Honda vraj už v auguste naznačila zámer odísť
Hoci správy o odchode Hondy ako dodávateľa pohonných jednotiek zaskočili verejnosť, podľa výkonného riaditeľa automobilky Takahira Hačiga nemali prekvapiť Red Bull Racing. Vraj už v lete bola továreň v Milton Keynes informovaná o tom, že Honda uvažuje o konci.
Partnerstvo Red Bullu a Hondy sa zrodilo po “testovacom” roku s Toro Rosso. Uspokojivé výsledky a vidina pravého továrenského tímu červených býkov nadchla, a začali sa dostavovať aj prvé pódiá a víťazstvá. Nečudo teda, že časť predstavenstva automobilky chcela v projekte F1 pokračovať. Napokon mal podľa britských novinárov rozhodnúť výkonný riaditeľ Takahiro Hačigo.
“Odkedy sme o rok predĺžili [zmluvu s Red Bullom], tak sme nad mnohými vecami premýšľali,” vyjadril sa Takahiro Hačigo v piatok po oznámení odchodu Hondy. “V auguste sme o našich myšlienkach komunikovali aj s Red Bullom Racing a rozhodli sme sa, že o našej účasti rozhodneme v skutočnosti už do konca septembra.”
“Nie je to o prehodnocovaní krátkodobých ziskov, chceli sme sa vybrať za cieľom uhlíkovej neutrality k roku 2050. Tento cieľ chceme mať pred sebou,” pokračoval zástupca Hondy. “Toto nie je výsledkom koronavírusovej pandémie, ale kvôli nášmu dlhodobému cieľu bez uhlíka. Chceme svoje zdroje vložiť do tejto oblasti, naozaj nejde o zisky alebo COVID, sú to konštruktérske zdroje.”
Odchod Hondy a jeho zdôvodnenie tak naznačuje, že si Formula 1 pri tvorbe pravidiel pohonných jednotiek určila nie úplne správne ciele, a čo je horšie, s rovnakou technológiou chce operovať až do roku 2026, kedy by sme sa konečne mali dočkať nových motorových pravidiel a snáď aj príchodu nových dodávateľov. Za aktuálnych podmienok je príchod nového motorára absolútne nepredstaviteľný.
Japonci sa predsa len pokúsia aplikovať niektoré znalosti nadobudnuté vo Formule 1, aby Hondu posunuli k cieľu, ktorý si stanovila. “Chcem sa postarať o to, že technológie, ktoré si osvojili a zdokonaľovali inžinieri Hondy momentálne pracujúci na projekte F1, budú môcť byť použité pri dosiahnutí nášho cieľa uhlíkovej neutrality v roku 2050.”
“Bude to náročná výzva, rovnako náročná ako Formula 1, ale pre týchto inžinierov by to mala byť dobrá úloha. Touto úlohou ich chceme povzbudiť,” dodal Hačigo.