Red Bullu sa nezdajú flexibilné krídla súperov, FIA si vraj pred tým zakrýva oči
Red Bull bol kedysi v padoku preslávený svojimi flexibilnými komponentmi, no časy sa menia. V zákulisí sa pomaly otvára nová kauza s flexibilnými krídlami, no tentoraz na ňu upozorňuje práve Red Bull, tvrdí reportér nemeckého AMuSu Michael Schmidt.
V prípade flexibilných komponentov tímy vedú večnú vojnu s FIA. Tvorcovia pravidiel sa snažia vymyslieť testy, ktoré znemožnia tímom nasadiť flexibilné komponenty, nuž a zamestnanci aerodynamických oddelení sa zas snažia tieto testy šikovne obchádzať a flexibilitu za istých okolností zachovať.
Ak sa totiž krídlo vo vysokej rýchlosti začne ohýbať smerom dozadu, automaticky sa zníži jeho odpor a maximálna rýchlosť monopostu porastie. Vďaka tomu si zas inžinieri môžu dovoliť nasadiť viac prítlaku, pretože na rovinkách zaň nezaplatia takú vysokú daň.
Podľa moderátora podcastu Beyond the Grid a tlačových konferencií F1 Toma Clarksona sa Mercedesu konečne podarilo také predné krídlo pripraviť. “Nie sú absolútne žiadne pochybnosti o tom, že Mercedes na posledných dvoch pretekoch spravil obrovský krok vpred,” pripomenul v podcaste F1 Nation zmŕtvychvstanie nemeckej stajne, ktoré záhadne korešponduje s nasadením nového predného krídla.
Vlastne možno nie až tak záhadne. “Je to od toho nového… Technický riaditeľ James Allison vám bude hovoriť, že auto nikdy nezlepší len jeden prvok, ale niet pochýb o tom, že predné krídlo, ktoré George nasadil v Monaku a s ktorým obaja jazdili v Montreale, je liekom na ich problémy.”
“A niet pochýb o tom, že je za tým flexibilné predné krídlo. Samozrejme, aby ste sa udržali v medziach pravidiel, predné krídlo musí ustáť istú záťaž. Nie je povolená flexibilita nad istú predpísanú úroveň pri danej záťaži. Avšak, ak krídlo prejde testami, môžete si s ním robiť, čo chcete.”
“Red Bull to trafil už veľmi zavčasu po príchode týchto pravidiel. Myslím si, že od Rakúska sa k nemu pridal ďalší tím (McLaren) a teraz trafil do čierneho aj Mercedes. Pre nich je nasadenie toho predného krídla na auto akýmsi osvietením,” doplnil Tom Clarkson.
Red Bull bol dlho priekopníkom nových pravidiel a nečakalo sa, že ho niekto tak rýchlo dobehne. Hovorí sa totiž, že nikoho nepredbehnete tým, že ho začnete kopírovať. Helmut Marko však naznačuje, že niektorí súperi už riešenia červených býkov doťahujú do dokonalosti.
“Už sme v treťom roku súčasných pravidiel a niektoré tímy nás začali kopírovať,” poznamenal Helmut Marko. “Niektorí to kopírujú lepšie, ako to môžete vidieť v McLarene. Ferrari tiež neprestajne vyvíja. V McLarene začíname vidieť ovocie práce nášho bývalého inžiniera Roba Marshalla, ktorý je už u nich deväť mesiacov.”
Môžu teda súperi robiť niečo lepšie? Novinár Auto Motor und Sport Michael Schmidt po víkende v Kanade prezradil, že v Red Bulle sa začínajú pozerať na svojich súperov veľmi podozrievavo až vyčítavo, ale takisto aj na FIA.
“Od Imoly sa horlivo debatuje o predných krídlach. Túto tému otvára Red Bull, ktorý tvrdí, že predné krídlo sa výrazne prehýba najmä v McLarene,” prezradil Michael Schmidt. “Takýto jav sa však objavil aj na Ferrari a teraz na Mercedese.”
“Christian Horner mi povedal, že FIA si pred tým ‘zakrýva oči’ a tvrdí, že všetko je v poriadku. Pravdupovediac však všetky predné krídla prechádzajú technickými kontrolami, takže je to v poriadku, resp. legálne,” pokračoval nemecký reportér. Pravidlá sú v tomto smere trochu komplikovanejšie.
V minulosti sme boli svedkami toho, že za istých okolností nemusí stačiť ani splniť záťažové testy. V pravidlách totiž nebýva vždy uvedené, že daný komponent je považovaný za legálny, ak sa neohne o viac ako iks milimetrov, ale naopak. Ak sa ohne o viac ako predpísanú hodnotu, tak je nelegálny. Ide o implikáciu, nie ekvivalenciu, takže aj keď súčiastka splní testy, ešte nemusí byť v súlade s pravidlami. Testy sú len jeden z nástrojov ako odhaliť porušenie pravidiel. Preto FIA počas sezóny vydáva technické direktívy, ktoré sú akýmsi upresnením pravidiel.
Schmidt napokon poznamenal to isté čo Tom Clarkson. “Deje sa nasledovné: Predné krídla sa veľmi špecifickým spôsobom ohýbajú. V každom tíme je to inak. U niektorých stajní sa ohýbajú smerom von, u iných sa zas klapky ohýbajú smerom dnu [na vnútornej strane]. Cieľom predného krídla je však znížiť prítlak [a odpor] vo vysokých rýchlostiach.”
Flexibilné predné krídlo tímom nezíska dostatočne veľa času k dobru na to, aby zaútočili na Red Bull. Napredujú však aj v iných oblastiach a keď sa jednotlivé zisky sčítajú, už to na červených býkov môže stačiť. Nesmieme však zabúdať na to, že Miami, Imola, Monako a Montreal sú špecifické okruhy. Najlepšie preverí monoposty nasledujúca preteková trojička: Španielsko, Rakúsko a Veľká Británia.