logo F1online.sk

Prekážkou pre Andrettiho nie je FIA, ale FOM, zdôrazňuje Kravitz

Michael Andretti
© Andretti Autosport
Tomáš Masár
Tomáš Masár7. 9. 2023

V kuloároch sa šepká, že spomedzi uchádzačov o vstup do F1 dostane od FIA „zelenú“ minimálne Andretti. To ale automaticky ešte neznamená účasť vo Formule 1. Hlavné slovo bude mať totiž vedenie súťaže a jednotlivé stajne, ktoré rozširovaniu štartového roštu veľmi naklonené nie sú, nakoľko by prišli o časť zo svojich komerčných ziskov. Na druhej strane stojí Mohamed bin Sulajem, ktorý sa nových aktérov do najvyššej motoristickej triedy usiluje pretlačiť stoj čo stoj. Ako tento spor napokon dopadne nateraz nevedno. Podľa Teda Kravitza je celý proces stále len vo svojej počiatočnej fáze, a preto je potrebné sa pripraviť na to, že k rozuzleniu tejto drámy tak skoro nedôjde. Pripravte si pukance.

Spoločnosť Andretti Global, donedávna vystupujúca ako Andretti Autosport, prejavuje evidentný záujem o vstup do Formuly 1 už roky. Po tom, čo neuspela v snahe odkúpiť existujúci tím – taký Haas či AlphaTauri – sa všemožne usiluje stať sa novým a v poradí jedenástym celkom na štartovom rošte.

Formula 1 však nad americkým tímom ohŕňa nos a hádže mu polená pod nohy. Spochybňuje jeho prínos pre súťaž, no pravdupovediac, tak ako vo všetkom, aj v tomto prípade zohrávajú hlavnú úlohu peniaze. „Efjednotka“ sa totiž teší čoraz väčšej obľube a nerastie len po diváckej stránke, ale aj ekonomickej. Jednotlivé stajne si tak prídu na nemalý balík peňazí, o ktorý sa s prípadnými nováčikmi, ktorí sa o napredovanie kráľovnej motoršportu nijako nezaslúžili, deliť nemienia.

Úplne opačný prístup ako F1 zastáva Medzinárodná automobilová federácia a špecificky jej prezident Mohamed bin Sulajem, ktorý razí názor, že pokiaľ záujemcovia o Formulu 1 splnia vopred stanovené podmienky, nemá im už nič stáť v ceste. A to je kameň úrazu.

Možno predpokladať, že FIA Andrettimu zbytočné problémy robiť nebude a pokiaľ je na chýroch, ktoré sa šíria padokom, niečom pravdy,  americké zoskupenie už prvého z dvoch silných hráčov na svoju stranu získalo. Oveľa ťažším sústom bude primäť naslúchať Formulu 1 a jej vedenie, čo si dobre uvedomuje aj reportér Sky Sport Ted Kravitz.

„V padoku sa hovorí, že Andretti Global, za ktorým stojí Cadillac a General Motors, je blízko schváleniu zo strany FIA,“ uviedol Kravitz to, o čom sme vás informovali už v jednom z našich predošlých článkov. „Ak aj FIA súhlasí, platí, že sa tým odstráni len jedna, menej náročná prekážka. Oveľa náročnejšou výzvou bude presvedčiť manažment Formuly 1.“

„Všetky ostatné tímy vo Formule 1 a rovnako tak aj Stefano Domenicali sa vyslovili, že im pre komerčné dôvody neumožnia vstúpiť do F1,“ zdôraznil 49-ročný novinár. „Nebudú viesť rokovania a neumožnia tak vstúpiť do F1 ďalšiemu tímu.“ Okrem Andrettiho má značný záujem stať sa súčasťou štartového roštu Formuly 1 aj Hitech Grand Prix, ktorý v súčasnosti pôsobí v nižšej F2. Podľa Kravitza sa však to isté, čo na Andrettiho, vzťahuje aj na Hitech.

„Či už bude povolené vstúpiť do F1 len Andretti Global, alebo aj Hitech Grand Prix pod vedením Olivera Oakesa, kameňom úrazu bude to, že Formula 1 a ostatné tímy ich medzi seba nebudú chcieť prijať. Tento postoj [vedenia Formuly 1 a jednotlivých tímov, pozn. red.] sa nezmení,“ dodal Kravitz.

Súvisiace články