Tímom robia starosti preteky v Las Vegas. Očakávajú extrémne nízke teploty
Záver ročníka sa blíži a spolu s ním aj jedny z najočakávanejších pretekov sezóny. Už v polovici novembra sa kolotoč Formuly 1 presunie do Las Vegas, kde ho čakajú prvé nočné preteky v hlavnom meste hazardu. V tímoch sa však na tieto preteky nepripravujú len memorovaním mien celebrít. Viacerým robí starosti počasie.
V nevadskej púšti sa len sotva môžeme obávať dažďa. Extrémne suchý vzduch má však pripravenú inú výzvu; teploty tu po západe slnka začínajú veľmi rýchlo klesať, čo bude tímom výrazne komplikovať prácu s pneumatikami.
Štart pretekov je naplánovaný na 22:00 miestneho času, takže v prípade červenej vlajky by sme pokojne mohli jazdiť až po polnoci. To však znamená, že teplota vzduchu sa zrejme bude pohybovať len na úrovni desiatich stupňov, pričom vylúčené nie sú ani teploty blízke piatim stupňom.
Ani trať nebude oveľa teplejšia, keďže v noci nebude svietiť slnko, ktoré by ju mohlo aspoň trochu vyhriať. Kvalifikácia tu bude nesmierne náročná a po prípadných reštartoch pretekov môže VC Las Vegas pripomínať skôr krasokorčuľovanie.
“Všetko bude závisieť od toho, ako presne chladno bude,” hovorí šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin, ktorého cituje motorsport.com. “Ak teploty trate klesnú na jednociferné hodnoty, budeme na úrovni zimných testov.”
“Počas jázd býva veľmi ťažké pripraviť pneumatiky. Môže sa vyskytnúť ich drobenie a podobne. Niekedy preto len čakáte, kým sa oteplí,” pokračoval zástupca strieborných šípov. V Las Vegas však vyčkávať nebude mať zmysel, práve naopak. “Preto bude veľmi zaujímavé pretekať a kvalifikovať sa v takých podmienkach.”
“Pri nových tratiach sa snažíte identifikovať prípadné riziká, zisťujete, čo si na vás pripravia a či nebudete musieť prichystať špeciálny balíček, aby ste sa tým vysporiadali.” Na preteky v Monze to býva špeciálny balík na nízky prítlak, na víkend v Las Vegas azda nastavenia, vďaka ktorým bude monopost tvrdší k pneumatikám. “Ako som však povedal, ak trafíme tie nižšie hodnoty predpovedí, tak ťažko povedať, ako sa budú pneumatiky správať.”
Hlavnému pretekovému inžinierovi AlphaTauri Jonathanovi Eddollsovi to pripomína predsezónne testy v Barcelone. Má to však podstatný rozdiel. Na predsezónnych testoch jazdí každý osamote a riziko kolízií je veľmi nízke.
S chladnými pneumatikami sa však môže stať čokoľvek a ani zďaleka nemusí ísť o úmysel. “Azda najväčšou výzvou budú teploty. Očakávame teploty okolo desiatich stupňov, takže veľmi podobné ako na zimných testoch,” prezradil Eddolls. “Dlhé roky sme v zime testovali v Barcelone a zažívali sme podobné teploty. Nie je nám to teda úplne cudzie. Určite je to však veľký posun v porovnaní s tým, za akých podmienok pracujeme s pneumatikami počas štandardnej fázy sezóny.”
Niektoré tímy si však už môžu mädliť ruky. Napríklad Haas má v tejto sezóne presne opačný problém. V kvalifikácii disponuje rýchlym autom, pretože veľmi namáha svoje pneumatiky, a tak sa rýchlo zohrejú. V pretekoch na to však dopláca prehrievaním.
Las Vegas by Haasu mohlo hrať do karát, uvažuje Ajao Komacu, šéf inžinierov tejto americkej stajne. “Čaká nás úplne iné teplotné okno, budeme musieť prinútiť pneumatiky pracovať. Avšak, keby som si mal vybrať horúčavu alebo chlad, v tejto chvíli by som si vybral zimu! Dúfame, že sa nám s tým podarí pracovať.”
Haas však plánuje v Austine predstaviť výrazne pozmenený monopost, takže nedá sa vylúčiť, že sa upraví aj jeho správanie s ohľadom na prácu s pneumatikami. Tím z Kannapolisu túto výzvu nepodceňuje. “Myslím si, že to bude pre nás veľká výzva, najmä pre náš tím s našim vybavením a predvíkendovými simuláciami. V tomto smere sme viac obmedzení ako napríklad Mercedes.”