Ricciardovi sa bude žiť ľahšie. Auto ešte vylepšíme, prezradil Tost
Daniel Ricciardo na testoch v Silverstone tak ohúril Helmuta Marka, že už po jedenástich kolách rozohnený zodvihol mobil a nemilou správou takmer spálil Nyckovi de Vriesovi ucho. Od Austrálčana sa tak čakajú veľké veci, no nebolo by lepšie to s očakávaniami nepreháňať? Monopost AlphaTauri patrí medzi najpomalšie na rošte, hoci v tíme robia všetko pre to, aby misky váh naklonili na svoju stranu. Franz Tost avizuje hneď dva balíčky vylepšení, ktoré Ricciardovi pomôžu ukázať sa.
Bývalý pilot Renaultu a McLarenu sa vracia na rodnú hrudu. Vzhľadom na okolnosti sa zdá, že oveľa lepšie to s manažmentom Red Bullu ani nemohli načasovať. Ricciardo totiž prichádza do tímu, ktorý v prvej polovici sezóny nazbieral žalostné dva body a patril medzi najpomalšie na rošte, ale má oveľa lepšie vyhliadky do budúcna. Na rade sú totiž vylepšenia, ktoré môžu aspoň opticky spraviť z Ricciarda mesiáša.
Po strastiplných veľkých cenách už aj Franz Tost začína vidieť svetielko na konci tunela. Naznačil to na tlačovej konferencii neďaleko Hungaroringu, kde ponúkol rozhovor aj pre F1online.sk.
“S našimi výsledkami z prvej polovice ročníka nie som spokojný, pretože sme mali problémy vo viacerých oblastiach. Nezískali sme toľko bodov, koľko sme čakali,” povzdychol si šéf AlphaTauri Franz Tost. “Pred druhou polovicou sezóny som celkom optimistický. V prvom rade preto, že pripravujeme viacero vylepšení.”
Kedy sa môžu fanúšikovia tohto talianskeho tímu tešiť na nové komponenty? “Niečo nové nasadíme už teraz v Budapešti. Ďalší balíček vylepšení chystáme do Singapuru. Dáta z veterného tunela a CFD vyzerajú sľubne, no ja chcem vidieť, že sa to odrazí v časoch na kolo, pretože len na tom záleží.”
Maďarský balíček je akousi druhou časťou vylepšení, ktoré AlphaTauri predstavila vo Veľkej Británii. Bude však fungovať? Júki Cunoda znel po piatku v Silverstone dosť frustrovane, keď vyhlásil, že upgrady sú nanič. Pri bližšom pohľade sa síce ukázalo, že šlo o planý poplach, no vo Formule 1 nikdy nejde o absolútne čísla, ale o tie relatívne.
“Vylepšenia fungovali, nie je pravda, že by nefungovali,” ohradil sa Franz Tost. “Očakávali sme však od nich viac. Na dátach vidíme, že v niektorých oblastiach sa zlepšila výkonnosť nášho monopostu, no súperi si takisto priviezli vylepšenia.”
“Zdá sa, že tie ich boli efektívnejšie,” uznal 67-ročný Rakúšan a naznačil, že inžinierom sa skôr nepodarilo využiť celý potenciál balíka. “V každom prípade je to aj vec nastavenia auta. Myslím si, že z tohto hľadiska sa stále vieme zlepšiť.”
Najväčším nedostatkom monopostu AT04 je jeho výkon v pomalých zákrutách, v ktorých sa zadná časť auta “odliepa” zo zeme, generuje menej prítlaku, a preto sa treba spoliehať skôr na mechanickú priľnavosť. Silverstonský balík s novou podlahou, karosériou a difúzorom mal riešiť presne tento problém; v pomalých zákrutách mal ponúknuť viac gripu na zadnej náprave. Vo Veľkej Británii sa to ani poriadne nepodarilo otestovať, keďže pomalých zákrut je tam ako šafranu. Víkend na Hungaroringu bude z tohto pohľadu oveľa dôležitejší, navyše s ďalšími novinkami z továrne.
Každá desatinka sekundy pomôže Júkimu Cunodovi aj Danielovi Ricciardovi, no ako sme sa presvedčili počas jeho pôsobenia v McLarene, mnohokrát sa mu ani z dobrého balíka nepodarilo vyžmýkať maximum. O Austrálčanovi je totiž všeobecne známe, že mu vyhovujú najmä monoposty, ktoré sú stabilné pri brzdení. Dokáže mu AlphaTauri ponúknuť také auto?
“Pokiaľ ide o Daniela, tak najskôr si budeme musieť počkať. Budapešť je dobrým testom brzdenia, toho, ako sa mu bude dariť ovládať monopost a ako bude auto pasovať k jeho jazdeckému štýlu. To všetko sa tu uvidí,” avizuje promptnú odpoveď na našu otázku Tost. “Najskôr sa do auta musí posadiť. Na simulátore už bol a povedal, že má z toho celkom dobrý pocit, no musí si sadnúť do skutočného auta. To je iný príbeh. Som však optimista, že to zvládne.”
Aké má vlastne AlphaTauri od Ricciarda očakávania? Franz Tost jeho schopnostiam verí, ako im uveril aj Helmut Marko v Silverstone. “Danielov Ricciardov návrat bol dosť emotívny, pretože už u nás jazdil. V tíme je stále veľa ľudí, s ktorými vtedy spolupracoval. Odvtedy Daniel vyhral osem pretekov, nabral množstvo skúseností a odjazdil skvelé testy v Silverstone. Tieto testy nám preukázali, že stále dokáže byť rýchly. Je veľmi skúsený, najmä z hľadiska druhej polovice ročníka — on už pozná všetky okruhy. Pre nás je to veľká výhoda.”
A na záver jeden veľký žolík: “Od Daniela očakávame, že nám poskytne naozaj dobrú spätnú väzbu ohľadom monopostu a jeho správania, keďže len pred týždňom jazdil v najlepšom aute. Môže nám poskytnúť cennú odozvu, kde máme nedostatky. Spolu so všetkými pripravovanými vylepšeniami očakávame krok vpred.”