logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Toskánska 2020

Po reštarte VC Toskánska 2020
© Pirelli Motorsport
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy17. 9. 2020

Veľká cena Toskánska má po nedeli pamätné miesto v histórii F1 ako jeden z najbláznivejších pretekov všetkých čias. Aj keď prognózy nenasvedčovali tomu, že by Mugello mohlo byť divácky atraktívne, dianie na okruhu vyviedlo z omylu aj tých najväčších pochybovačov. V prospech skeptikov hovorila úzka trať, šanca na predbiehanie iba na cieľovej rovinke, počasie ako z dovolenkového katalógu či rýchly profil okruhu bez pomalých zákrut. Našťastie, priebeh pretekov tieto predpovede nenaplnil.

Dve červené vlajky, tri pevné štarty, osem vypadnutých monopostov a veľký počet predbiehacích manévrov. Srdce nejedného fanúšika muselo plesať radosťou. Veď dvakrát prerušené preteky sme mali naposledy počas daždivej Veľkej cene Brazílie 2016 a tri pevné štarty ešte pred 30 rokmi v belgickom Spa, kde ich museli opakovať pre kolízie pilotov po štartoch.

Napriek tomu, že takmer polovica roštu preteky nedokončila, stupne víťazov sa po Monze vrátili do starých známych koľají – dva Mercedesy a jeden Red Bull. Konštelácia, ktorá nastala v tejto sezóne už v šiestich z deviatich pretekov. Naopak všetci traja piloti z prekvapujúceho pódia Veľkej ceny Talianska tentokrát ani len nedošli do cieľa.

Po krátkej odmlke pokračuje dominancia Lewisa Hamiltona. Po štarte pretekov síce Valtteri Bottas vystrčil rožky, ale v ďalšom priebehu to už bola stará známa pesnička a spanilá jazda šesťnásobného majstra sveta za okrúhlym 90. víťazstvom v F1. A tak už iba jediný triumf delí britského šampióna od vyrovnania historického rekordu Michaela Schumachera a jeho 91 víťazstiev. Pri súčasnej nadvláde strieborných šípov v podstate formalita, ktorá zrejme nadobudne platnosť už na nasledujúcej Veľkej cene Ruska v Soči.

Pred začiatkom hybridnej éry v roku 2014 sa považovali Schumiho rekordy za len veľmi ťažko dosiahnuteľné a očakávalo sa, že ich môže ponaháňať jedine Sebastian Vettel, ale spojenie Hamilton-Mercedes vypálilo všetkým rybník. Zo svojich 90 víťazstiev až 68 zaznamenal Lewis v striebornom šípe. A v priebehu tejto a budúcej sezóny sa očakáva, že počet triumfov a pole positions (95) bude trojciferný. Trojciferný úspech zaznamenal v Toskánsku samotný tím Mercedes, pre ktorý išlo o jubilejné 100. víťazstvo v F1 od ich opätovného príchodu do kráľovskej motoristickej triedy v roku 2010 (celkovo 109. triumf v histórii).

Na úplne opačnom konci sa nachádza Ferrari, ktoré na vlastnom okruhu oslávilo 1000. veľkú cenu v F1, ale samotný výkon na trati potvrdil tohtosezónne fiasko. V pretekovom tempe už ledva porazí zákaznícke tímy Alfa Romeo a Haas. Celý tím pôsobí tragikomicky a svetlo na konci tunela vidia kompetentní až v roku 2022. Tifosi prežívajú športovú klinickú smrť a ich trpezlivosť bude v najbližších mesiacoch a možno aj rokoch ťažko skúšaná.

Pred tradičným štatistickým zhrnutím z dielne Auto Motor und Sport ešte jedna pozitívna správa. Prvýkrát v tejto sezóne zavítali na preteky diváci.

