrari a Dallary a žne za to všeobecnú kritiku. Andretti si zrejme uvedomil, že prekonať koncept Haasu nie je vôbec ťažké a prínos tohto tímu pre súčasnú Formulu 1 je vskutku minimálny.
„Nemajú infraštruktúru a nedokážu postaviť svoje vlastné auto,“ prehlásil Andretti. „Sú mini Ferrari, pretože nakupujú všetko od nich a dokonca majú aj inžinierov Ferrari. Dostať autá na trať je pravdepodobne najľahšia časť toho celého.“
„Musíme postaviť vlastné auto. Keby ste videli, aký veľký problém to je… Je to veľká úloha. V IndyCar si kúpite auto a hneď ste v hre, ale v F1 staviate monopost od nuly,“ hovorí Andretti, ktorý sa ani trochu neštíti hovoriť o svojom projekte ako o „skutočnom americkom tíme“, čo je veľké torpédo namierené priamo do lode Haasu.
„Myslím si, že skutočný americký tím – s americkým jazdcom, s autom postaveným v USA a s americkým motorom – vytvorí obrovský záujem v tejto krajine,“ hlása Michael, ktorý ani trochu nepochybuje, že vo svojom boji bude nakoniec úspešný. Aj keď čelí veľkému odporu, americký biznismen je neoblomný vo svojom odhodlaní.
„Ešte sme sa tam nedostali, ale podľa nás máme fantastický plán. Máme za sebou GM a Cadillac, čo je veľká vec. Myslím si, že máme všetky ingrediencie, aby sme jedného dňa boli konkurencieschopným tímom. Dúfam, že sa nám podarí dohodnúť s Formulou 1. Ak sa tam dostaneme, bude to pre tento šport skvelé,“ odkázal bývalý pilot McLarenu.