Wolff: Mať vo Formule 1 jedenásť tímov by mohlo byť nebezpečné
Hodnota súčasnej Formuly 1 rapídne rastie, a spolu s ňou aj hodnota a príjmy všetkých desiatich tímov. Je preto pochopiteľné, že si medzi seba nechcú pustiť ďalší “hladný krk”. Podľa Tota Wolffa však existuje aj iný dôvod, prečo by počet stajní mal zostať na čísle desať. Jedenásty tím by predstavoval bezpečnostné riziko.
Medzinárodná automobilová federácia na začiatku roka vypísala súťaž, v ktorej dáva motoršportovému svetu šancu pobiť sa o pozíciu jedenásteho tímu vo Formule 1. Záujem je veľký a už čoskoro by sme mali spoznať výsledky tohto výberového konania.
Viacero tímov sa však tvári kyslo pri predstave rozšírenia štartového poľa. Mercedes nie je výnimkou, vyplýva zo slov Tota Wolffa, ktorý na túto tému prehovoril na piatkovej tlačovke šéfov.
“My momentálne nevidíme do toho, kto sa prihlásil a akú predostrel ponuku. Všetci akcionári, ale najmä FIA a FOM, ktorí rozhodujú o novom súťažiacom, zhodnotia, či je ponuka pre Formulu 1 prínosná a čo nám prinesie z hľadiska marketingu a záujmu,” hovorí Toto Wolff. “A tiež budú zvažovať, či pôjdu do toho.”
To sa momentálne deje v zákulisí v kanceláriách na najvyšších poschodiach. V samotnom padoku sa zatiaľ vymenúvajú dôvody, prečo by “páni hore” mali ponuky zamietnuť. “Naša pozícia je veľmi jasná: Kúpte si tím,” poradil záujemcom tretinový majiteľ Mercedesu Wolff. “Pozrite sa na kvalifikácie; bude to mať vážne dôsledky. Už teraz to tu vyzerá ako na motokárach, potkýname sa jeden o druhého. Je to bezpečnostná hrozba.”
A hoci v Silverstone de facto máme jedenásť tímov, podľa rodáka z Viedne by jedenásť tímov bol problém aj pre nedostatok miesta. “A ani logisticky nemáme kam umiestniť jedenásty tím. Tu v Silverstone sa ľudia s Hollywoodu zmestia, ale na iných okruhoch to nie je možné.”
Jedno je isté: Vstupný poplatok 200 miliónov dolárov je žalostne nízky. Podľa Stefana Domenicaliho dnes už majitelia tímov bežne odmietajú miliardové ponuky na predaj, tak prečo by si mali medzi seba pustiť niekoho za “pár drobných”? Aj z tohto dôvodu sa v zákulisí jedná o novej Concordskej dohode, v ktorej by mal byť vstupný poplatok výrazne navýšený. A niektoré strany by ho možno chceli celkom odstrániť — v prvom rade by totiž privítali, keby do Formuly 1 nebolo možné vôbec vstúpiť.
“Také Audi a najnovšie i kapitálový fond [v Alpine] skupujú podiely v tímoch F1 za výrazne vyššie ohodnotenie. FIA a FOM bude musieť toto všetko vziať do úvahy. Ako som povedal, ak tím dokáže prispieť k pozitívnemu rozvoju F1 ako to ostatné tímy robili celé roky a zároveň počas toho trpeli, tak sa na to musíme pozrieť,” predostrel svoje vstupné kritériá Wolff.
Podľa rakúskeho miliardára sa treba inšpirovať inými svetovými šampionátmi. “Na svete neexistuje žiadna veľká športová liga — či už je to národný futbalový šampionát, Liga majstrov, NBA, NFL, NHL —, kde by takáto situácia bola možná, kde by niekto mohol povedať: ‘Okej, práve dávam dokopy ďalší tím a idem sa k vám pripojiť. Ďakujem vám veľmi pekne za kus koláča z prize money.'”
“Musíte sa kvalifikovať, musíte sa vyšplhať po rebríčku a ukázať svoje odovzdanie sa šampionátu, čo sme my robili mnoho rokov,” pokračoval Wolff, ktorý však opomenul fakt, že vo Formule 1 neexistuje žiaden systém postupov a zostupov ako je zvykom v iných ligových šampionátoch. Preto by sa kráľovná motoršportu nemala odvolávať na futbalové ligy.
“Zopakujem, čo som povedal. Ak to bude prínos, musíme sa na to pozrieť. Zatiaľ sme však nevideli nič, čo by dokázalo tímy presvedčiť. Na druhej strane sme nevideli ani prihlášky, ktoré boli podané FIA a Stefanovi,” uznáva šéf strieborných šípov. “Oni zhodnotia, čo je pozitívne pre Formulu 1 a čo nie. V každom prípade žiadna liga nezvyšuje počet účastníkov, pretože to riedi celý šampionát.”
Nezabudnime však, že v minulosti pridávala tímy aj efjednotka a v konečnom dôsledku aj hokejová NHL v ostatných rokoch umožnila vstup ďalším dvom celkom. V roku 2017 sa do profiligy pridalo Las Vegas a pred dvoma sezónami aj Seattle. “NHL pridala ďalšie tímy, som si toho vedomý. Stalo sa to, pretože sa tak všetci akcionári rozhodli.”
“My sme to spravili v minulosti, keď tímy Formuly 1 boli na pokraji krachu. Zvýšili sme počet tímov a nikto neprotestoval. Práve naopak, boli sme presvedčení, že musíme zachovať na rošte desať stajní a o žiaden nesmieme prísť. Tieto dva faktory nás dosť odlišovali od NHL a ich aktuálnej situácie.”
“Malo by to tu fungovať ako v NFL. Keď niekto príde, povie, čo prináša na stôl. Opakujem, následne je rozhodnutie na FIA a FOM. My to môžeme komentovať z tribúny. Naše stanovisko je však jasné. Chceme tu mať len tím, ktorý niečo prinesie na stôl — jedenásty tím, ktorý toho prinesie viac, než koľko toho vezme ostatným stajniam. Viac šou, viac vzrušujúcich jazdcov,” doložil Wolff.