  • Ako sme spomínali vyššie, VC Toskánska bola prvými pretekmi od Belgicka 1990 s tromi pevnými štartami. História pamätá takéto veľké ceny tri. Tou prvou bolo Rakúsko 1987. Tak ako v prípade Belgicka 1990 aj tu sa museli štarty opakovať kvôli viacerým nehodám po zhasnutí červených svetiel.
  • Lewis Hamilton bodoval už v 222. pretekoch v kariére, čo je nový historický rekord. V tejto štatistike sa odpútal od Michaela Schumachera a jeho 221 bodovaných dojazdov do cieľa.
  • Lewisa klasifikovali v cieli v pretekov už 42. krát po sebe, čo je rovnako nový historický rekord. Prekonal tým Nicka Heidfelda so 41 dojazdami do cieľa od Francúzska 2007 po Taliansko 2009. Navyše, úradujúci majster sveta vo všetkých 42 prípadoch aj bodoval a zveľaďuje tým vlastný historický rekord.
  • Hamilton zaznamenal v Mugelle 90. víťazstvo v kariére v F1 vo svojich 259. pretekoch. Na porovnanie, Schumi svoj 90. triumf v F1 dosiahol o čosi rýchlejšie (VC Talianska 2006). V tom čase mal odjazdených 248 veľkých cien.
  • Jazdci Mercedesu viedli aspoň jedno kolo v pretekoch už 32. krát po sebe, čo je rovnako nový historický rekord F1. Prekonali tým stajňu Williams.
  • Toskánske double Mercedesu s extra bodom za najrýchlejšie kolo pretekov pre víťazného Hamiltona prinieslo strieborným šípom prvýkrát v sezóne maximálny počet 44 bodov do hodnotenia v pohári konštruktérov.
  • Napriek tomu, že Valtteri Bottas sedí v suverénne najlepšom aute, nevyhral už 8 veľkých cien po sebe.
  • Pierra Gaslyho postihol rovnaký osud ako jeho krajana Oliviera Panisa v roku 1996. Aj jazdec stajne Ligier po svojom senzačnom víťazstve v Monaku vypadol v ďalších pretekoch v Španielsku po kolízii už v prvom kole.
  • Mugello nedokončil ani jeden z pilotov, ktorý boli v Monze na stupňoch víťazov (Gasly, Sainz, Stroll). Predtým sa také niečo stalo v USA 2001, keď preteky nedokončili všetci traja pódioví jazdci z predchádzajúcej veľkej ceny – Montoya, Barrichello a Ralf Schumacher.
  • Na úvodnej VC Rakúska 2020 videlo šachovnicovú vlajku iba 11 pilotov, teda ešte menej než v Toskánsku. Ale keďže Albon (Red Bull) a Kvjat (AlphaTauri) vypadli na Red Bull Ringu v záverečných kolách, bolo v cieli rakúskych pretekov klasifikovaných 13 pretekárov. O jedného viac ako v Mugelle.
  • V cieli VC Toskánska bolo klasifikovaných najmenej pilotov od Singapuru 2017. Aj vtedy išlo iba o dvanástich jazdcov. A singapurské pódium bolo rovnako v zložení: dvaja piloti Mercedesu (Hamilton, Bottas) a jeden Red Bullu (Ricciardo).
  • Aj keď v Mugelle vypadlo až osem jazdcov, každý tím mal v cieli minimálne jedno auto.
  • Alex Albon (Red Bull) je historicky prvým thajským pilotom na stupňoch víťazov.
  • Albon prerušil sériu Maxa Verstappena, ktorý vybojoval pre Red Bull Racing posledných 25 pódií. Pred ním skončil naposledy „na bedni“ Daniel Ricciardo v Monaku 2018.
  • Ricciardovi naďalej unikajú stupne víťazov vo farbách Renaultu, keď už štvrtýkrát skončil štvrtý.
  • V historicky prvej veľkej cene pre Ferrari v Monaku 1950 finišoval Alberto Ascari na druhom mieste za Juanom Manuelom Fangiom na Alfe Romeo. V tisícich pretekoch pre Scuderiu Kimi Räikkönen na Alfe Romeo prišiel do cieľa pred oboma Ferrari. Vďaka päťsekundovej penalizácii pre Kimiho bolo nakoniec aspoň jedno Ferrari (Leclerc) klasifikované pred Alfou Romeo.
  • Už pätnásť rôznych jazdcov (vrátane Nica Hülkenberga) sa v priebehu pretekov ocitlo na prvých troch priečkach v deviatich veľkých cenách tejto sezóny. Ešte ani raz sa to nepodarilo Sebastianovi Vettelovi.
  • Okrem Lewisa Hamiltona je Sergio Pérez jediný jazdec bodujúci vo všetkých pretekoch sezóny 2020, do ktorých štartoval. Mexičanovi sa nerátajú dva britské preteky v Silverstone. Tie nemohol absolvovať kvôli pozitívnemu testu na koronavírus. V ostatných veľkých cenách prišiel do cieľa vždy na bodoch. Do tohto menoslovu môžeme zarátať aj Nica Hülkenberga. Ten zaskakoval v Racing Pointe práve za Checa a bodoval v jediných pretekoch, do ktorých štartoval.
  • Okruh Mugello sa stal historicky 75. novou traťou v kalendári F1. Portugalské Portimao bude mať poradové číslo 76 a na budúci rok by mal byť vietnamský Hanoj 77. okruhom v dejinách F1.