Štatistiky a fakty po VC Belgicka 2023
Max Verstappen pokračuje v lámaní nielen víťazných trofejí, ale aj rekordov a všetko zaujímavé sa v dnešnej F1 odohráva od druhého miesta nižšie. Vďaka výhre v Spa má holandský šampión na dosah jedinečný počin.
Podobne ako v tenise, aj v kráľovnej motoršportu sú štyri tradičné a ikonické trate, ktoré boli súčasťou kalendára od prvej sezóny 1950 a s menšími prestávkami sú v ňom dodnes – Monako, Silverstone, Spa-Francorchamps a Monza. Za posledných 73 rokov žiadny pilot netriumfoval na všetkých štyroch okruhoch v jednej sezóne a nezaknihoval neoficiálny formulový kalendárny Grand Slam. Najčastejším dôvodom je, že všetky štyri klasiky sa nie vždy konali každý rok a takto je historicky zmarených až 30 zo 73 príležitostí. Väčšinou stáli v ceste finančné a komerčné spory bossov F1, konanie veľkých cien na iných okruhoch či zásahy vyššej moci ako naposledy pandémia koronavírusu, ktorá vyradila z hry Monako v roku 2020.
Samozrejme v histórii nastalo množstvo príležitostí ako tento míľnik pokoriť, ale až do dnešných dní odoláva snahám o prekonanie. V dlhých dejinách F1 až osem pilotov malo na dosah túto métu a každý z nich vyhral tri zo štyroch klasík v jednom roku.
Už v roku 1952 sa mohol do dejín zapísať Alberto Ascari. Legendárny Talian vyhral vo farbách Ferrari v Spa, Silverstone a v Monze dominantným spôsobom, keď súperom nadelil viac ako minútu v cieli. Bohužiaľ monacké kniežatstvo chýbalo v itinerári F1 a v danom roku hostilo len jedny preteky športových áut, na ktorých Ascari chýbal.
Ďalšiu príležitosť dostal Jim Clark (Lotus) v sezóne 1963, keď rovnako ovládol veľké ceny v Spa, Silverstone aj v Monze, ale šťastena mu nedopriala triumfovať v kľukatých monackých uličkách. V 22. kole musel odstúpiť z vedúcej pozície, keď mu zlyhala prevodovka a víťazstvo oslavoval špecialista na Monako Graham Hill (BRM).
Následne trvalo dlhých 22 rokov pokiaľ niekto dostal šancu na ďalšie prekonanie. Alain Prost (McLaren) v ročníku 1985 nenašiel premožiteľa v Monaku, Silverstone a v Monze. V Spa sa profesor takticky uspokojil aj s tretím miestom za Sennom (Lotus) a Mansellom (Williams) po tom, čo z boja vypadol jeho najbližší konkurent o majstra sveta Michele Alboreto (Ferrari).
O päť rokov neskôr sa naskytla príležitosť Ayrtonovi Sennovi (McLaren), ktorý v sezóne 1990 vyhral v Monaku, Spa a v Monze, ale v Silverstone prešiel ako prvý cieľom jeho hlavný rival Alain Prost (Ferrari). Senna na začiatku britskej Grand Prix viedol 11 kôl, ale následne nedokázal držať tempo s Prostom a s mankom viac ako 43 sekúnd finišoval na tretej priečke, keď ho prekonal aj Boutsen (Williams).
V roku 1994 stáli okolnosti proti Damonovi Hillovi (Williams), ktorý dvíhal víťaznú trofej v Silverstone, Spa a v Monze. V Monaku mu po štarte zo štvrtého miesta prekazila nádej kolízia s Mikom Häkkinenom (McLaren) už v prvom kole a z výhry sa tešil držiteľ pole position a neskorší majster sveta z danej sezóny Michael Schumacher (Benetton).
Ďalším do partie, ktorému ušla príležitosť pomedzi prsty je Sebastian Vettel. Ten v sezóne 2011 nedal šancu súperom v Monaku, Spa a v Monze. V Silverstone bol na čele prvých 27 kôl, aby ho o prvé miesto obrali vlastní mechanici Red Bullu, ktorým sa nevydarila zastávka v boxoch, čo využil Fernando Alonso (Ferrari). Ten svoj monopost doviezol do cieľa na prvom mieste o 16,5s pred Nemcom.
A na záver zoznamu je tu Lewis Hamilton (Mercedes) a jeho dva nevydarené pokusy z rokov 2015 a 2017. V sezóne 2015 bol prvý v Silverstone, Spa a v Monze. V Monaku ho stála víťazstvo chyba vlastných stratégov na boxovom múriku počas výjazdu safety caru a zbytočne klesol na tretiu priečku za Rosberga (Mercedes) s Vettelom (Ferrari).
V ročníku 2017 nemal na ružiach ustlané znova v monackých uličkách, keď po katastrofálnej kvalifikácii a štarte zo 14. miesta len limitoval škody na konečnej siedmej priečke v cieli.
Dokáže tentoraz Verstappen to, na čo nedosiahli mnohé legendy pred ním? Vzhľadom na súčasnú prevahu červených býkov by si sotva niekto stavil na iného víťaza v chráme rýchlosti. Veď práve Monza ako jediná trať bola pri predchádzajúcich pokusoch vždy pokorená.
Poďme však na ďalšie štatistiky a fakty, ktoré priniesol belgický víkend ovplyvnený tradičnými vrtochmi počasia a znovu sa o ne podelíme aj prostredníctvom redakcie Auto Motor und Sport:
- Max Verstappen zaznamenal od VC Miami ôsme víťazstvo v rade, za čo mu patrí druhé miesto v historickom rebríčku. Po letnej prestávke tak má na domácej trati šancu dorovnať rekord Sebastiana Vettela a jeho šnúru deviatich triumfov na konci sezóny 2013 (od Belgicka po Brazíliu).
