logo F1online.sk

Prečo sa Renault rozhodol ostať v F1 a čo by mohlo dramaticky zvýšiť náklady?

Daniel Ricciardo
© Renault
Ladislav Király
Ladislav Király23. 9. 2020

O budúcnosti Renaultu vo Formule 1 sa dlhodobo špekulovalo. Francúzska automobilka nebola pripravená investovať také horibilné sumy, ako niektorí jej súperi, no a na trati to bolo cítiť. Úspechy sa nedostavovali a otvorene sa hovorilo o tom, že Renault sa na kráľovskú motoristickú triedu čoskoro vykašle. Napokon sa tak nestalo a v hre ostane minimálne do roku 2025, pričom bude podporovať svoju značku Alpine.

„Ide o kombináciu viacerých vecí,“ vysvetlil toto rozhodnutie šéf tímu Cyril Abiteboul v rozhovore pre Auto Motor und Sport. „O spravodlivejšie delenie príjmov. O zvýšenie hodnoty našej formulovej licencie. O rozpočtový strop. O jasnejšie rozhodovacie procesy. No a okrem toho máme v Renaulte nové predstavenstvo, ktoré má jasný plán týkajúci sa toho, ako pomôcť nášmu biznisu a imidžu značky Alpine. Toto všetko spoločne bolo perfektným základom pre naše aktivity v F1 a tento pozitívny signál nám navyše dodáva motiváciu pre to, aby sme opäť jazdili na čele.“

V ďalšej časti rozhovoru sa hovorilo konkrétne o rozpočtovom strope, ktorý bude stanovený na 145 miliónov dolárov za kalendárny rok. „Pri novom delení príjmov a spolu so sponzorskými príspevkami sa dostaneme veľmi blízko k tomu, čo ako tím míňame. Ale ešte je tu motorové oddelenie, ktoré je veľkým nákladovým centrom. V tomto smere míňame ďaleko najmenej spomedzi všetkých výrobcov, ale nákladový faktor je tu aj tak príliš vysoký. Niečo s tým treba spraviť a práve toto bude ďalším bojiskom, na ktorom Formula 1 musí zapracovať.“

V tomto smere pôjde aj o to, ako budú nastavené budúce motorové pravidlá. Vývoj súčasných motorov je už dostatočne obmedzený a nemíňa sa toľko, ako pred pár rokmi. „Ale už čoskoro budeme peniaze míňať na inom mieste,“ pripomenul Abiteboul. „Stane sa tak vtedy, keď sa dozvieme, ako bude vyzerať motor pre rok 2026. Ak by sme ďalej stavali na súčasnej architektúre motora, išlo by to aj s normálnymi nákladmi. Ak však príde niečo nové, vodík alebo plne elektrický pohon, tak to môže byť veľmi drahé. To by sme určite potrebovali aj motorový rozpočtový strop.“

V našom podcaste venovanom rozpočtovému stropu (prikladáme ho nižšie) sme pripomenuli, že existuje viac ako 20 výnimiek, ktoré pod neho nespadajú. Aj preto sa hovorí o tom, že tímy budú môcť minúť aj dvakrát také množstvo peňazí, ako je skutočný strop. Teda že sa budú môcť priblížiť k sume 300 miliónov dolárov ročne. Ako je na tom Renault?

„U nás to nebude tak veľa. Najväčším nákladovým faktorom sú výnimky na platy jazdcov. Naša jazdecká výmena (príchod Fernanda Alonsa) túto vec určite trochu ovplyvní, ale na druhej strane sme pri platoch najdrahších zamestnancov a aj po stránke marketingu veľmi konzervatívni. Všetko máme nastavené veľmi rozumne. Mnohí ľudia by boli prekvapení, aké malé sú naše výdavky v oddelení šasi, porovnateľne sme tu lepší ako AlphaTauri alebo Alfa Romeo. Sme veľmi efektívni. Technicky sa ešte potrebujeme zlepšiť, ale z finančného pohľadu sme už veľmi silní. Toto nám pri zavedení rozpočtového stropu pomôže,“ vyjadril sa Abiteboul.

Ten vzápätí prezentoval aj cieľ pre tento rok, ktorým je tretie miesto medzi konštruktérmi. „McLaren a Racing Point nie sú v nedohľadne. Do veľkej miery pôjde o to, ako často sa nám v druhej časti sezóny vďaka voľbe správneho nastavenia podarí maximálne vyťažiť potenciál nášho auta a ako dobre budeme na tratiach fungovať po stránke stratégie. V prvej časti sezóny toho bolo veľa, čo sme nezvládli dobre,“ dodal Cyril Abiteboul.