logo F1online.skF1online.sk

Haasy boli vylúčené z monackej kvalifikácie (aktualizované)

Nico Hülkenberg
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala25. 5. 2024

Výsledky kvalifikácie v Monaku sa dočkali ešte dvoch vážnych zmien. Technici Medzinárodnej automobilovej federácie po jazdách odhalili problém na oboch monopostoch Haasu. Komisári rozhodli, že tým došlo k porušeniu pravidiel a obaja piloti boli vylúčení.

O odhalení pochybenia informoval technický delegát FIA Jo Bauer, ktorý celú vec posunul komisárom na preskúmanie. “Na monopostoch s číslami 20 a 27 [Kevina Magnussena a Nica Hülkenberga] boli skontrolované polohovateľné pozície najvrchnejšieho elementu zadného krídla. Ľavá a pravá vonkajšia oblasť polohovateľných prvkov na oboch autách prekročila povolené maximum 85 milimetrov.”

V preklade to znamená, že medzera medzi klapkami zadného krídla po otvorení DRS bola väčšia ako predpísaných 85 milimetrov. Čisto teoreticky sa tak odpor monopostov po otvorení zadného krídla znížil viac ako v prípade konkurencie, čo by viedlo k zisku času na cieľovej rovinke. Všetko však závisí od toho, o koľko milimetrov Haas prekročil tento limit.

Bez ohľadu na to, či šlo o desatinu milimetra alebo o centimeter, však týmto krokom došlo k porušeniu Technických pravidiel F1 v článku 3.10.10 h). Komisári tak nemali mať inú možnosť len Haas diskvalifikovať, čo je bežný trest za prehrešok voči technickým regulám.

Tím si neuvedomil, že nové zadné krídlo má iné parametre

Čo sa napokon stalo? Zástupcovia tímu pred komisármi priznali, že došlo k neúmyselnej chybe pri nastavovaní klapky zadného krídla, ktoré je úplne nové a v Monaku bolo nasadené prvýkrát. Staršia verzia zadného krídla mala najväčšiu medzeru medzi klapkami v strede krídla, no pri novej špecifikácii sa extrémy presunuli na pravú a ľavú stranu krídla, čo si však počas víkendu tím zabudol uvedomiť a mechanikov na to nepripravil. Tí zrejme rátali s tým, že stačí skontrolovať centrálnu časť.

Tím sa obhajoval, že touto zmenou nezískal žiaden čas k dobru, ale komisári to zmietli zo stola. Technické pravidlá sú totiž čierno-biele a pri ich porušení nie je relevantné, koľko desatín sekundy na kolo vďaka tomu stajňa získala.

Nico Hülkenberg prišiel o dvanáste miesto, Kevin Magnussen zas o svoju pätnástu pozíciu. Do pretekov bude táto dvojica nútená vyštartovať z úplného chvosta.

tables.undefined - VC 2024

logo McLaren
Oscar Piastri
logo Ferrari
Charles Leclerc
logo Ferrari
Carlos Sainz
Pilot
1.
Charles Leclerc
2.
Oscar Piastri
3.
Carlos Sainz
4.
Lando Norris
5.
George Russell
6.
Max Verstappen
7.
Lewis Hamilton
8.
Júki Cunoda
9.
Alex Albon
10.
Pierre Gasly
11.
Esteban Ocon
12.
Daniel Ricciardo
13.
Lance Stroll
14.
Fernando Alonso
15.
Logan Sargeant
16.
Sergio Pérez
17.
Valtteri Bottas
18.
Kuan-jü Čou
19.
Nico Hülkenberg
20.
Kevin Magnussen

Súvisiace články

Diskusia