logo F1online.sk

Kamera vraj nebola na správnom mieste. FIA priznala chybu pri strážení šiestej zákruty

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 10. 2023

Keď si myslíte, že s traťovými limitmi to už nemôže byť horšie. Pohľad na Sergia Péreza, ktorý si v šiestej zákrute v Austine v podstate nakreslil vlastnú trať, je ďalšou ranou pre Medzinárodnú automobilovú federáciu. Ako sa ukázalo, traťové limity sú strážené veľmi prísne, ale len niekde a niekedy.

Max Verstappen v piatok doplatil na porušenie traťových limitov v predposlednej zákrute. To je v poriadku, poviete si, veď také sú pravidlá. Čo však taký Sergio Pérez a ďalší, ktorí si v šiestej zákrute beztrestne skracovali trať a prekračovali bielu čiaru o desiatky centimetrov? Čo sa tam vlastne stalo?

Nuž, zrejme boli zle nastavené kamery. Ako uviedla FIA pri prešetrovaní porušení traťových limitov zo strany Alexa Albona: „dostupné dôkazy nie sú dostatočné na presné a konzistentné preukázanie porušenia traťových limitov“. Ako sa teda ukázalo, niektoré zákruty sú strážené striktne, v iných vám prejde aj prekročenie o tridsať centimetrov.

„Podľa informácií portálu The Race je príčinou kamera sledujúca šiestu zákrutu. Zvlnenie okruhu spôsobilo, že v tomto mieste má čistý výhľad len na výjazd,“ informujú britské zdroje. Inými slovami išlo o poriadnu frašku. Keďže palubné zábery dostupné prostredníctvom služby F1 TV celému svetu sú rukolapnými dôkazmi, FIA nemala inú možnosť a priznala chybu. Federácia zároveň prisľúbila, že v budúcom roku zlepší stráženie traťových limitov, čo pravdepodobne znamená inštalovanie dodatočnej kamery.

„Pri popretekovej analýze VC USA bolo zistené, že niekoľko jazdcov mohlo prekročiť traťové limity na vnútornej strane šiestej zákruty,“ povedal hovorca FIA, ktorého cituje portál The Race. „V súlade s rozhodnutím komisárov ohľadne údajného porušenia predpisov v tejto zákrute, v ktorom sa uvádza, že ‚ dostupné dôkazy nie sú dostatočné na presné a konzistentné preukázanie traťových limitov‘, FIA aktualizuje svoje monitorovacie zariadenia, aby sa zabezpečilo, že v budúcnosti bude možné spoľahlivo identifikovať akékoľvek potenciálne porušenia.“

Tak a máte to. Kruh sa uzavrel a môžeme ísť ďalej. Len nás napadá, prečo to prišlo až v čase, keď na celú situáciu poukázali motoristické médiá? Auto Motor und Sport o tom informoval až vo štvrtok, takže Medzinárodná automobilová federácia mala celé tri dni, aby túto situáciu objasnila a vysvetlila, ale to sa nestalo.

Treba ešte dodať, že palubné zábery nemôžu poslúžiť FIA ako dôkaz, keďže nie je vidieť zadné kolesá a nemožno stopercentne potvrdiť porušenie traťových limitov. Minimálne šiesta zákruta tak bola „čiernym miestom“, kde jazdcov nebolo možné usvedčiť.

Súvisiace články