logo F1online.sk

Newey odmietol Ferrari hneď trikrát. Do určitej miery to ľutujem, priznáva

Adrian Newey
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár27. 9. 2023

Väčšina inžinierov by si – predovšetkým v minulosti – išla hoci aj nohy potrhať, keby mala tú príležitosť stáť na čele technického oddelenia Ferrari. Nie však Adrian Newey. Brit, ktorý je už v dôchodkovom veku, bol vždy mimoriadne žiadaný, a to aj zo strany tímu z Maranella, ktoré sa o služby rodáka z Colchesteru malo pokúsiť hneď trikrát, no zakaždým neúspešne. Angličan však mal na odmietnutia talianskeho giganta relevantné dôvody – proste mal zväčša niekde inde lepšie rozohranú hru. Napriek tejto skutočnosti fakt, že dal najúspešnejšiemu tímu histórie košom, do určitej miery ľutuje. Kto by aj nebanoval…

Najúspešnejší dizajnér všetkých čias získal počas svojej niekoľko desiatok rokov trvajúcej kariéry dovedna dvanásť Pohárov konštruktérov, a to s troma rozličnými tímami. Ani v jednom prípade však neslávil úspech s Ferrari – ikonickým tímom nielen Formuly 1, ale aj motoršportu ako takého, ktorého názvoslovie pozná hádam každé malé dieťa.

Čo hovorí na svoje odmietavé rezultáty s odstupom času? Ľutuje svoje niekdajšie rozhodnutia alebo si naopak za nimi stojí? To azda s istotou nevie ani sám Newey. Čo si však určite uvedomuje, je, že legendárne Ferrari, s ktorým trofej mu v pomyselnej vitríne chýba, odmietol nie raz, ale hneď trikrát.

„Ferrari ma po prvýkrát oslovilo ešte v časoch, keď som pôsobil v IndyCar, čo sa zrejme neráta,“ prezradil Adrian Newey v podcaste Beyond The Grid. „Následne ma oslovili ešte v roku 1993 a v roku 2014, keď o tom všetci vedeli. Musím povedať, že ponuka z roku 1993 bola veľmi lákavá.“

„Jean Todt práve vtedy začínal šéfovať tímu. Pamätám si, ako hovoril o tom, či má najať Michaela [Schumachera] alebo nie. Opýtal sa ma, či to považujem za dobrý nápad.“ Prvotnú ponuku Ferrari však Newey napokon zmietol zo stola, keďže bol po druhýkrát čerstvo ženatý a nechcel docestovávať do Talianska, ktoré je, povedzme si úprimne, od Britských ostrovov tak trochu od ruky.

Čo ak by mal však možnosť pracovať z domu? Svet a obzvlášť Formula 1 je dnes nesmierne vynaliezavá a nejeden dizajnér či špičkový inžinier pracuje pre svojho zamestnávateľa z miesta svojho bydliska. Newey ale tvrdí, že on samotný by na takúto ponuku nikdy nepristúpil. Keď už niečo robí, tak naplno a poriadne – so všetkým, čo k tomu patrí.

„Ak do toho chcete ísť [pracovať pre Scuderiu, pozn. red.], musíte mať na pamäti, že Ferrari je taliansky tím,“ poznamenal. „Myšlienke mať výskumné a dizajnerské centrum, ktoré je sústredené na úplne inom mieste ako pretekový tím, jednoducho neverím – a to aj napriek tomu, že viem, že jestvuje sesterský tím [Red Bullu, ktorým je AlphaTauri, pozn. red.], v ktorého prípade niečo také funguje.“

Hoci Newey obdržal ponuku od Ferrari aj v roku 2014, kedy započala turboéra, nad prestupom do Maranella v tom čase reálne neuvažoval. V Red Bulle bol z dlhodobého hľadiska viac-menej spokojný a zajačie úmysly mal iba na krátky čas, keď medzi zamestnávateľom z Milton Keynes a dodávateľom pohonných jednotiek Renault v istom momente takpovediac nefungovala synergia.

„S Ferrari som v roku 2014 rokoval len z čistej frustrácie,“ priznal po rokoch. „V skutočnosti som odísť nechcel, ocitli sme sa však v pozícii, keď Renault nevyrábal konkurencieschopný turbomotor.“ Na priamu otázku, či ľutuje, že v tom alebo onom momente odmietol prestúpiť do Maranella, odvetil: “Z emocionálnej stránky tak trochu aj áno.“

Rovnako tak však ľutuje, že nespolupracoval aj s viacerými velikánmi 21. storočia, než „len“ so Sebastianom Vettelom a Maxom Verstappenom. „Bolo by skvelé spolupracovať aj s takým Fernandom [Alonsom] a Lewisom [Hamiltonom]. Nikdy však k vzájomnej spolupráci nedošlo. Niekedy to tak okolnosti jednoducho zariadia,“ uzavrel Newey.

Súvisiace články