logo F1online.sk

Je sezóna 2024 poslednou šancou? Vývoj monopostov v roku 2025 tímy výrazne utlmia

Monopost Mercedesu W14 v garáži, zadná časť odpojená od zvyšku auta
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 10. 2023

Nové technické pravidlá pre rok 2026 ešte nie sú ani schválené, ale už sú súčasťou veľkých plánov jednotlivých tímov. Bitka o podobu predpisov je nesmierne tvrdá, čo dokazuje aj neúmerné preťahovanie ich schvaľovania. Bojuje sa na technickom aj športovom poli a je zrejmé, že rok 2024 predstavuje jednu z posledných príležitostí prísť s revolučným dizajnom. V roku 2025 totiž tímy napnú plachty smerom k novým technickým pravidlám.

Aj keď k zavedeniu nových technických pravidiel došlo len nedávno, nepotrvá dlho a inžinierov bude viac zaujímať rok 2026. Mnohí pritom stále nevyriešili „detské choroby“ monopostov z úvodu prvého roku súčasného cyklu pravidiel. Red Bull dominuje a ostatní sa snažia čo najrýchlejšie dotiahnuť. Čas sa však kráti.

„Opäť dôjde ku kompletnému premiešaniu kariet a všetci začnú s čistým listom papiera,“ povedal technický riaditeľ Mercedesu James Allison pre Auto Motor und Sport. Aj keď podobu nových pravidiel ešte nepoznáme a nevieme, čo môžeme očakávať, napriek tomu už ovplyvňujú plánovanie a politické boje jednotlivých tímov.

„Keď chcete mať v ére rozpočtového stropu dostatočnú palebnú silu na vývoj pre rok 2026, zrejme nemôžete do sezóny 2025 vstúpiť s úplne novým dizajnom. Mnoho dielov pravdepodobne bude musieť byť prenesených z roku 2024. Autá pre roky 2024 a 2025 tak zrejme budú veľmi podobné. Ak si chceme v nasledujúcich dvoch sezónach počínať dobre, náš súčasný vývoj je dvakrát taký dôležitý,“ vysvetlil Allison.

Padok sa priam hemží správami, že tímy chystajú na rok 2024 nové šasi, monokoky či prevodovky. Takmer všetci pritom do sezóny 2023 nasadili rovnaké špecifikácie ako v roku 2022. Ak chcete vykonať veľké zmeny na aute, rok 2024 predstavuje ideálnu príležitosť, pretože o rok neskôr už bude neskoro a všetci sa začnú koncentrovať na nový cyklus pravidiel.

„Mnohí inžinieri si uvedomili, že v zadnej časti monopostu sú limitovaní umiestnením prevodovky a vpredu ich zas obmedzuje nárazová štruktúra na bočnej stene kokpitu,“ napísal Auto Motor und Sport.

Začne vývoj nových áut až v roku 2025?

Ako to už býva, nové pravidlá predstavujú novú príležitosť. Napríklad v takom Sauberi už nemajú šancu dosiahnuť so súčasným cyklom pravidiel žiadny veľký úspech, ale rok 2026 je prvým pod vlajkou továrenského Audi. Prečo by teda mali vo Švajčiarsku investovať do súčasného auta?

Aj samotný generálny riaditeľ Sauberu Andreas Seidl už pre Auto Motor und Sport naznačil, že v roku 2025 uvidíme len minimum vývoja súčasnej generácie monopostov. Neplatí to však len pre Sauber.

„Fanúšikovia technológií by sa mali pripraviť na ťažkú sezónu 2025,“ upozorňuje AMuS. „Chystá sa však zmena pravidiel, ktorá zabráni tímom, aby sa naplno venovali vývoju nových monopostov už v roku 2024 a tým získali výhodu pre sezónu 2026.“

Technickí riaditelia vraj na svojich stretnutiach diskutujú o možnosti zakázať vývoj áut pre rok 2026 vo veternom tuneli a na CFD pred 1. januárom 2025, keďže tieto prostriedky dokáže FIA kontrolovať.

„Väčšina sa zjavne vyslovila v prospech tohto riešenia, aj keď to ešte musia potvrdiť na nasledujúcom stretnutí. Následne to musí odobriť aj Komisia F1 a Svetová motoristická rada. To by však už mala byť len formalita,“ dodal AMuS.

Súvisiace články