- Red Bull je prvým tímom v histórii F1, ktorý vyhral prvých 12 pretekov sezóny. Prekonal tým rekord McLarenu, ktorý začal sezónu 1988 11 víťazstvami v rade.
- Verstappen doteraz získal 314 z 336 možných bodov, čo predstavuje 93,4% úspešnosť. Za celý belgický víkend stratil len jeden bod, keď nezaznamenal najrýchlejšie kolo v pretekoch.
- Už po 40. raz dokázal jazdec vyhrať veľkú cenu zo šiestej pozície na štarte, z toho šesťkrát nastal takýto scenár v Spa.
- Holandský šampión triumfoval v pretekoch už z deviatich rôznych miest na štarte (1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 14) a vyrovnal rekord Fernanda Alonsa, ktorý vyhral z pozícií 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11 a 15.
- Max si na okruhu Spa-Francorchamps pripísal trináste pódium v rade (od Abú Zabí 2022) a patrí mu historická štvrtá priečka. Dlhšie šnúry majú na konte len Fernando Alonso (15, od Turecka 2005 po Kanadu 2006), Lewis Hamilton (16, od Talianska 2014 po V. Britániu 2015) a Michael Schumacher (19, od USA 2001 po Japonsko 2002).
- Spolu s Lewisom Hamiltonom drží teraz Max rekord v počte víťazstiev v jednom kalendárnom mesiaci, keď Lewis nenašiel premožiteľa na štyroch veľkých cenách v júli 2016.
- Verstappen natiahol šnúru bodovaných dojazdov do cieľa už na 31 (od VC Emilia-Romagna 2022). Dlhšie bodové žatvy bez prerušenia tak má už len 2x Hamilton (33, Japonsko 2016 – Francúzsko 2018 a 48, Silverstone 2018 – Bahrajn 2020).
- Max odjazdil už 152. preteky za Red Bull a prepracoval sa na tretie miesto historického poradia jazdcov s najviac odjazdenými podujatiami za jeden tím, keď predstihol Kimiho Räikkönena (151 za Ferrari). Pred ním sú len Michael Schumacher (180 za Ferrari) a Lewis Hamilton (212 za Mercedes).
- Sergio Pérez vďaka belgickému finišu na druhej priečke oddialil Maxove majstrovské oslavy. Tretí primát môže najskôr získať šesť podujatí pred koncom sezóny v Suzuke, čím by vyrovnal rekord Michaela Schumachera z roku 2002. Zároveň je v hre ešte 284 bodov, čo znamená, že teoretická šanca na zisk majstra sveta zhasla týmto pilotom: Gasly, Albon, Hülkenberg, Bottas, Čou, Cunoda, Magnussen, Sargeant a Ricciardo.
- Verstappen vyhral v Spa s náskokom 23,305s, čo tu predstavuje najvyšší rozdiel od roku 2005, keď Räikkönen (McLaren) zdolal Alonsa (Renault) o 28,394s.
- Ak nerátame tri preteky ovplyvnené neskorým safety carom či zástavkou v boxoch v závere kvôli najrýchlejšiemu kolu pretekov, tak priemerná strata konkurencie na najlepší Red Bull činí v priemere až 26 sekúnd.
- „Malinovkári“ oslavovali piate dvojité víťazstvo v tejto sezóne a celkovo 27. Rekord drží Mercedes z roku 2015 a jeho dvanásť double. S celkovým počtom double patrí rakúskej stajni piate miesto.
- Aj pred rokom Red Bull zaknihoval v Spa dvojitý triumf a je prvou stajňou s dvomi double v Spa v rade od čias McLarenu z rokov 1988 a 1989.
- Charles Leclerc vďaka Maxovej penalizácii za výmenu prevodovky dosiahol v Spa jubilejnú 20. pole position a delí sa o 15. miesto s majstrom sveta z roku 1996 Damonom Hillom a Valtterim Bottasom. Súčasne má nelichotivú štatistiku, keď už 9 najvýhodnejších pozícií na štarte v rade nedokázal pretaviť na víťazstvo. S Bottasom tiež zdieľa rekord s najviac pole positions bez titulu majstra sveta.
- Sergio Pérez a Charles Leclerc zaznamenali 33. resp 27. umiestnenie na stupňoch víťazov v kariére. Mexičanovi patrí delená 28. priečka po boku majstrov sveta z rokov 1967 a 1979 Dennnyho Hulmeho a Jodyho Schecktera. Monačan je o desať miest nižšie spoločne s Bruceom McLarenom a Ralfom Schumacherom.
- Iba traja piloti dokončili v tejto sezóne každé zo 724 kôl pretekov a k tomu dokázali aj bodovať – Verstappen, Alonso a Hamilton.
- Na Veľkej cene Belgicka sme videli 72 predbiehacích manévrov – viac ako na akýchkoľvek iných pretekoch v tomto roku.
- Oscar Piastri odjazdil prvé kolá na čele šprintu. Na tie pretekové musí ešte počkať. Posledným nováčikom F1, ktorý viedol formulový pelotón, bol Esteban Gutiérrez (Sauber) na VC Španielska 2013.
- Hamilton zaznamenal v Belgicku 63. najrýchlejšie kolo pretekov v kariére a patrí mu v tomto smere druhé miesto histórie. Na čele je naďalej Michael Schumacher (77).
- Značky
- VC Belgicka 2023