logo F1online.sk

Bearman ohromil Haas, hlavný inžinier tímu ho vyniesol do neba

Oliver Bearman
© X/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 10. 2023

Piatkový prvý voľný tréning patril mladíkom. Na trati v Mexiku sa ich stretlo až päť, keďže pravidlá nariaďujú tímom, aby do každého zo svojich áut posadili aspoň raz nováčika, ktorý nemá na konte viac ako dve veľké ceny. Svoj debut v rámci súťažného víkendu tak s tímom Haas zažil aj osemnásťročný klenot akadémie Ferrari Oliver Bearman, ktorý má za sebou veľmi vydarenú premiéru.

Britský mladík je v súčasnosti najväčším esom akadémie talianskej stajne. Šampión nemeckej a talianskej Formuly 4 vlani bojoval o titul vo Formule 3 do posledného kola – možno by ho aj získal nebyť kontroverzného predčasného ukončenia pretekov – a v tomto roku sa ako nováčik solídne uviedol vo Formule 2. Aktuálne drží so štyrmi víťazstvami v celkovom hodnotení šieste miesto, pričom na poslednom podujatí sezóny v Abú Zabí stále môže pomýšľať na posun vyššie.

Aj na okruhu Yas Marina ho opäť uvidíme v kokpite Haasu, v ktorom nemajú najlepšiu bilanciu pokiaľ ide o prácu s mladými pilotmi. Hlavný inžinier stajne Ajao Komacu však bol výkonom britského mladíka ohromený. „Nemyslím si, že môžete očakávať viac. Rozhodne prekonal moje očakávania, ktoré pritom vôbec nie sú nízke. Ukázal sa ako pravý profesionál a neurobil žiadnu chybu.“

„Jeho komunikácia a spätná väzba boli takisto výborné. Naozaj sa nemám na čo sťažovať, bol to z jeho strany naozaj pôsobivý prvý voľný tréning. Celkom sa mi páčilo, aký bol po celý čas pokojný. Nesmieme zabúdať, že stále je to len osemnásťročný chlapec v kokpite monopostu Formuly 1,“ povedal médiám japonský inžinier.

Samotný Ollie po tréningu trochu žartovne povedal, že šéf stajne Günther Steiner mu kládol na srdce, aby auto vrátil v jednom kuse. To však britského mladíka neodradilo a bezstarostne na to tlačil. Párkrát prebrzdil a auto mu v prvom meranom pokuse na mäkkých pneumatikách nebezpečne zaplávalo. Kým Steiner na boxovom múre dostával infarkt, Bearman sa zjavne dobre bavil.

„Neuvedomíte si, aké rýchle sú tieto autá, pokým nedupnete na brzdu,“ opísal svoje dojmy z prvého tréningu britský mladík. „Vtedy si poviete: ‚Ach, nie, netrafím vrchol zákruty.‘ S viditeľnosťou to tiež nie je jednoduché. V prvom kole som sa teda snažil aspoň trochu zorientovať. Musíte sa však orientovať skôr pocitovo, nie zrakom. Bola to celkom zaujímavá novinka, na ktorú som si musel zvyknúť.“

„Avšak to brzdenie… Chcel som si rýchlo vybudovať sebadôveru a dostať sa do toho. Radšej by som zašiel až za hranu, než pomaly naberať rýchlosť,“ povedal Bearman odvážne. Nuž, Günther Steiner by mu zrejme poradil pravý opak, ale to, zdá sa, nie je Ollieho štýl.

Rodák z Chelmsfordu nebol oveľa pomalší než Nico Hülkenberg. Škoda, že jeho prvý pokus na čerstvých mäkkých pneumatikách mu nevyšiel podľa predstáv, ale ten tretí mu napokon stačil, aby sa z piatich mladíkov umiestnil najvyššie. Pre osemnásťročného chalana nie je zlá vizitka, keď sa prvýkrát zviezol s Haasom na preňho neznámej trati a dostal sa na tri desatiny za ostrieľaného Nica Hülkenberga.

„Mám pocit, že na brzdy som si zvykol rýchlo. V prvom sektore som bol okamžite celkom dobrý. Vo vysokorýchlostných zákrutách však potrebujete sebadôveru a toto auto nie je moje. Nechcel som na to príliš tlačiť. V rýchlych zákrutách druhého sektora som sa potreboval dostať do rytmu a využívať správne obrubníky. Keď sa pozriete na moje posledné kolo, tak nebolo veľmi dobré. Vedel som, na čom musím popracovať. Je príjemné, keď vám to potvrdia aj inžinieri,“ povedal Bearman.