logo F1online.sk

Wolff opäť hromží na rozhodnutia Mercedesu: Neboli sme dostatočne prispôsobiví

George Russell
© Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 11. 2023

V Brazílii získal pole position ten najrýchlejší. Paradoxne však nie ten s najrýchlejším kolom (aj keď aj to bolo nevyhnutné), ale ten najrýchlejší na štartovej čiare. Čím skôr totiž jazdec začal svoj pokus v Q3, tým lepšie podmienky mal. Nie každý si to však v rozhodujúcom momente uvedomil a patril medzi nich aj Mercedes.

Získať pole position v Brazílii mohol vlastne ktokoľvek. Aj keď piloti Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell boli na konci boxovej uličky na treťom a štvrtom mieste hneď za jazdcami Aston Martinu, nedokázali z tejto výhody takmer nič vyťažiť. Piloti Mercedesu totiž zostali verní svojej tradičnej príprave a rozhodli sa svoje pneumatiky zahriať veľmi pomalým prípravným kolom.

Kým si však Russell s Hamiltonom „kresťanským tempom“ pripravovali gumy, západne od okruhu sa už šili všetci čerti. Max Verstappen predbehol Russella ešte na výjazde z boxov, pretože si veľmi dobre uvedomoval, že prvý na cieľovej čiare môže byť aj prvý na štarte nedeľných pretekov. Nedostatočne pripravené pneumatiky nakoniec neboli ani zďaleka také dôležité, čo znamená, že Mercedesy skončili v kvalifikácii až na piatom a šiestom mieste – po následnej penalizácii Russella ešte nižšie.

„Vidíte, aké nepatrné sú rozdiely v prípravných kolách a teplotách, takže podľa mňa sme neboli dostatočne prispôsobiví,“ povedal pre televíziu Sky boss Mercedesu Toto Wolff. „Aston Martiny sa rútili dopredu, Max so zahriatymi pneumatikami z garáže taktiež zmizol v diaľke. Vidíte, že všetci títo boli nakoniec rýchlejší než my. Za najlepšími sme nakoniec zaostali o sekundu, takže jasne vidíte, čo sme mali urobiť.“

Wolff následne podčiarkol, že „zvlášť v takýchto podmienkach je možné všetko medzi prvým a ôsmym miestom“, čo je zrejme pravda. Toto však zďaleka nie je prvýkrát, čo sa Mercedes zmýlil po strategickej stránke. Keby išlo o Ferrari, kritici by sa ponáhľali s posmeškami, ale pri pohľade na sezónu ako celok je zrejmé, že aj McLaren či Mercedes nakopili množstvo strategických chýb, pričom tím pod Wolffovým vedením patrí medzi najpomalšie pri výmene pneumatík.

Podľa šéfa traťových inžinierov stajne Andrewa Shovlina urobil Mercedes polovicu svojej práce dobre, keď poslal autá z garáže medzi prvými, tú druhú však už nezvládol dostatočne kvalitne. „Garáž sme opustili skoro a zaradili sa na koniec boxovej uličky,“ hovorí anglický inžinier.

„Určite bolo správne dostať sa na čelo balíka, ale počas čakania na zelenú nám pneumatiky až príliš vychladli. Autá preto v úvode rýchleho kola nemali dostatočnú priľnavosť. Keď trať pokryli prvé kvapky dažďa, vyšlo nás to veľmi draho,“ povedal Shovlin.

Nuž, Aston Martiny čakali na konci boxovej uličky ešte dlhšie a ešte viac im vychladli pneumatiky, ale do nedeľných pretekov nakoniec odštartujú pred Mercedesmi. Naproti tomu, McLareny a Pérez sa rozhodli vyčkať a skončili ešte horšie než Mercedesy. Nešlo ani tak o prípravu pneumatík, ale skôr o načasovanie.