logo F1online.sk

Hamilton raz bude musieť prehovoriť, hovorí Massa

Felipe Massa – Brazília 2008
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 11. 2023

Aféra Crashgate sa nedočkala svojho vyvrcholenia v roku 2009 po priznaní Nelsona Piqueta, ani potrestaním jej hlavných protagonistov, ale vyvrcholí až viac ako pätnásť rokov po tom, čo Fernando Alonso prešiel v Singapure popod šachovnicovú vlajku. Felipe Massa sa totiž po dlhých rokoch odhodlal k právnym krokom a mieni žalovať Formulu 1 a Medzinárodnú automobilovú federáciu. Okrem samotného Brazílčana sa však nikto na túto tému príliš baviť nechce.

Keď boli na štvrtkovej tlačovej konferencii vyzvaní Lewis Hamilton a Fernando Alonso, aby sa k prebiehajúcemu sporu vyjadrili, obaja to odmietli. „Úprimne, nevenujem tomu žiadnu pozornosť,“ prehlásil pilot Mercedesu. Dodnes právoplatný víťaz Veľkej ceny Singapuru 2008 sa pridal slovami: „Nemám k tomu čo povedať.“

Okrem Massu sa teda nikomu príliš vyjadrovať nechce. Dvaja kľúčoví svedkovia v tejto kauze už nie sú medzi nami, Charlie Whiting zomrel v roku 2019 a Max Mosley spáchal v roku 2021 samovraždu, takže medzi nami je už len Bernie Ecclestone, ktorý vlastne celú kauzu spustil svojimi vyjadreniami do médií. Angličan sa po svojom konci vo Formula One Group snažil upútať pozornosť všeličím a jeho vyjadrenia spred niekoľkých mesiacov boli pre Massu poslednou kvapkou. Niet divu, že Ecclestone následne všetko dementoval a dnes tvrdí, že nikdy nič také nepovedal.

„Nezobudil som sa v roku 2023 a nepovedal si, že teraz to musím dať na súd, pretože podľa mňa nie je správne, čo sa stalo pred pätnástimi rokmi,“ prehlásil Massa v rozhovore pre portál PlanetF1.com. „Všetko začalo rozhovorom Bernieho Ecclestona do médií. Keď som tie slová počul, zavalila ma obrovská frustrácia. Rozprával som sa s mnohými ľuďmi z Formuly 1, ktorí mi hovorili, že to nie je správne a nie je to fér.“

„Rozhodol som sa poskladať právnický tím, ktorého členovia sú zo šiestich rôznych krajín. Začali skúmať situáciu a sú veľmi motivovaní. Môžeme bojovať a my bojujeme. Určite existuje možnosť, že dokážeme zabojovať o trofej, pretože to nebolo fér. Preto som sa takto rozhodol. Chápem, že niekedy sa o tom ľuďom nechce hovoriť, pretože sa boja. Tak to vo Formule 1 niekedy býva. Myslím si však, že niektorí ľudia sa budú musieť vyjadriť,“ povedal Massa.

Brazílčan svetu niekoľkokrát zdôraznil, že jeho počínanie nie je namierené proti súčasnej Formule 1 či proti Lewisovi Hamiltonovi, ktorý sa v roku 2008 stal prvýkrát šampiónom. Rovnako tak sa snaží oddeliť Crashgate od ďalších kontroverzií, ktorých je história Formuly 1 plná, ako napríklad Suzuka 1989 či 1990, Adelaide 1994 alebo napríklad aj Abú Zabí 2021.

„Bojujem proti výsledkom zmanipulovaných pretekov. Keď došlo k tej manipulácii, bol som prvý. Nie je to nič proti Lewisovi,“ prehlásil Massa. „Lewisa mám ako jazdca naozaj rád a robí veľa vecí pre spravodlivosť vo svete. Podľa mňa však raz bude musieť aj on prehovoriť o tejto situácii. Nie je to nič proti nemu, to je podľa mňa jasné.“

„Robím to pre spravodlivosť v tomto športe. Keď som sedel doma a videl som svoj telefón po rozhovore s Berniem Ecclestonom, alebo po rozhovore s Charliem Whitingom v dokumente o Maxovi Mosleym, že na posledných pretekoch sezóny na Interlagose vedeli, čo sa stalo v Singapure, tak sa ma môj sny spýtal: ‚To s tým nič neurobíš?‘“

„Naozaj verím, že robím správnu vec, ktorá je v záujme spravodlivosti športu. Došlo k niečomu neprijateľnému. Nie je to porucha motora alebo keď vás súper vyradí z pretekov. Nehovoríme tu o športovej situácii, ale o manipulácii, ktorá zmenila konečný výsledok,“ dodal Massa.

Súvisiace články