logo F1online.skF1online.sk

Domenicali by hybrid nahradil ekopalivom: Museli sme však vyslyšať automobilky

Monopost Mercedesu W14 v garáži, zadná časť odpojená od zvyšku auta
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala20. 6. 2024

Formula 1 sa pri zostavovaní motorových pravidiel pre rok 2026 dopustila viacerých chýb, ktoré teraz spôsobujú problémy pri koncipovaní šasi. Veľkej časti formulovej verejnosti je pritom jedno, aká technológia sa nachádza v útrobách monopostov, a ekologicky orientovaným priaznivcom športu by azda nemuselo prekážať, keby sme hybridnú časť nahradili niečím rovnako ekologickým a zároveň divácky atraktívnejším. Generálny riaditeľ Formuly 1 Stefano Domenicali je za.

V rozhovore s nemeckým magazínom Auto Motor und Sport ešte jasnejšie odkázal, že v roku 2030 by sme sa mohli rozlúčiť s hybridnými motormi a vybrať sa cestou uhlíkovo neutrálnych palív. Ochutnávku niečoho takého sme videli napríklad pred pár týždňami v Imole, kde Sebastian Vettel prevetral Sennov McLaren z roku 1993. Jeho osemvalcový motor Ford bol upravený tak, aby fungoval aj s ekologickým palivom. Ako bonus ponúkol nádherný zvuk.

Stefano Domenicali si myslí, že v tejto chvíli by niečo také Formule 1 vyhovovalo. “Podľa môjho osobného názoru by stačilo použiť neutrálne palivá,” vyslovil sa boss efjednotky a vysvetlil, prečo pravidlá vyzerajú inak. “My sme však museli brať ohľad aj na želania výrobcov.”

“Veci sa vyvinuli tak rýchlo, že keby sme sa rozhodovali dnes, mohlo by to vyzerať inak ako pred dvoma rokmi. Ja nie som inžinier, ale musím mať víziu, ako by šport mohol vyzerať v budúcnosti. Viem si predstaviť, že pri ďalšej iterácii pravidiel by sme sa obmedzili na udržateľné palivá. Ak by sme s nimi dokázali produkovať nulové emisie, mohli by sme sa koncentrovať na iné aspekty trvalej udržateľnosti,” pokračoval bývalý šéf Ferrari.

Ak Formula 1 aj v budúcnosti pristúpi len na želania automobiliek, Domenicaliho “osobný názor” bude len ďalším vyjadrením v zaprášených vydaniach včerajších novín. Politike sa totiž nedokáže vyhnúť ani kráľovná motoršportu.

“Vždy musíte vnímať aj politickú klímu,” vysvetľoval rozhodovací proces Domenicali. “V niektorých chvíľach nás žiadali, aby sme šli cestou čistej elektriny. My sme sa držali hybridného riešenia a potom sme si uvedomili, že s udržateľnými palivami by sme svetu mohli ukázať aj iné technológie. Keď sa však písali motorové pravidlá pre rok 2026, bez hybridu sme nemohli zostať.”

“Pre výrobcov bolo vtedy dôležité, aby sa podiel elektrickej časti zvýšil. Dnes si možno myslia niečo iné, pretože aj svet si uvedomil, že existuje viacero rôznych ciest k udržateľnosti. Dnes si uvedomujú, že náš prístup s palivami by im mohol priniesť úžitok. Nie je to žiadna náhoda, že viac a viac výrobcov má záujem o Formulu 1. Vieme, že vývoj vo Formule 1 nájde riešenie na všetko. Ak by cieľ nebol ambiciózny, inžinieri by ho dosiahli už včera. Len sa pozrite na súčasné autá a ako sa vyvinuli hybridné pohonné jednotky od roku 2014,” pripomenul aj úžasnú tepelnú efektivitu moderných agregátov.

Ekológia, ľahké autá aj parádny zvuk?

Adrian Newey pred pár dňami prezentoval názor, že ak chcela byť Formula 1 ekologická, nemala si postaviť takú úzku klietku. Stačili by jej ekologické palivá, ktoré v tejto chvíli ešte nie sú dostatočne rozšírené na to, aby dokázali nahradiť fosílne palivá, ale efjednotka by mohla technológie v tejto oblasti posunúť výrazne ďalej. Stala by sa skutočným priekopníkom.

“Ľudia si musia uvedomiť, že palivo, ktoré budeme využívať, nebude len udržateľné, ale bude možné ho naliať do hociktorého cestovného auta, keď ho trh bude schopný ponúknuť za rozumnú cenu,” hľadí do budúcna Stefano Domenicali, no netrúfol si predpovedať, kedy to príde. “V tejto chvíli je ten cieľ ešte ďaleko, ale Formula 1 je známa tým, že dokáže toho dosiahnuť veľa za krátky čas. To musí byť naším odkazom.”

“Nechceme bojovať s elektrickými autami, ale radšej otvoriť ľuďom oči, že existujú aj iné technológie, ktoré nás môžu dostať do cieľa. Musíme propagovať náš šport a ukázať všetkým, že Formula 1 je vo vývoji týchto palív pred všetkými ostatnými.”

Teraz však pozornosť inžinierov bude rozptýlená. Časť z nich sa bude venovať elektrickej časti motora, časť bude vyvíjať spaľovací motor a ostatní zas nové palivá. Väčšie pokroky by sa dali očakávať, keby sa všetky inžinierske kapacity sústredili na jednu technológiu a ju posunuli čo najďalej.

A okrem toho by sme sa tešili z atraktívneho zvukového prejavu a oveľa ľahších monopostov. Ak by sme sa vrátili k atmosférickým motorom, bez turba, MGU-K a batérií by hmotnosť pohonných jednotiek klesla zo 185 kíl približne na hranicu 100 kilogramov.

“Autá a motory by boli opäť ľahšie a menej komplikované. A motory by mali opäť dobrý zvuk, čo je pre fanúšikov dôležité. Ale teraz by sme sa mali koncentrovať na ďalší krok, nie na ten po ňom,” doplnil Domenicali.

Súvisiace články

Diskusia