logo F1online.sk

FIA zmenila pravidlá uliatych štartov, už nebude rozhodovať senzor

Box na štartovom rošte
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala1. 5. 2024

Medzinárodná automobilová federácia zapracovala do súčasných Športových pravidiel F1 novinku. Po rokovaniach na pôde Komisie F1 sa našla dostatočná podpora na to, aby sa zmenila definícia uliatych štartov. Zmeny nadobúdajú účinnosť okamžite, teda už od víkendovej VC Miami.

Až doposiaľ o tom, či pilot pokazil štartovú procedúru, rozhodovali senzory umiestnené v trati pod monopostom. Ako sa však vo viacerých prípadoch potvrdilo, senzory nemali dostatočnú presnosť, a tak sa mohlo stať, že aj keď na palubných záberoch bolo badať evidentný pohyb pred zhasnutím červených svetiel, trest za pokazený štart neprišiel.

To sa od najbližšieho víkendu zmení. FIA po rokovaniach vyškrtla z pravidiel sekciu o “nesprávnej pozícii na štarte” a prepísala ho staťou o “pokazenom štarte”. V článku 48.1.a sa už nepíše o tom, že situáciu budú posudzovať senzory.

Najnovšie sa v uvedenom článku, ktorý určuje, kedy bude jazdcovi udelený trest, píše nasledovné: “Ak sa jazdec pohne po zasvietení štvrtého sekundového svetla [štvrté červené svetlo, pozn. red.) pred štartovým signálom, ktorý určuje zhasnutie všetkých červených svetiel podľa článku 44.10.b.”

Takáto formulácia dáva riaditeľstvu pretekov a komisárom väčšie pole pôsobnosti. Na štarte tak budú môcť sledovať aj palubné či iné zábery a ak na nich spozorujú pohyb, udeliť trest.

Mokré tréningy nebudú bez akcie

V novej verzii športových pravidiel sa nájdu aj novinky z hľadiska alokácie pneumatík. FIA sa pred touto sezónou rozhodla zmeniť regule a podporiť tímy v tom, aby jazdili aj v mokrých piatkových tréningoch. Namiesto štyroch sád intermediálok dostali päť. Efekt to však neprinieslo a počas tréningu na VC Japonska sa len málokto vybral na trať.

FIA totiž zrušila pravidlo o tom, že ak tím počas mokrého piatku minie jednu sadu intermediálok, tak na sobotu dostane za ňu náhradu. Žiadna stajňa teda nebola v nevýhode, ak si v piatok jednu sadu zničila.

Teraz síce mali všetci hneď na úvod víkendu viac sád, ale spotrebovať jednu predstavovalo riziko, že súper vďaka tomu získa výhodu.

Medzinárodná automobilová federácia tak pravidlá opäť upravila. Ak je niektorý z troch tréningov vyhlásený za mokrý, každý tím je povinný pred kvalifikáciou odovzdať jednu sadu intermediálok.