logo F1online.sk

Abiteboul: Chceme partnerov, nie zákazníkov

Cyril Abiteboul
© Renault
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík10. 9. 2020

Od budúcej sezóny nebude mať Renault na rošte žiadneho zákazníka. Jediný, komu bude dodávať pohonné jednotky, je továrenský tím premenovaný na Alpine. Francúzom to však zdá sa nevadí.

Z finančného hľadiska to až taký význam nemá. Ceny pohonných jednotiek sú zastabilizované predpismi FIA. Absencia zákazníkov prináša straty v podobe menšieho prílevu dát i spätnej väzby, ktorú vám zákazníci prinášajú týždeň čo týždeň. Zástupcovia Renaultu majú svoju predstavu o tom, čo by od potenciálnych zákazníkov chceli.

„Musí to byť viac partnerský, než zákaznícky tím,“ myslí si šéf Renaultu Cyril Abiteboul, ktorého cituje Motorsport.com. „Zákazník vám nič neprinesie, od partnera však môžete dostať nejakú pridanú hodnotu, ktorá vám pomôže dosiahnuť športové či obchodné ciele.“

„Finančná stránka je regulovaná, takže tieto veci sú dôležité skôr zo športovej a technickej perspektívy, ktoré sú zakaždým dobrou príležitosťou.“

Je isté, že motory Renault bude v roku 2021 používať len jeden tím. Továrenská stajňa automobilky sa v budúcom roku premenuje na Alpine a nebude mať žiadneho zákazníka, nakoľko sa McLaren vracia k pohonným jednotkám Mercedesu. Japonská Honda však má kontrakt s Red Bullom len do roku 2021. Mohol by Renault tímu okolo Christiana Hornera opäť dodávať motory v prípade, že by sa Japonci stiahli?

„Red Bull je s Hondou továrenským tímom,“ hovorí Abiteboul. „Myslím, že Honda sa musí v prvom rade rozhodnúť, či chce pokračovať vo svojom projekte vo Formule 1, musí rozhodnúť o svojej ďalšej stratégii. S Red Bullom sme už pracovali, no nefungovalo to.“

Boss Renaultu minulý týždeň prehlásil, že Red Bull nepochopil „trik“ súčasnej Formuly 1. Podľa Francúzovho názoru totiž nemôžete kooperovať, ak vám šasi a motor dodávajú tak veľmi odlišné organizácie. Podľa Abiteboula bolo práve to hlavným dôvodom problémov Red Bullu z úvodu sezóny.

„Len som sa sám seba pýtal, prečo majú problémy. A podľa mňa je toto jeden z dôvodov. Odmietli totiž príležitosť na hlbšiu integráciu,“ vyhlásil Abiteboul.

„My teraz máme zaistenú našu budúcnosť. Môžeme premýšľať nad tým, čo chceme od našich zákazníkov a partnerov. Ak sa naskytne dobrá príležitosť, pôjdeme do toho. No pochybujem, že by to mohlo byť s Red Bullom,“ uzavrel Abiteboul.