logo F1online.skF1online.sk

AMuS: FIA dala zelenú dvom záujemcom o vstup do F1

Po štarte VC Rakúska 2023 – Max Verstappen
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 7. 2023

Nekonečný príbeh o vstupe nových tímov do Formuly 1 otvára v týchto dňoch novú kapitolu. Štyria záujemcovia podali na pôde Medzinárodnej automobilovej federácie svoje prihlášky a tá je prvá na ťahu v prípade, ak sa niekto objaví. Podľa súčasných predpisov sú na rošte otvorené miesta pre ďalšie dva tímy. Nemecký magazín Auto Motor und Sport informuje, že v Paríži akceptovali dvoch záujemcov, ktorí podľa federácie najlepšie splnili stanovené podmienky. Nemusíme byť géniovia, aby sme tušili, ako sa k tomu postavia F1 a jednotlivé tímy.

Na úvod treba povedať, že FIA je v tomto smere len obyčajným štatistom a o otázke určite nerozhoduje sama. Podľa pravidiel sú otvorené dve miesta a so záujmom o ich zaplnenie sa hlásia štyria záujemcovia. Nemecký Auto Motor und Sportu informuje, že dvoch z nich uznali za spôsobilých pre vstup do F1.

„Vo februári si podali prihlášky štyri tímy. Po ich formálnom preskúmaní sa FIA bližšie pozrela na kvarteto kandidátov a preverila, či budú schopní zvládnuť projekt vo Formule 1 z pohľadu technológie, personálu a financií,“ píše nemecký Auto Motor und Sport.

Oficiálne sa mená týchto záujemcov nepoznajú – podobne tak oficiálne nevieme, či sa práve Bridgestone prihlásil so svojím záujmom dodávať pneumatiky v F1 –, ale verejne potvrdili svoj záujem Andretti Autosport a Hitech GP, ku ktorým sa vraj pridali projekty Lucky Sun (pod vedením miliardára z Hongkongu) a Rodin Motorsport, ktorý podobne ako Hitech veľmi dobre poznajú fanúšikovia juniorských šampionátov. O projekte Formula Equal a ďalších, ktorí avizovali svoj záujem, AMuS nehovorí.

„Formálne má proces trvať až do konca júla, ale na verejnosť už prenikli informácie, že Andretti a Hitech dostali zelenú. Týmto sa loptička dostáva k Formule 1, pričom Liberty Media môže teoreticky vzniesť námietky voči prihláškam. Vedenie športu sa zámerne drží v úzadí a necháva za seba prehovoriť zástupcov jednotlivých tímov. S výnimkou Alpinu všetci avizujú odmietnutie,“ píšu Nemci.

Francúzsky celok to, samozrejme, nerobí pre záujem fanúšikov, ktorí sú často naklonení vstupu Andrettiho a rozšíreniu počtu účastníkov, ale čisto zo zištných dôvodov. O produkty tohto tímu nie je veľký záujem a takto môžu získať na rošte cenných spojencov, ktorí od nich budú odoberať pohonné jednotky a ďalšie komponenty. „V skutočnosti už všetci štyria záujemcovia kontaktovali Alpine. Všetkým je totiž jasné, že jediná cesta do Formuly 1 vedie cez model úzkej kooperácie na spôsob Haasu a Ferrari,“ píše Auto Motor und Sport.

Tímy sú v súčasnosti v náročnej situácii, pretože na tento scenár pred pár rokmi, keď sa uprostred koronakrízy vyjednávalo o novej Concordskej dohode, ani nepomysleli. V súčasnosti činí poplatok za vstup 200 miliónov dolárov, pričom podľa slov jednotlivých stajní by sa táto suma mala strojnásobiť. Čo je však najhoršie, tímy nemajú v tomto smere žiadne právo veta.

Zmeniť to môžu novou Concordskou dohodou, ale tá súčasná bude platiť do konca roku 2025. Je teda jasné, že tímy spolu s Formulou 1 sa teraz pokúsia klásť čo najviac obštrukcií, kým sa nedohodnú nové podmienky, ktoré zaručia zvýšenie poplatku za vstup a tiež ich vplyv na rozhodovací proces.

„Tímy formulujú svoje odmietnutie stoicky s argumentom, že každý nováčik musí zvýšiť pridanú hodnotu Formuly 1. Nehovoria však, čo presne je tou pridanou hodnotou,“ píše AMuS.

Tímy by medzi sebou zrejme privítali ďalšiu automobilku – napríklad General Motors –, ale dokonca aj taká ťažká váha ako Andretti-Cadillac dostala od Tota Wolffa smiešnu radu, aby si kúpili niektorý z existujúcich tímov. Pritom aj Wolff veľmi dobre vie, že väčšinový podiel v tíme dnes nikto nepredáva a za súčasnej situácie by to bolo z investičného hľadiska veľmi hlúpe.

Kto tu vlastne šéfuje?

Nikto teraz nevie, čo bude nasledovať. Aj AMuS upozorňuje, že ak federácia udelí definitívne zelenú jednému alebo dvom záujemcom, môže tým spustiť mocenskú vojnu medzi FIA a FOM. „Možno to federácia aj sama chce,“ píše AMuS. „Prezident Medzinárodnej automobilovej federácie Mohamed bin Sulajem možno bude chcieť použiť Andrettiho, aby ukázal, kto je tu pánom. Očividne sa mu ani trochu nepáči, že na verejnosti je za šéfa považovaný Stefano Domenicali.“

Formula 1 sú vypredané tribúny, obrovský nárast sledovanosti a preplnená pokladnica, kým FIA dostáva poriadne ľadovú sprchu za nezrozumiteľné pravidlá, penalizácie a príliš dlhé rozhodovacie procesy. Sulajem sa v prípade Andretti bude môcť konečne postaviť na stranu fanúšikov, ktorých si Domenicali a tímy hýčkajú krásnymi frázami a skvelými nápadmi, ale ich realizácia je buďto nemožná alebo prehodená do rúk FIA.

„Hitech pravdepodobne prejaví lojalitu FIA a preukáže ochotu rokovať. Formula 1 sa obáva, že za kazašskými podporovateľmi by mohol naďalej stáť starý majiteľ Dmitrij Mazepin. Ak by sa objavilo čo i len najmenšie podozrenie, že by v tom mohli byť zapletené ruské peniaze, FIA by sa musela stiahnuť,“ píše AMuS.

„Andretti je však pre F1 horúci zemiak, zvlášť po tom, čo sa do celej veci vložil General Motors. Budú musieť nájsť veľmi dobré dôvody, prečo odmietnu taký emóciami nabitý projekt. Neopatrnosť by sa mohla kruto vypomstiť, pretože Andretti a General Motors sú v Amerike veľké mená, ktorým skrátka nesmiete zabuchnúť dvere pred nosom.“

„Je možné, že Michael Andretti má pripravené silné argumenty. Zaznela informácia, že väčšia časť tímu má sídliť v USA a zvažuje vstup najskôr v roku 2025, čo by znamenalo, že bude musieť postaviť dve autá za dva roky na základe celkom odlišných pravidiel,“ uviedol AMuS.

Podľa nemeckého magazínu má Formula 1 právo veta, ale nemôže potenciálneho účastníka blokovať. Posledné slovo pri udeľovaní licencie má FIA. Ak ju Andretti dostane, môže pretekať, ale nestane sa stranou Concordskej dohody a tým pádom nebude dostávať prize money a peniaze za štart na veľkej cene; na to potrebuje zelenú od Liberty Media.

Súvisiace články

Diskusia