logo F1online.skF1online.sk

FIA chcela ešte užšie pneumatiky, no odradilo ju 1100 koní

Pneumatiky Pirelli
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala13. 6. 2024

Monoposty by v roku 2026 mali byť menšie. V pravidlách sa ráta so zúžením o 10 a skrátením rázvoru kolies o 20 centimetrov, ale útlejšie by mali byť i pneumatiky. FIA prezradila, že uvažovala o ich výraznejšom zúžení. Svoj postoj prehodnotila po zistení predpovedaného výkonu pohonných jednotiek.

Maximálny výkon nových motorov nebude tým parametrom, za ktorý by sa mohli hanbiť. Medzinárodná automobilová federácia totiž predpovedá, že by sme sa mohli dostať až na hranicu 1100 koní v najvýkonnejšom kvalifikačnom režime. V porovnaní so súčasnými motormi tak pôjde o navýšenie o približne 100 koní, v prípade Alpinu okolo 150, keďže francúzsky tím opisuje motory Renault ako 950-koňové.

“Navýšenie bude o približne 100 konských síl,” prezradil šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis. “A aj keď sa maximálny výkon zvýšil, nebude ho možné udržať veľmi dlho, pretože veľká časť z neho je elektrická. Preto potrebujeme ku koncu roviniek autá s menším aerodynamickým odporom, čo tieto pravidlá dosiahli.”

Ako už prezradil Tombazis, problémom nových motorov nebude maximálny výkon, ale udržať si ho počas celých pretekov. Keď totiž dôjde energia v batériách, z maximálnych možných 1100 koní bude razom len okolo 600, o ktoré sa bude starať spaľovací motor.

“Súčasná generácia áut má príliš veľký odpor, a preto by sme so súčasnými monopostmi na konci roviniek zaznamenali zníženie rýchlosti. Veríme, že s novými autami sme tento problém vyriešili,” hovorí technik FIA a k jeho slovám by sme mohli dodať, že hoci jeden problém sa podarilo vyriešiť, niekoľko ďalších sa objavilo napríklad s aktívnou aerodynamikou či rýchlosťou áut v zákrutách.

Odpor monopostu by sa však dal znížiť aj inak, a síce užšími pneumatikami. Vpredu skutočne budú užšie o 25 a vzadu o 30 milimetrov, no FIA mala v pláne ich výraznejšie zoštíhlenie, kým sa neobjavili obavy z maximálneho výkonu pohonných jednotiek.

“Nechceme, aby boli pneumatiky zdrojom obáv v úvode roka 2026,” vysvetľuje miernejší zásah do šírky pneumatík Jan Monchaux, technický riaditeľ FIA pre monoposty. “Tieto nové pohonné jednotky budú mať aspoň na papieri v trakčnej zóne obrovské množstvo výkonu. Skrátka nás pochytila menšia nervozita pri predstave ešte ich zúžiť.”

Šírka pneumatík (predné/zadné)
do roku 2016: 245/325 mm
2017-2025: 305/405 mm
2026+: 280/375 mm

Aby sa nespomínali len pneumatiky, vedenie Formuly 1 zrušilo plány presedlať na 16-palcový profil. Ten by sa síce lepšie vyrovnal s nerovnosťami a na tlmiče by neboli kladené také nároky, ale na druhej strane by gumy mohli trpieť na prehrievanie. “Diskutovalo sa aj o tom, že šestnásťpalcové pneumatiky by mohli mať problémy s prehrievaním a z toho by sa stala jediná téma, ktorú by ľudia a tímy rozoberali v úvode roka 2026.”

V konečnom dôsledku tak “zúženie pneumatík je miernejšie, než v čo sme dúfali”. “Ako som však spomenul, nechceli sme sa príliš vzdialiť od súčasného výrobku, ktorý poznáme a sme s ním celkom spokojní. Už aj bez toho bude zmien dosť od pohonnej jednotky cez šasi a aerodynamiku. Zvyšovať riziká aj inde by podľa nás nebolo správne,” ozrejmil Monchaux.

Oproti súčasnosti tak dôjde len k osempercentnému zúženiu. “Z hľadiska mechanického gripu neočakávame zásadné rozdiely. Príde drobná redukcia, pretože pneumatiky sú menšie, ale nie je to úplné vzdialenie sa, čo by bol pre nás dôvod robiť si starosti.”

Súvisiace články

Diskusia