logo F1online.skF1online.sk

Newey neschvaľuje nové pravidlá: FIA sa nechala ovplyvniť výrobcami

Adrian Newey
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala19. 6. 2024

Na pravidlá pre rok 2026 sme už mali dostatok času utvoriť si vlastný názor. Čo však na ne hovorí najväčší konštruktérsky mozog súčasného motoršportu? Adrianovi Neweymu je ľúto, že FIA celkom zabudla na to, že vo Formule 1 existuje aj šasi, a že sa v oblasti motorov neodvážila vydať aj iným smerom ako doteraz.

Z pohľadu elektrickej časti pohonných jednotiek sa toho technologicky tak veľa meniť nebude. Prišli sme síce o jednotku MGU-H, ale MGU-K zostáva zachovaná s tým rozdielom, že jej výkon bude trojnásobný. Spaľovací motor sa zas bude musieť prispôsobiť ekologickým palivám a novým predpisovým parametrom.

Aj napriek týmto zmenám maximálny výkon nových pohonných jednotiek dosiahne až 1100 koní, no zatiaľ sa nezdá, že by bol udržateľný. Samotný generátor MGU-K totiž nedokáže vyrábať toľko energie, aby jej bolo dosť na celé kolo.

Batériu tak budú dobíjať aj spaľovacie motory, predpovedá Adrian Newey. “Bude to zvláštna formula, keďže motory budú po celý čas zaberať naplno a fungovať ako generátory. Budeme si musieť zvykať na to, že motory budú intenzívne pracovať aj vo vlásenke Loews,” hovorí o najpomalšej monackej zákrute pre Motorsport Magazine.

“Motorové pravidlá boli vytvorené a pretlačené bez toho, aby sa bral veľký ohľad na šasi,” pokračoval vo svojom kritickom hodnotení. “V tejto chvíli to vytvára dosť veľké problémy pri hľadaní riešenia, ktoré by s tým dokázalo fungovať. Vzišla z toho jedna dobrá vec, ktorou je podpora efektívnosti. Myslím si, že nech ju už propaguje čokoľvek, o popularizáciu tohto trendu sa musí pokúsiť aj s využitím Formuly 1.”

Vedenie F1 v spolupráci s FIA sa rozhodlo zalíškať sa automobilkám, no zabudlo na svojich fanúšikov. “Zdá sa, že FIA sa nechala výrazne ovplyvniť jedným alebo dvoma výrobcami v nádeji, že sa týmto výrobcom zapáči, ale azda aj priláka iných. Vzhľadom na to, že Audi sa pripojí v roku 2026, tak v tomto smere bol dosiahnutý čiastočný úspech. Nie som si však istý tým, že to stálo za kompromis pri tom, čo sa dalo dosiahnuť.”

Na prvom mieste majú byť fanúšikovia, nie automobilky

Pravidlá šasi mohli byť podľa Neweyho aj oveľa zaujímavejšie ako snažiť sa všetkými možnými prostriedkami kompenzovať nedostatok energie v batériách. A čo z toho bude mať Formula 1? Aj tak nemá žiadnu záruku, že Audi v F1 zostane dlhšie ako do roku 2030.

“V skutočnosti výrobcovia prichádzajú a odchádzajú s výnimkou Ferrari. Jadro tohto biznisu tvoria tímy. Samozrejme, väčším jadrom je potom obecenstvo,” pripomenul vedeniu efjednotky Newey. “Je preto kľúčové, aby sme priniesli dobrú šou. Táto časť celého mixu býva dobre odmenená.”

“Táto sada pravidiel momentálne pôsobí trochu zvláštne. Je však priskoro pravidlá odpisovať a vyhlásiť, že budú nanič. Ako konštruktér si pri prvom pohľade utvoríte názor či budú dobré, alebo budú zlé, no potom musíte tento názor ignorovať a pustiť sa do novej výzvy,” poznamenal.

Mohli sme mať ľahšie autá aj skutočnú snahu o ekológiu

Adrian Newey už spomenul akýsi kompromis toho, čo sa dalo spraviť pre fanúšikov. Jednou z týchto oblastí je napríklad zníženie hmotnosti áut. FIA sa v návrhu pravidiel tvári, že autá budú o 30 kg ľahšie, no z veľkej časti presúva na tímy bremeno toho, ako tieto kilogramy nájsť.

Okrem ľahších áut by sme podľa Neweyho mohli mať aj atraktívnejšie motory nielen pre diváka, ale i pre ekológov. “Objavila sa snaha odľahčiť autá, ale pohonná jednotka je veľmi ťažká, takže toho neviete urobiť tak veľa. Zároveň je tu motivácia spraviť monoposty aerodynamicky efektívne, s čím plne súhlasím a podporujem to. Žiaľ, vo svete motoršportu zas trpíme na rovnaké problémy. Pracujeme s veľmi prísnou a reštriktívnou sadou pravidiel.”

Ak je cieľom Formuly 1 skutočne hľadať ekologické riešenia a nie podlizovať sa automobilkám s technológiami, ktoré sa im práve hodia, mala k tomu pristúpiť inak. “Vo všeobecnosti je tu snaha dosiahnuť nulové emisie na výfuku do… nuž, kým sa tento pohyblivý termín konečne ustáli. Podľa mňa je to nesprávne a uprednostnil by som nasledovný prístup: Chceme, aby boli automobily menej škodlivé pre planétu, tak potrebujeme špecifikovať ich škodlivosť pre planétu, nastaviť široké limity a pustiť sa do práce namiesto toho, aby sme dosahovali nulové emisie výfukových plynov. To v podstate znamená cestu elektriny alebo vodíka, pričom ani jedno z týchto riešení neponúka takú výkonnosť, akú by sme očakávali pri formáte grand prix.”

“Ak vlády budú trvať na nulových emisiách vo výfukových plynoch, tak to pre spaľovacie motory neveští nič dobré. Ak sa však rozhodneme ísť cestou uhlíkovej neutrality, otvorí nám to rôzne ďalšie možnosti. Zaujímavým a rozširujúcim sa konceptom sú biopalivá a ekopalivá. Zatiaľ však nie je jasné, či dokážu byť aj konkurencieschopné z hľadiska cien. Kým však budete trvať na nulových emisiách výfukových plynov, neviete sa pustiť do týchto vecí,” odkázal Newey.

Súvisiace články

Diskusia