logo F1online.sk

V Mercedese si všímajú zlepšenú prácu Ferrari s pneumatikami

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 9. 2023

Kto by to bol po Zandvoorte povedal, že Ferrari ešte bude mať reálnu šancu zabojovať s Mercedesom o celkové druhé miesto Pohára konštruktérov? Málokto. Po Veľkej cene Japonska je však súboj týchto dvoch tímov otvorený. Dobrá forma Scuderie v poslednom období umožnila partičke z Maranella dotiahnuť sa a v Mercedese šípia problémy.

Ferrari má za sebou tri veľmi kvalitné víkendy. Vďaka bodovým žatvám Carlosa Sainza a Charlesa Leclerca zredukovala Scuderia väčšiu časť náskoku Mercedesu a momentálne tieto dva tímy delí dvadsať bodov. Aston Martin podľa všetkého už nie je hrozbou a náskok na McLaren je stále pomerne komfortný.

Ako sa to však mohlo stať? Veď Ferrari bolo v pretekovom tempe beznádejné, ale teraz zdolalo Mercedes trikrát v rade. V Suzuke sme očakávali extrémnu degradáciu pneumatík a niektorí prorokovali dokonca tri zastávky v boxoch, ale monopost SF-23 to zvládol bez väčších problémov. Na druhej strane treba dodať, že tímy v Japonsku pristúpili k práci s pneumatikami príliš konzervatívne a degradácia nakoniec nebola taká hrozná. Veď na bodoch skončili aj tí, ktorí zastavili len raz.

Vráťme sa však k Ferrari. Scuderia v pretekovom tempe zdolala Mercedes na trati, ktorá mala byť previerkou práce s pneumatikami. Premýšľa nad tím aj šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin. „Sčasti za to môžu teploty. Čiastočne sa na degradácii podieľa teplota, ktorú do pneumatík dostanete v úvodných ôsmich kolách,“ povedal.

„Myslím si, že výkonnostný deficit, ktorým trpíme v kvalifikáciách, keď nám v rýchlych zákrutách trochu chýba výkon, nás oslabuje aj v pretekoch. V Suzuke je to skutočne o tom, koľko máte priľnavosti v rýchlych zákrutách.“

„Ferrari priviezlo do Japonska vylepšenú podlahu, takže možno sa v tomto smere posunuli dopredu. Keď sa pozrieme na niekoľko posledných podujatí, tak naša výhoda pri práci s pneumatikami už nie je taká zjavná ako v predchádzajúcich pretekoch,“ povedal Shovlin.

Piloti Ferrari počas japonského víkendu trochu tajomne povedali, že hlavnou úlohou novej podlahy nie je priniesť čistý výkon, teda čas na kolo, ale „dodať autu trochu konzistencie“. Samozrejme, tím musí trochu zahmlievať, ale zdá sa logické, že vo Ferrari pracovali hlavne na vyriešení tohto problému, keďže jeho vyriešenie dokáže v pretekovom tempe odomknúť omnoho viac potenciálu monopostu.

„Je tu príliš veľa premenných na to, aby sa dalo presne určiť, ako na tom sú,“ povedal Shovlin. „Hľadáme spôsoby, ako môžeme v nasledujúcich pretekoch zlepšiť našu výkonnosť.“

„Podľa mňa to bude tesné, ale radšej by som bol o dvadsať bodov napred ako o dvadsať bodov pozadu. V podstate to bude o tom, ako dokážeme zlepšiť našu výkonnosť. Nasledujúcich šesť pretekov vyhrá najrýchlejšie auto, takže musíme byť z nás dvoch tí rýchlejší,“ dodal.