logo F1online.sk

Komisia F1 chce rokovať o novom bodovaní aj uliatych štartoch

Charles Leclerc s DRS na štartovom rošte
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala22. 4. 2024

Už od nasledujúceho roka by Formulu 1 mohli zasiahnuť výrazné zmeny. V priebehu týždňa sa bude na pôde Komisie F1 rokovať o niekoľkých zmenách v súčasných pravidlách vrátane zavedenia nového bodovacieho systému.

V histórii kráľovnej motoršportu sa prestriedalo niekoľko systémov bodovania. Na počiatku bolo bodovaných len päť priečok podľa kľúča 8/6/4/3/2, no časom sa počet ocenených jazdcov zvyšoval. Prvýkrát v roku 1991 dostal víťaz pretekov desať bodov (10/6/4/3/2/1) a v sezóne 2003 bol systém mierne rozšírený (10/8/6/5/4/3/2/1).

Formula 1 však mala pocit, že víťazstvo v pretekoch nie je odmenené dostatočne, a tak v roku 2010 prišla ďalšia zmena. Bodovanie zostalo odvtedy zachované až dodnes, resp. s výnimkou bodu kola za najrýchlejšie kolo pretekov, o ktorý sa začalo bojovať v sezóne 2019.

Teraz je na obzore ďalšia novinka. Potenciálne už od sezóny 2025 by sa mohli prejaviť výsledky lobovania menších tímov, ktoré veria, že ak by bolo nejako odmenených viac než desať monopostov, tak by to prinieslo viac zápalu do bojov v strede poľa.

Bodovanie prvých šiestich pozícií by sa tak podľa portálu motorsport.com nezmenilo, ale od siedmej priečky by to vyzeralo nasledovne:

  1. miesto: 25
  2. miesto: 18
  3. miesto: 15
  4. miesto: 12
  5. miesto: 10
  6. miesto: 8
  7. miesto: 6
  8. miesto: 5
  9. miesto: 4
  10. miesto: 3
  11. miesto: 2
  12. miesto: 1

Doposiaľ o postavení jazdcov či tímov bez bodov rozhodovali najlepšie umiestnenia. Medzi fanúšikmi sa však už dlho nájdu nápady, ako odmeniť na chvoste poľa konzistentnosť, a to napríklad zavedením “mikrobodovania”. Ak by bolo bodovaných všetkých 20 priečok (hoci len desatinami bodu), každý by mal motiváciu pobiť sa a dôjsť až do cieľa.

Taký systém by bol pre tieto účely azda zbytočne komplikovaný, no odmeňovanie dvanástich jazdcov by sa k nemu aspoň čiastočne priblížilo. Čím viac bodovaných priečok, tým väčšia motivácia to nevzdať.

Štartové procedúry

Na tohtotýždňovom zasadnutí Komisie F1 sa však budú preberať aj iné témy. Jednou z nich je posudzovanie “uliatych” štartov. Otvára sa pri nich otázka, či je súčasný systém dostatočne robustný, zrozumiteľný a transparentný aj z pohľadu divákov.

Napríklad v Saudskej Arábii sme boli svedkami toho, že hoci sa monopost Landa Norrisa preukázateľne hýbal už pred zhasnutím červených svetiel, penalizácia za skorý štart neprišla. Pravidlá sú v tomto smere totiž čiernobiele: Ak senzor zaznamená pohyb, príde trest. Ak si pohyb nevšimne, všetko je v poriadku bez ohľadu na to, či sa auto reálne pohlo.

Podľa niektorých strán by bolo vhodné pravidlá sprísniť. Riaditeľstvo pretekov má totiž k dispozícii aj zábery z kamier, z ktorých by vedelo posúdiť, či sa auto pohlo alebo nie, aj keď senzor nič nezachytil.

Ak by sa navyše na zasadnutí Komisie F1 našla superväčšina (za by bolo aspoň osem tímov, F1 a FIA), zmeny by mohli začať platiť už od VC Miami. Je však otázne, koľko tímov tento návrh podporí. Vynárajú sa totiž obavy, čo sa stane, keď posudzovanie štartov bude opäť na subjektívnom pohľade komisárov.

Namiesto toho padli aj návrhy, že by bolo vhodnejšie vylepšiť súčasný systém a citlivosť senzorov tak, aby zaznamenali aj najmenšie pohyby monopostov.

Na výsledky zasadnutia Komisie F1 si ešte pár dní počkáme a budeme vás o nich informovať.