fb pixel
logo F1online.sk

Čo prinesú nové pneumatiky? Len viac odolnosti, vysvetľuje Isola

Pneumatiky Pirelli
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Tomáš Masár
Tomáš Masár5. 7. 2023

Do zvyšných pretekov sezóny, počnúc Veľkou cenou Veľkej Británie, prinesie Pirelli upravené, konštrukčne posilnené a odolnejšie pneumatiky, s cieľom zvýšiť bezpečnosť na trati a predchádzať akýmkoľvek prípadným problémom. Zmesi jednotlivých špecifikácií však zostanú nezmenené, čo znamená, že „gumy“ sa budú správať – zahrievať či opotrebovávať – rovnako ako doteraz.

Monoposty sú čoraz ťažšie a výkonnejšie. To má za následok, že jednotlivé pneumatiky, predné, ako aj zadné, sú vystavované čoraz väčšej záťaži.

Pirelli sa preto rozhodlo pneumatiky konštrukčne posilniť a predchádzať tým ich potenciálnemu prasknutiu, čoho svedkami sme boli najmä v sezóne 2013, ale aj v ďalších ročníkoch.

Napriek tomu, že budú pneumatiky od nasledujúceho víkendu pevnejšie, tuhšie a odolnejšie, na ich jazdných vlastnostiach sa nič nezmení, čo opakovane zdôraznil aj šéf Pirelli pre motoršport Marko Isola.

„Veľká cena Veľkej Británie bude debutom novej hladkej konštrukcie pneumatík, do ktorej sa zakomponujú materiály, ktoré mali pôvodne absolvovať premiéru až v budúcom roku,“ nechal sa počuť Isola. „Učinená zmena bola nevyhnutná z dôvodu zvýšeného výkonu áut, ktorý sme zaznamenali od začiatku sezóny – zvýšila sa celková rýchlosť áut, ako aj ich zaťaženie. Výkon je teda vyšší, ako predpokladali predsezónne simulácie, ktoré dodali Pirelli jednotlivé tímy. Skutočnosť, že tento trend sa bude s napredovaním šampionátu len zvyšovať, nás primäla k tomu, aby sme vykonali adekvátne kroky.“

„Počas posledných niekoľkých rokov sme veľmi tvrdo pracovali na tom, aby sme dodali nielen produkt, ktorý spĺňa všetkými zainteresovanými stranami stanovené výkonnostné ciele, ale aby sme boli aj schopní predvídať akékoľvek prípadné problémy a pohotovo na ne reagovať.“

„Vďaka upravenej špecifikácii je nová pneumatika nesmierne odolná, no zároveň platí, že nedošlo k pozmeneniu jej technických parametrov a na trati sa správa rovnako,“ vysvetlil Talian. „Všetky tímy už mali možnosť vyskúšať si novú konštrukciu pneumatík na Veľkej cene Španielska, keď každý z jazdcov obdržal počas voľného tréningu po dve sady.“

„Ich pripomienky boli v súlade s našimi očakávaniami, najmä pokiaľ ide o transparentnosť z hľadiska výkonu. Nová špecifikácia nám tiež umožňuje ponechať v predných, ako aj zadných pneumatikách takmer totožný tlak ako vlani, a to aj napriek výraznému zvýšeniu priemerného zaťaženia,“ dodal Isola.

Súvisiace články